Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2014-07-06, 22:37
  #73
Medlem
Till er alla som vill spela sniper säger jag detta: dina bästa vänner är tålamod och mycket pengar.
Varför? För att ens ha en liten fördel mot vapen som kan spruta 30 kulor på samma tid som du kan skjuta och ladda om ett skott så måste man antingen modda ganska rejält till att få en tyst och någorlunda precis sniper, eller lägga ut det tredubbla MINST om man ska bygga en 180 m/s bössa som kan träffa på 80 meter och då är det ännu mycket tid man får sätta in och rejäl huvudvärk när man meckar.

Varför måste man modda så mycket? För en normal aeg har lika lång räckvidd som en sniper och 10 dubbla eldoch ammunitionskapaciteten minst, så om man ens hör något 50 meter bort i en buske så räcker det att man sprejar ner det 3 sekunder så träffar man eventuella hot ganska lätt.
Detta går inte med en sniper, då man inte har samma eld hastighet eller kapacitet.

Vad har man då för fördelar mot en AEG ? Orginal, absolut ingenting.
Men med lite moddar och en summa pengar kan man skjuta hyffsat tyst och precist på 60 meter, och då är man bara effektiv om man gör bössan tystare än en fis och kan kamouflage bättre en en kameleont.

Om jag har pengar och vill spendera tid med bössan och kamouflage?
Go on, köp en bössa för 1000 spänn och byt ut allt internt för sisådär 6000 spänn, då börjar det likna något som man kan skjuta på 100 meter med om man har perfekta förhållanden, vilket jag ska gå in på nu.


En normal airsoftkula (BB) Väger ofta mellan 0.20-.43 gram, där 0.36-0.43 används av snipers, resten är för lätta.
En normal bössa brukar ligga på 110 m/s med en .40 BB som har en potentiell räckvidd på 120 meter med perfekt hopup.

Under dessa 120 metrar utsätts den lilla kula för vind,regn,gravitation,kulans bakåtsnurr av hop, vibrationer i pipan på en halv centimeter,annorlunda hastighet pga läckage från vapnet mm...

Alla dessa variabler spelar in, så ju längre du ska skjuta kula efter kula på samma ställe( det är ju det en sniper ska göra) desto mer tid och pengar måste du lägga ner i din bössa för att eliminera dessa faktorer, och då har man ännu yttre påverkningar som man inte rår om.

Kan man stå ut med allt detta och ännu ligga en hel dag i en buske för att sedan bli utskjuten av en nybörjare och samtidigt tycka det är kul, då välkomnar jag er till den mest överskattade rollen inom airsoft.

Varför då ens spela sniper?

För att det är grymt skönt att sitta i en buske två timmar medans dom andra blir utskjutna för att sedan plocka en eftersläntrare med sidearm, sedan vänta en timme igen för att upptäcka att halva motståndarlaget kommer imot en, trycka sig mot marken och hoppas att dom inte ser en, därefter ta ut dom en efter en bakifrån under två timmars tid.
Var allt som allt 6 pers jag sköt ned, brukar bara var två stycken jag plockar normalt, men fy fan vilken känsla man får när man gått igenom allt och inget för att sedan krama avtryckaren och låta kulan vissla iväg.

Så till er nybörjare, skaffe ett vapen som används som DMRs tex G3,M14,M16,SIG 550 mm... och använd bara på semi, skaffa ett nytt hopgummi och du skjuter redan längre än en OTB sniper.
Semisniper är mycket roligare i början och man kan både vara med i action eller sitta i en buske med ghillie insmord med renpiss i sex timmar om man önskar.

Just my two cents
Citera
2014-11-23, 18:36
  #74
Medlem
Narvs avatar
Verkar vara en väldigt seriös tråd ifall den handlar om nybörjare. Något som airsoft har för mycket av är eliter. Men informationen är iallafall väldigt bra.

Något jag skulle kunna rekommendera är något typ av skydd för tänderna, alternativt öronen.
Citera
2014-12-11, 20:57
  #75
Medlem
Fredde104s avatar
Kanske fel tråd att fråga i, men vet någon en svensk sida där man kan beställa en vanlig G3 (AK4)? Sitter med ett gäng pistoler, men hade gärna haft en karbin också...
Citera
2014-12-12, 02:39
  #76
Medlem
Spoons79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
Kanske fel tråd att fråga i, men vet någon en svensk sida där man kan beställa en vanlig G3 (AK4)? Sitter med ett gäng pistoler, men hade gärna haft en karbin också...

Prova Röda stjärnan http://www.rodastjarnan.com/ eller Striker http://www.strikerairsoft.se/ de har det mesta inom Airsoft.
Citera
2016-02-11, 20:45
  #77
Medlem
Hallihallå min softairgun har gått "sönder". Avtryckaren går inte hela vägen in, så man hör inget "klick" ljud när man skjuter om ni hänger med? Det är en m4 i metall från dboys. Tips på vad jag ska göra?
Citera
2017-08-31, 22:54
  #78
Medlem
H4C35G36s avatar
Finns detta i Göteborg?

https://www.youtube.com/embed/4Ec1NsEoKZ4
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback