2016-03-03, 21:35
Medlem
Magne.ms avatar
Morten Uhrskov Jensen förklarar det hela (http://www.kristeligt-dagblad.dk/boganmeldelse/dommedag-snart):

"Han beskriver integrationsproblemerne fra Paris forstæder til Rosengård i Malmø. Fra London til USAs sydvestlige stater, som latinamerikanere fra Mexico er ved at overtage. Overalt er det tilsyneladende den samme historie, nemlig at Vesten forstået som den europæiske civilisation (inklusive den del af den, som er bragt til USA ved europæisk indvandring!) går sin undergang i møde i mødet med resten af verden. Uanset om indvandringen kommer fra de arabiske lande, Afrika, Kina, Indien, Pakistan eller Sydamerika."
2016-03-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Det handlar ju fortfarande inte om etnicitet utan om kultur. Det är kulturer som skiljer oss i värderingar och beteende, inte genetik. Inget att bli defensiv över, det är självklart att folkgrupper skiljer sig åt på många sätt, men att härleda det till genetik är ovetenskaplig okunskap.

Ts kanske borde undersöka "kulturkrockar" och dra en slutsats om hur ofta det fungerar att mixa vitt skilda kulturer med varandra.

Ja. Ofta är det inte ens kulturen som avgör utan bildningsgraden. Utbilda en människa och hon kommer i de flesta fall att låta förnuftet avgöra, inte religion eller tradition.

Många flyktingar som kommer hit är obildade och strängt religiösa, det medför ju massor av problem när de ska integreras men det har inget med deras etnicitet att göra.

Om vi i Sverige lyckades utbilda och informera folk så att de släppte sina traditioner och religioner och omfamnade de värderingar som har gällt i Sverige de senaste 30-40 åren (sekularism, jämställdhet, hbtq-tolerans etc) så skulle jag vara helt okej med att etniska svenskar var i minoritet i Sverige.
2016-03-03, 21:45
Medlem
Det finns ganska exakt 7 miljoner som är födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar. Den absoluta majoriteten av dem får antas vara etniska svenskar. 1950 var Sveriges folkmängd 7 miljoner. Då fanns det nästan inga invandrare i Sverige. Så man kan nog anta att det iallafall finns 7 miljoner etniska svenskar 2015.
Lägg där till alla som är födda med en svensk förälder och en dansk eller tysk osv så blir det trots allt en ganska hög del. Skulle gissa på att ungefär 75-80% i Sverige idag är etniska svenskar eller vita närstående nordeuropeer.
2016-03-03, 21:45
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Etnicitet i sig är eller borde vara fullständigt irrelevant. Etniciteten förändrar i slutändan bara utseendet.

Det där påståendet får du allt ta och styrka lite, det går nämligen tvärtemot vad om lärs ut i populationsgenetik på universitet och stämmer inte alls med slutsatserna man får ifrån evolutionskurserna eller allmän genetik.

Etniciteten är ett resultat av en viss folkgrupps specifika frekvenser av alleler i samverkan med gruppens kultur (som sannolikt fungerar som "selektionsmekanism" (ju mer ansedd och normriktig en individ är, ju mer åtråvärd är den)). "Raser" behöver alltså inte ha olika gener, det räcker att den relativa frekvensen av dem är olika mellan populationerna, precis så som det förhåller sig bland hundraserna.

Som du säkert vet finns det gener för allt i människokroppen och i cellerna. Dessutom finns det gener som kontrollerar andras geners uttryck upp eller ned. Det är enkelt att tänka sig ett scenario där en folkgrupp har en gen, som är vanligare hos dem än hos andra, som ger ett visst kluster av nervceller i hjärnan ett extra kraftigt uttryck av en receptor för oxytocin, vilket gör att de känner ett större välmående av att vara andra till lags samt passa in i gruppen. Faktiskt, så är det precis så man resonerar om varför olika "kulturer" värderar samhället vs klanen olika.

