Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-04, 13:49
  #193
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja det är nu det är tjöpläge , idag har bygg/anl som ncc,peab skanska gått upp 2-3% o jm nästan 5%

Med tanke på kurstabilteten anses dom rätt prisade

Just JM är stockholmsbörsens mest blankade aktie just nu så där står jag helst över, blankarna brukar veta vad de gör.
Citera
2023-12-04, 14:04
  #194
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Just JM är stockholmsbörsens mest blankade aktie just nu så där står jag helst över, blankarna brukar veta vad de gör.

Dom kan kugga ofta också

https://www.affarsvarlden.se/artikel...kan-branna-sig
Citera
2023-12-04, 14:11
  #195
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom kan kugga ofta också

https://www.affarsvarlden.se/artikel...kan-branna-sig

Säkert men i just det fallet så behövde blankarna inte vänta särskillt länge så var hela 40% uppgången utraderad med råge.
Citera
2023-12-04, 14:17
  #196
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Säkert men i just det fallet så behövde blankarna inte vänta särskillt länge så var hela 40% uppgången utraderad med råge.

Postade fel , de var jm på senare tid nu som brände blankarna har för mig , nu e dom tebax
Citera
2023-12-05, 19:04
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej det räcker inte med några fina order för att få upp kursen, det är redan inprisat i dagens kurs att det ska ramla in hundratals order om året.
En nyhet om ett kontrakt på 300 miljoner kronor ändrar inte kursen.

När däremot hela byggkonjunkturen sjänger uppåt om några år så lär kursen lyfta märkbart.

Det är hyfsat bra köpläge nu.
Allt är ju relativt men självklart påverkar det i rätt riktning om feta orders trillar in. Naturligtvis påverkar konjunkturen och någon gång lär det ju vända. Mer att man får hoppas på infrastruktur projekt i dagsläget.
Citera
2023-12-08, 14:37
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du får titta hur det sett ut , mycket sådana aktier har redan varit nere o nosat i avgrunden - det är inte säkert dom drar ned igen utan ligger o hovrar stabilt i väntan på att räntan planar ut och börjar sjunka

Kommer bli bakslag
Citera
2023-12-08, 20:45
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thudelad
Kommer bli bakslag
Varför tror du det?
Citera
2023-12-08, 22:17
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Varför tror du det?
dom har stannat räntan alldeles för tidigt och folk verkar tro att de är lugnt nu och börja gasa på lite sen får antingen försenad sänking eller måste dom höja igen. Men de är min åsikt! 150-155 kr och jag köper direkt!
Citera
2023-12-08, 22:42
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thudelad
dom har stannat räntan alldeles för tidigt och folk verkar tro att de är lugnt nu och börja gasa på lite sen får antingen försenad sänking eller måste dom höja igen. Men de är min åsikt! 150-155 kr och jag köper direkt!
Okej och det är ju ett av flera scenarier men nu förstår jag hur du tänker. Skanskas stora fördel är USA marknaden och de större order de kan plocka hem där samt infrastruktur projekt. Men naturligtvis spelar konjunkturen in.
Citera
2023-12-09, 19:22
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Okej och det är ju ett av flera scenarier men nu förstår jag hur du tänker. Skanskas stora fördel är USA marknaden och de större order de kan plocka hem där samt infrastruktur projekt. Men naturligtvis spelar konjunkturen in.
Men vänta du bara till kriget har tagit slut. Jag tror Skanska har sån jäkla fördel med att få "tjing" på Ukraina nu när dom har så mycket med USA att göra
Citera
2023-12-11, 11:31
  #203
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thudelad
dom har stannat räntan alldeles för tidigt och folk verkar tro att de är lugnt nu och börja gasa på lite sen får antingen försenad sänking eller måste dom höja igen. Men de är min åsikt! 150-155 kr och jag köper direkt!

Inte säkert för effekterna av senaste höjningen har inte haft genomslag än , sedan även det gasar på lite utan att inflationen drar iväg är det värsta som kan hända att räntan står stilla.

Nästan iaf.
Citera
2024-01-10, 10:30
  #204
Medlem
Ringhals3s avatar
En inte helt oväntad vinstvarning från Skanska:

"Nedskrivningarna görs inom tre av Skanskas affärsområden: 1,4 miljarder i kommersiell fastighetsutveckling, merparten i Skanskas USA-portfölj, 0,5 miljarder i bostadsutveckling samt 0,2 miljarder i förvaltningsfastigheter som omfattar fastigheter i Malmö och Stockholm."

Det rör sig alltså om nedskrivna värden på tillgångar och inte kassaflödesrelaterade förluster, Skanska är fortfarande ett lönsamt bolag med stabila och goda framtidsutsikter, detta märks genom att kursen förhåller sig hyfsat stabil nu första handelsdagen efter vinstvarningen.

Rekomenderar: Köp
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback