2004-08-23, 23:33
Awaiting Email Confirmation
FÖRST AV ALLT: Jag är ny på flashback, vet inte om jag lagt ämnet på rätt ställe, flytta mig om det skulle vara så.

Nu till det viktiga. Jag och två polare har funderat på att efter studenten kanske starta ett eget företag, ett klädföretag. Det ska vara mest inriktat på herrkläder. Kläderna ska sys speciellt efter vårt företag, inte köpa färdiga plagg som det sätts tryck på. Nu är det så att ingen av oss är utbildade designers, men intresserade av design, då vi är grafiker.
Finns det nån här som har kunskap om hur vi ska ta oss tillväga för att leda vårt företag på bästa sätt? Hur man reda på fabriker som vill sy våra kläder, desingers som hjälpa oss osv..
Tacksam för svar.
Citera
2004-08-24, 08:50
Medlem
aaiiyytts avatar
Ok, utan att sätta in mig för mycket i ämnet, så kommer här ett tips.

Ta kontakt med Exportrådet, www.exportradet.se, för att hjälpa er med kontakter med någon som kan sy upp era kollektioner. Att göra detta i Sverige är för dyrt. Jag har hört att Asien eller Portugal ska vara rätt väg att gå, läs billigast.
Citera
2009-07-16, 11:04
Medlem
Pinkuss avatar
Väcker denna tråd till liv igen då jag/en polare går i samma tankar. Vi har redan produktionen i Asien klar. Problemet är hur säljer man in/lanserar kläderna/märket i Sverige. Rör sig om herrskjortor, slipsar, mm. Finns i princip inga pengar till annonsering, bara lite pr material. Har förstått att man behöver en säljare som kan hjälpa men att sälja in till butiker. Vad behöver man mer? hur pass svårt är det att sälja in? Tacksam för allt tips och kontakter...
Citera
2009-07-16, 15:43
Medlem
mediatool:
Hur gick/går det för er?

Pinkus:
Mitt absolut bästa tips är att försöka leta inom bekantskapskretsen efter en inköpare och säljare. Ofta sitter dessa på ofantligt mkt mera information än vad de förstår. Lär er dra nytta av den. Det behöver absolut inte vara samma bransch, tvärtom. De kommer förmodligen vara ganska skeptiska själva, det lär man sig ignorera, dessutom så är de flesta lite outdated om de suttit på sin post lite för länge och framförallt för bekvämt/outmanade. Man får ta guldkornen!

Om ni kommer åt en nära bekant som litar på er försöka komma åt dennes "verktygslåda" - mallar/kontrakt etc.

Ingen aning om marknadsföring eller strategier för denna bransch. Däremot kan jag tänka mig att som ny obeprövad på en så stor marknad gäller det inte bara design, utan även vinstmarginaler och risker för ÅF.

Där får ni nog tänka er att ta stryk tidigt för att jobba er in på marknaden. Tänk låga risker för ÅF med hög VM och hög servicegrad.
- Erbjud er att lagerhålla åt dem med hög leveransprecision på låg ledtid.
- Garantera kvalitetskontroller inom sverigesgränser, med ersättningsgarantier på X dagar.
- var tydliga med vinstmarginalen på plaggen vid marknadsföring. Klassa in era produkter för att göra det lättare för den itnresserade.
- Spendera mkt tid att gå ut till butikerna. Börja med de mindre, försök få in en fot?? Om ni är unga, eller t.ex. har kvinnliga inom fölretaget or whatever - dra nytta av det! Inbillar mig att man är villig att ta en låg risk för någon man "gillar" och kan bjuta på lite succsess..

Aja, som sagt - måste finnas folk här som jobbar som t.ex. säljare i butiker som har jättebratips annars på sortiment/rabattkampanjer etc. ;-) Inte min kopp..

GL!
Citera
2011-10-12, 12:58
Medlem
Tänkte väcka denna tråden ännu en gång!

Jag och en polare har länge funderat på att starta ett eget klädmärke. Vi är gröna på området men tror starkt på oss själva, och vi vet att vi kan designa snygga kläder.

Vi har dock några frågor gällande produktion osv. :

Tips om fabrik. Har hört att Portugal ska vara ett bra alternativ till Asien, men att Kina ska vara det bästa (billigast) Så vi undrar om någon har kontakter som de kan dela med oss? och måste man besöka fabriken eller räcker det med telefon- och mailkontakt? Tänkte på avståndet till tex Kina.