Det finns dessutom bevisligen en gen som ökar våldsamhet, samt ett flertal dokumenterade som styr rädsla och risktagande. Man har även många kandidater som är starkt kopplade till IQ.

Det korta svaret är helt enkelt att du har fel. Etnicitet, eller din grupps specifika frekvenser av alleler, styr ALLT; Utseende, beteende samt funktion. Jag hoppas att du läser detta och att det sporrar dig att ta reda på mer om hur verkligheten ser ut.
2016-03-03, 21:51
Medlem
I Asien och Afrika och andra icke-västerländska länder är det normalt att man föder mer barn än här i Sverige. Men "invandrarna" som är födda i Sverige kommer fan inte födda mer barn än etniska svenskar. Så när invandringen tar stopp tar även ökningen icke-svenskar befolkningen slut.
2016-03-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Det där påståendet får du allt ta och styrka lite, det går nämligen tvärtemot vad om lärs ut i populationsgenetik på universitet och stämmer inte alls med slutsatserna man får ifrån evolutionskurserna eller allmän genetik.

Etniciteten är ett resultat av en viss folkgrupps specifika frekvenser av alleler i samverkan med gruppens kultur (som sannolikt fungerar som "selektionsmekanism" (ju mer ansedd och normriktig en individ är, ju mer åtråvärd är den)). "Raser" behöver alltså inte ha olika gener, det räcker att den relativa frekvensen av dem är olika mellan populationerna, precis så som det förhåller sig bland hundraserna.

Som du säkert vet finns det gener för allt i människokroppen och i cellerna. Dessutom finns det gener som kontrollerar andras geners uttryck upp eller ned. Det är enkelt att tänka sig ett scenario där en folkgrupp har en gen, som är vanligare hos dem än hos andra, som ger ett visst kluster av nervceller i hjärnan ett extra kraftigt uttryck av en receptor för oxytocin, vilket gör att de känner ett större välmående av att vara andra till lags samt passa in i gruppen. Faktiskt, så är det precis så man resonerar om varför olika "kulturer" värderar samhället vs klanen olika.

Det finns dessutom bevisligen en gen som ökar våldsamhet, samt ett flertal dokumenterade som styr rädsla och risktagande. Man har även många kandidater som är starkt kopplade till IQ.

Det korta svaret är helt enkelt att du har fel. Etnicitet, eller din grupps specifika frekvenser av alleler, styr ALLT; Utseende, beteende samt funktion. Jag hoppas att du läser detta och att det sporrar dig att ta reda på mer om hur verkligheten ser ut.

Jodå jag har läst. Och med ditt resonemang så är alltså etniska svenskar som dekar ner sig och begår brott avvikande från sin etnicitet? De borde genetiskt sett ha lyckade liv oavsett om de växt upp i problemfamiljer och hoppade av skolan efter första året på gymnasiet?
2016-03-03, 22:45
Medlem
AREA-51s avatar
1) Jag tror inte det finns något statistiskt underlag för att besvara din första fråga.
Det finns ingen officiell befolkningsstatistik över antal etniska svenskar, helt enkelt.

2) Det är inget problem att genpoolen blandas ut i en viss grad, men det som kommer att hända är att etniska svenskar kommer försvinna helt och hållet. Precis som Samerna, som om 100-150 år kommer vara borta från norra halvklotet. När genpoolen dör så dör också folket.

3) Jag är rädd att det som idag kallas Skandinavien i framtiden kommer att kallas nordens apocalypse. Det blir ett begrepp som kommer att användas av historiker för att beskriva ett folks dåraktiga kollektiva självmord.

