Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-08, 13:31
  #1
Medlem
Vivvis avatar
Jag har ätit havregrynsgröt sen jag var liten, och tycker det har varit lika gott i alla år.
Men jag måste ju bara fråga er här...är det bara jag som tycker att det dom säger att man står sig så bar på gröt är en ren o skär myt.
Om jag äter flingor med mjölk, eller 1-2 smörgåsar med gurka, tomat på så står jag mig mkt mkt bättre.

Vad säger ni ?....Står ni er bra på gröt ?
Jag brukar ta 1dl gryn i micron och 1½ matsked lingonsylt på. Och så lite mjölk till.
Citera
2011-02-08, 13:33
  #2
Medlem
Knasibass avatar
Tycker också man blir hungrig snabbt.
Citera
2011-02-08, 13:36
  #3
Medlem
NaturalBornChillers avatar
energin går åt för fort från havregrynsgröten. Bättre att äta bacon och ägg till frukost. Då står man sig länge.
Citera
2011-02-08, 13:41
  #4
Medlem
Vivvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalBornChiller
Bättre att äta bacon och ägg till frukost. Då står man sig länge.
Ja eller hur !
Jag minns när jag jobbade på ett ställe så gick vi ibland över o käkade frukost på restaurangen bredvid. Dom oftast stekt potatis, falukorv/bacon, stekt ägg. Folk kallade det för "fläktflôt"...det var väl inte det nyttigaste så sant. Men allvarligt jag behövde inte äta förrän jag kom hem sen efter jobbet.
Citera
2011-02-08, 13:42
  #5
Medlem
DrugsAreSads avatar
Jag gick ner rätt mycket i vikt för ett par år sen genom att äta havregryntgröt istället för vanlig lunch.
Jag tycker man står sig rätt bra på det.
Men en måltid med mycket fett är helt klart att föredra.
Citera
2011-02-08, 13:49
  #6
Medlem
Vivvis avatar
Ja havregrynsgröt är kanon om man har ont om pengar oxå tex. Och inte fett är det heller.
Jag åt havregrynsgröt morgon, middag, kväll en hel månad när jag var tvungen att leva på socialbidrag....Gick hur fint som helst.
Citera
2011-02-08, 13:51
  #7
Medlem
shizzles avatar
Håller med fullständigt! Det är en ren och skär myt att man står sig länge på havregrynsgröt!
Citera
2011-02-08, 14:02
  #8
Medlem
lingonsoppas avatar
Det är skillnad på havre och havre. Vad är det för gryn du äter?
Snabbgryn är, tja, precis vad det låter, medan fiberhavregryn mättar så in i beng.
Citera
2011-02-08, 16:46
  #9
Medlem
Kan bara hålla med, står mig inte alls särskilt länge på havergrynsgröt.
Brukar vara bättre om jag tar en halv burk keso/kesella på. Ett par ostskivor kan hjälpa till med.
Citera
2011-02-08, 17:43
  #10
Medlem
Gör gröt på 2.5 dl fiberhavregryn. Toppar med skivad banan, russin och mjölk. Står sig lätt fram till sen lunch. Speciellt om man ökar på med någon smörgås.
Citera
2011-02-08, 18:01
  #11
Medlem
Individuellt, vissa står sig länge på gröt, vissa gör det inte.
Citera
2011-02-08, 18:52
  #12
Medlem
Just gröt är största delen kolhydrater. För många fungerar inte det att stå sig på länge.

Prova att blanda i protein och fett. T.ex. rör ner ett-två ägg medans det kokar och rör ner en stor klick smör.

Eller ett par matskedar keso och kanske en skvimp grädde.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback