Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-09, 10:15
Medlem
Killen jag dejtar kommer att komma över ikväll och då ska jag bjuda på mat. Ofta så har jag väldigt enkelt för att kunna "koka ihop nått" men nu e jag så sjukt nojig över att det ska bli bra att jag inte har någon aning om vad jag ska göra.

Så jag behöver inspiration på en maträtt som inte e "fiskpinnar" och inte heller "oxfile" nivå på maten.
Något vardagligt men gott? Förslag?
Citera
2011-02-09, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ouhff
Killen jag dejtar kommer att komma över ikväll och då ska jag bjuda på mat. Ofta så har jag väldigt enkelt för att kunna "koka ihop nått" men nu e jag så sjukt nojig över att det ska bli bra att jag inte har någon aning om vad jag ska göra.

Så jag behöver inspiration på en maträtt som inte e "fiskpinnar" och inte heller "oxfile" nivå på maten.
Något vardagligt men gott? Förslag?

färsk pasta med någon god ostsås med lite skinka champinjoner osv i?
riktigt underbart gott!
Citera
2011-02-09, 10:26
Medlem
MrPuffs avatar
Jag såg ett recept på gratäng med baconlindade kycklingrullader som såg mums ut. Har inte testat men det såg riktigt gott ut. En fördel med en gratäng är ju också att man kan förbereda och slippa stå vid spisen när man får besök.. Tid till annat alltså :-)

edit: http://www.alltommat.se/recept/Bacon...stzatsiki-8841
Senast redigerad av MrPuff 2011-02-09 kl. 10:30. Anledning: stavfel
Citera
2011-02-09, 10:45
Medlem
Låter spännande! Kyckligen där tror jag skulle vara oerhört uppskattat iallafall! Men pasta är nog enklare, vi får se vad det blir, ska ta och googla runt lite själv också! Men de e ganska nervöst så man vill ju inte att det ska misslyckas heller :P
Citera
2011-02-09, 10:54
Medlem
ABrownies avatar
När jag hör vardagligt men gott tänker jag direkt på kyckling; det är lättlagat, det går att kombinera med en nästan alla tillbehör, potatis, pasta, bönor, couscous, sallad ja det mesta, man har oftast många kryddor hemma som passar utmärkt till kyckling och det går att laga i ugn vilket betyder att du kan spendera mer tid med din dejt och mindre tid vid spisen.

Ett väldigt gott och enkelt recept som jag brukar göra på kyckling är det här.
Kyckling
Vitlöksklyftor (10-15 hela klyftor om du gör på 2 fileer, gör du på en hel kyckling så får du nog dra på med 30-35 klyftor kanske)
Timjan (jag brukar höfta mängden, 1-2 kryddmått kanske)
Olivolja

Jag kan inte posta långa inlägg så resten kommer här nere....
Citera
2011-02-09, 10:55
Medlem
ABrownies avatar
Krydda kycklingen med salt och peppar, lägg dom i en skål tillsammans med vitlöken, timjan och olivolja, blanda om och låt marinera i några timmar.

Värm ugnen till 150 C, lägg ner kycklingen i en ungsfast gryta och häll över resten av marinaden.
Jag brukar slänga i lite selleri, persiljerot och lagerblad, lite beroende på vad jag har hemma, torkat apelsinskal har jag haft i det blev bra.

På med ett tätslutande lock och in i ugnen, jag brukar köra med stektermometer så då får jag använda folie för att få det tätt.
Citera
2011-02-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABrownie
Krydda kycklingen med salt och peppar, lägg dom i en skål tillsammans med vitlöken, timjan och olivolja, blanda om och låt marinera i några timmar.

Värm ugnen till 150 C, lägg ner kycklingen i en ungsfast gryta och häll över resten av marinaden.
Jag brukar slänga i lite selleri, persiljerot och lagerblad, lite beroende på vad jag har hemma, torkat apelsinskal har jag haft i det blev bra.

På med ett tätslutande lock och in i ugnen, jag brukar köra med stektermometer så då får jag använda folie för att få det tätt.

Tycker att det låter riktigt spännande! Kyckling lär det nog bli på ett eller annat sätt, e dags å gå å handla snart :P

Dock är jag väldigt osäker på om jag har ngn sån där gryta :S, och jag kan tänka mig att det kan bli bra med färsk timjan ? eller ska det vara torkad?
Citera
2011-02-09, 11:09
Medlem
ABrownies avatar
Citat:
Tycker att det låter riktigt spännande! Kyckling lär det nog bli på ett eller annat sätt, e dags å gå å handla snart :P

Dock är jag väldigt osäker på om jag har ngn sån där gryta :S, och jag kan tänka mig att det kan bli bra med färsk timjan ? eller ska det vara torkad?
Nä färsk går jättebra, jag har bara torkad hemma under vintern så det fick bli torkad när jag skrev det
En vanlig ungsfast form som du täcker med folie funkar också.
Citera
2011-02-09, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABrownie
Nä färsk går jättebra, jag har bara torkad hemma under vintern så det fick bli torkad när jag skrev det
En vanlig ungsfast form som du täcker med folie funkar också.

Okej, ja nu har jag satt igång iallafall och kyckligen ligger i marinaden. Så de e bara å hoppas på att det blir bra! Jag tog å ploppade i lite soja också, brukar ha det när jag gör kyckling, borde funka ändå kan jag tycka.

Sen tänkte jag typ, om jag steker kycklingen så den får lite stekyta, och sen in i ugnen där den får steka klart i en typ, creme fraise sås med lite smak och lite kryddor så man får lite sås också. Tror du att det kan bli bra?

Och sen är frågan, va fan ska jag ha till?!
Citera
2011-02-09, 16:36
Medlem
ABrownies avatar
Citat:
Okej, ja nu har jag satt igång iallafall och kyckligen ligger i marinaden...
De är bra, man ska exprimentera och göra receptet till sitt eget, då blir det bäst enligt mig.

Jag brukar använda skyn som blir efter att kycklingen lagat klart i ugnen till sås, bara att sila bort kryddorna och vitlökarna, låta skyn koka upp, smaka av om det behövs något mer och klicka i lite creme fraiche eller grädde.

Jag brukar ha ris till men jag har även ätit det med pasta, couscous och potatis då jag inte haft ris hemma.
När jag är less på vanligt ris brukar jag låta lite purjolök, mortlad kardemumma, russin och gurkmeja fräsa lite i olja i kastrullen jag ska koka ris i, sen slänger jag ner riset och tillsätter vatten och låter det koka, det blir riktigt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in