4) 1,5 miljoner människor skulle ställa till allvarliga problem, oavsett folkgrupp.
Vi skulle inte klarar hantera den mängden och samtidigt ha en fungerande välfärd.
Hela systemet skulle kollapsa.
Men det behövs inte flera miljoner av en viss folkgrupp för att byta ut en annan.
Det räcker gott och väl att man föder fler barn.
2016-03-03, 22:54
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
I Asien och Afrika och andra icke-västerländska länder är det normalt att man föder mer barn än här i Sverige. Men "invandrarna" som är födda i Sverige kommer fan inte födda mer barn än etniska svenskar. Så när invandringen tar stopp tar även ökningen icke-svenskar befolkningen slut.
Jag tror du glömmer en nog så viktig parameter och det är att invandringen aldrig kommer att ta stopp. Den kommer att pågå i evighet. I alla fall till den dag det bara finns araber och somalier här, då kanske det tar stopp. Då har dom fått nog av all invandring.
Den dagen finns inga dåraktiga svenskar kvar som kommer hojta om FN stadgar och mänskliga rättigheter. Och skulle det finnas någon kvar så löser man det med ett nackskott.
2016-03-03, 23:00
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curtone
Jag har länge undrat över ett par saker. Ni som skriver att svenskar kommer bli etnisk minoritet i Sverige, skulle ni kunna svara på dessa frågor:

1) Hur ser %-satserna ut i nuläget? Hur många % etniska svenskar är det i Sverige?
2) Vad skulle det bli för FAKTISKA konsekvenser om vi skulle hamna i etnisk minoritet. Jag menar inte att det skulle införas sharia-lagar i lagboken då det är högst orimligt och endast finns på ett fåtal ställen i världen. Dessutom är Islam ingen etnicitet och således är argumentet ett logiskt felslut. Jag menar konkreta konsekvenser av att "vår genpool blandas ut".
3) Vad är ni rädda för?
4) Spelar det någon roll om det skulle komma, låt säga, kristna Ungrare? Vart skulle gränsen gå? Om det kom 1,5 miljoner tyskar på en gång, hur skulle ni ställa er till detta? Om det kom 1,5 miljoner finnar?

Jag ställer dessa frågor i ren nyfikenhet.

1. Någonstans mellan 20-25% är etniskt främmande. Alltså omkring 80-75% av Sveriges befolkning är etniska svenskar.

2. Är inte så säker på att "vår genpool blandas ut". Särskilt med tanke på att segregationen i Sverige är exceptionellt starkt.

Men den förändring som med tiden kan ske, är att den svenska karaktären lär förändras på samma sätt som Grekland förändrades efter flera hundra år under Turkisk kontroll. Folket, grekerna blev helt enkelt annorlunda. De förändrade både utseendemässigt och beteendemässigt i jämförelse med sina förfäder före den turkiska invasionen.

Ett mycket tydligt och synligt exempel på detta är Portugal som efter att ha släppt in en stor invandring från sina kolonier i Västra Afrika (faktiskt det enda Europeiska landet som gjorde så då), förändrades på samma sätt, och till det sämre.

Läs gärna följande tråd om hur den etniska sammansättningen i Portugal förändrades dramatiskt i sin demografiska sammansättning då afrikaner anlände och vita portugiser utvandrade till Brasilien.

(FB) Sveriges Framtid = Dagens Portugal.

3. Jag är personligen inte rädd. Jag tycker bara att det vore synd om inte de gamla svenskar även fick finnas i framtiden. Och samma gäller även andra etniska grupper.

4. Även om ungrare, tyskar och finnar är närmare oss rent kulturellt. Så skulle jag ändå betrakta det som ett väldigt stort problem. Den enda skillnaden är att problemen är mycket mer uppenbara och synliga med icke-europeiska etniska grupper.
2016-03-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Där har du helt fel! Så länge barnbidraget finns i Sverige desto fler invandrarbarn kommer det föddas... invandrare lever helt annorlunda än svenskar... de handlar på torget och skickar pengarna till hemländer... deras barn har varken dyra leksaker eller kläder. Fattas det en mobil så stjäl de den...barnbidraget skickas till hemlandet! De reser inte ens till annat land än hemlandet eller annat "halal" land!
2016-03-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja nu pratar du om religion och inte folkgrupp så du motsäger ju dig själv. Etnicitet och religion har ju inget med varandra att göra. Om jag uppfostras till muslim så blir jag förmodligen muslim oavsett hur blond jag är.