Sen undrar vi hur det fungerar med leverans till köpare. Syr vi upp modeller av våra plagg och visar upp för våra tänkta köpare, och sedan skickar en beställning till fabriken? Eller måste vi ha kläderna färdigproducerade och riskera att ligga ute med stora summor pengar samtidigt som vi riskerar att inte få våra kläder sålda?

Som sagt är vi gröna på området så vi förstår om vi kommer bli sågade totalt nu..
Citera
2011-10-12, 16:42
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard.sjogren
Tänkte väcka denna tråden ännu en gång!

Jag och en polare har länge funderat på att starta ett eget klädmärke. Vi är gröna på området men tror starkt på oss själva, och vi vet att vi kan designa snygga kläder.

Vi har dock några frågor gällande produktion osv. :

Tips om fabrik. Har hört att Portugal ska vara ett bra alternativ till Asien, men att Kina ska vara det bästa (billigast) Så vi undrar om någon har kontakter som de kan dela med oss? och måste man besöka fabriken eller räcker det med telefon- och mailkontakt? Tänkte på avståndet till tex Kina.

Sen undrar vi hur det fungerar med leverans till köpare. Syr vi upp modeller av våra plagg och visar upp för våra tänkta köpare, och sedan skickar en beställning till fabriken? Eller måste vi ha kläderna färdigproducerade och riskera att ligga ute med stora summor pengar samtidigt som vi riskerar att inte få våra kläder sålda?

Som sagt är vi gröna på området så vi förstår om vi kommer bli sågade totalt nu..

Ni verkar väldigt gröna tycker jag, ni måste ju ha en färdig affärsplan att gå efter, ni får också ta reda på själva hur allt fungerar med leverans och kontakter med tillverkare etc Hur vet ni att ni två kan designa snygga kläder som folk vill köpa?

Skulle jag varit ni så skulle jag fixa några bra textilstudenter som kan tänka sig att jobba extra, och om ni ej har råd, kanske göra någon deal med dom om företaget skulle bli vinstgivande i framtiden...Någon måste ju sköta försäljning och kontakter med leverantörer, marknadsföring, ekonomi osv

Ta fram en provkollektion först och främst, se om den verkar attraktiv på marknaden...Hör dig för om det finns något bra nätverk el dyl i din stad där du kan få hjälp att hitta producenter, kolla annars med arbetsförmedlingen om de vet var du kan hitta folk med kontakter och erfarenhet...Känns som mycket mer seriöst att ni besöker den/de fabriker som ni anlitar.

Nu, har du kollektion och producent klar, nu behöver du få ut dina kläder på marknaden, du behöver säljare, kanske du hittar folk som jobbar mot provision...Reklam behövs också, här får du komma på egna lösningar som passar er budget...

Var har ni tänkt att sälja era kläder?
Citera
2012-08-08, 09:50
Medlem
Såg att tråden var lite gammal Men här kommer iallafall mitt svar till alla andra som tänker i likadana banor med kläder, import av mp3-spelare m.m:

Inte för att jag vill rata eran affärsidé. Men som personen ovan säger så verkar ni väldigt oerfarna inom området. Att tillverka kläder i asien för en billig peng som går att sälja här i Europa lite dyrare kan vem som helst göra. Ingen större vinst i det. Vet ni t.ex om hur ofta modesindustrin byter design på sina kläder? Jag kan säga att det är väääldigt ofta och med väääldigt kort varsel. Det innebär att goda relationer med er leverantör är a och o. För denne måste vara villig att svara och sätta igång med er beställning redan på ett par dagar.

Sen kan ni ju faktiskt vara väldigt stora genier som ser 2 år in i framtiden vad som är inne just då. Så då kanske ni lyckas. Men än så länge har jag då inte stött på någon sådan människa.

Det är iallafall mycket som behöver tänkas igenom innan man startar, designar ett klädesmärke. Den delen ni nämnde är ju den lätta delen. Det kan min lillebror som är 9 år ordna till er. Dvs. inte så imponerande att kunna hitta en billig leverantör i Asien som kan tillverka billiga kläder för att man själv sen ska kunna slänga på ett påslag på dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in