• 1
  • 2
2011-02-08, 12:19
Bannlyst
Tja,
Tänktek olla, är de olagligt att sälja t. tex gamla Jeans, mina hemmagjorda glas osv, sen ta betalt genom Payson. Är detta olagligt?

Mvh
Citera
2011-02-08, 12:21
Medlem
Kokken87s avatar
Till att börja med tror jag det är beslutat att det räknas som sexuella tackraserier att olla. Vilket är olagligt.
Och så länge du skattar på inkomsten från din försäljning ska det inte vara olagligt.
Citera
Medlem
Nepp, det är det inte om du gör det i liten skala.

Dock det där med glasen kan vara värt att kolla upp, det betyder ju att du egentligen kommer ha en "vinstgivande verksamhet".
Citera
Medlem
DrugsAreSads avatar
Klart det är lagligt...
Citera
2011-02-08, 12:27
Medlem
Kalle.v1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idontfeelsogood
Nepp, det är det inte om du gör det i liten skala.

Dock det där med glasen kan vara värt att kolla upp, det betyder ju att du egentligen kommer ha en "vinstgivande verksamhet".

njae...
Du får sälja allt skit du har hemma om det är saker du har nyttjat, detta får du sälja skattefritt upp till 50.000SEK i vinst.
glasen, om du har tillverkat dom själv och säljer dom i syfte att tjäna pengar på dom så måste du ta upp det i din deklaration. sedan är omfattningen det som avgör hurvida du skall beskatta det som hobbyverksamhet eller näringsverksamhet.

Edit: såg nu att du frågade om det var lagligt.... ja, självklart.... herregud.... hört talas om blocket?
Citera
2011-02-08, 12:27
Bannlyst
Okej

Är det lagligt för mig, att t. tex köpa in massa datorkomponenter eller andra saker från företag för att sedan sälja dyrare till t. ex kompisar?
Citera
2011-02-08, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.v1.1
njae...
Du får sälja allt skit du har hemma om det är saker du har nyttjat, detta får du sälja skattefritt upp till 50.000SEK i vinst.
glasen, om du har tillverkat dom själv och säljer dom i syfte att tjäna pengar på dom så måste du ta upp det i din deklaration. sedan är omfattningen det som avgör hurvida du skall beskatta det som hobbyverksamhet eller näringsverksamhet.

Okej, tack så mycket!
Citera
2011-02-08, 12:31
Medlem
Kalle.v1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobility
Okej

Är det lagligt för mig, att t. tex köpa in massa datorkomponenter eller andra saker från företag för att sedan sälja dyrare till t. ex kompisar?

Nu kommer jag att förutsätta att med lagligt menar du skattemässigt....
Nej, om du köper produkter med avsikt att sälja dessa vidare så bedriver du grossistverksamhet.

du ska få ett tips på en fett bra hemsida...
www.skatteverket.se
Citera
2011-02-08, 12:33
Medlem
DrugsAreSads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.v1.1
njae...

Edit: såg nu att du frågade om det var lagligt.... ja, självklart.... herregud.... hört talas om blocket?

50k? Är det inte mer 8k?
Citera
2011-02-08, 13:02
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrugsAreSad
50k? Är det inte mer 8k?
Och jag trodde 31 000... Tänk vad olika man kan tro.
Citera
2011-02-08, 13:10
Medlem
Kalle.v1.1s avatar
Citat:
Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, t.ex möbler, hemelektronik, prydnadsföremål o.d, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar.

Källa: http://www.skatteverket.se/privat/sk...allwords=hobby
Citera
2011-02-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Och jag trodde 31 000... Tänk vad olika man kan tro.
jag tycks mig ha sett 30 000 också

Edit:
Det var nog detta jag hade läst.
Tagit från skatteverkets hemsida.

Moms

Om du bedriver näringsverksamhet (ett företag) ska du redovisa moms på försäljningen. Men det är olika regler för varor och tjänster.

Om du inte bedriver näringsverksamhet, men säljer för minst 30 000 kr per år, kan din verksamhet ändå betraktas som yrkesmässig. Detta gäller t.ex. om du säljer varor i din hobbyverksamhet. Det kallas att du bedriver verksamhet under näringsliknande former.

Då ska du redovisa dina varor under Hobby, men försäljningen är även momspliktig.

Frågor och svar om att sälja något på Internet.
Senast redigerad av darkfella 2011-02-08 kl. 22:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in