Till Justina! Man ser varken en blondin elle blåa ögon när den etniska araben eller somalier tar över i Sverige!
2016-03-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curtone
Jag har länge undrat över ett par saker. Ni som skriver att svenskar kommer bli etnisk minoritet i Sverige, skulle ni kunna svara på dessa frågor:

1) Hur ser %-satserna ut i nuläget? Hur många % etniska svenskar är det i Sverige?
2) Vad skulle det bli för FAKTISKA konsekvenser om vi skulle hamna i etnisk minoritet. Jag menar inte att det skulle införas sharia-lagar i lagboken då det är högst orimligt och endast finns på ett fåtal ställen i världen. Dessutom är Islam ingen etnicitet och således är argumentet ett logiskt felslut. Jag menar konkreta konsekvenser av att "vår genpool blandas ut".
3) Vad är ni rädda för?
4) Spelar det någon roll om det skulle komma, låt säga, kristna Ungrare? Vart skulle gränsen gå? Om det kom 1,5 miljoner tyskar på en gång, hur skulle ni ställa er till detta? Om det kom 1,5 miljoner finnar?

Jag ställer dessa frågor i ren nyfikenhet.

2-3. De faktiska konsekvenserna kan ju studeras i t. ex. Malmö. Kraftigt ekonomiskt underskott, stor gängkriminalitet mm lockar inte. Men frågan kanske kan besvaras mer principiellt: Olika etniska grupper har olika normsystem, dvs olika lagar och olika informella livsregler. I multietniska länder finns därför alltid stora spänningar mellan grupperna och lagstiftarnafår stora problem att skapa regler som accepteras av alla grupper. Vi ser detta nu i Sverige i t. ex. "hedersproblematiken". I multietniska länder är också det politiska livet mer styrt av etnicitet än av ideologi, människor röstar mestadels " etniskt. Vidare visar forskningen att tilliten i samhället mellan människor och medmänniskor liksom mellan stat och medborgare är större i etniskt homogena länder. Ytterligare en faktor, som jag är rädd för är den kulturella påverkan en större invandrad etnisk grupp skulle ha på Sverige: Det finns ju en anledning till att afghaner migrerar till Sverige och inte tvärtom och den anledningen borde vara att afghansk kultur inte är lika framgångsrik som svensk kultur. En invandring av, låt oss hypotetiskt anta, nio miljoner afghaner skulle göra Sverige mer afghanskt än svenskt med allt vad det skulle innebära: Minskad personlig frihet, halva den producerande befolkningen inlåst och bevakad (kvinnorna) etc. Svensk kultur har uppenbarligen varit framgångsrik och låt den därför överleva.

Jag ser att du använder ordet "genpool" i din i övrigt artiga inledning, vilket kanske indikerar att invandringsmotstånd är rasistiskt? Men invandringsoro har alltså i allmänhet andra grunder.

4. Jag skulle inte heller vilja ha invandring av en miljon kristna ungrare. Jag ser inte att det heller på något sätt skulle gynna Sverige. Kristen höger från USA är heller inte välkommen. Dock är vissa grupper mer ovälkomna än andra: Starka sunnimuslimska grupperingar är ett gissel för alla länder, dessa hotar eller förhindrar helt en demokratisk utveckling i Mellanöstern och kan på sikt skada också Europa.

I övrigt vill jag tillägga att svenskar som folkgrupp har rätt till sitt eget land. Svenska vänstern må fnissa åt det medan de ohämmat vill tillerkänna palestinier och kurder denna rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in