Citat:

Ursprungligen postat av 
fr0g

Om homosexualitet var genetiskt så kommer isåfall alla bögar att dö ut eftersom dom inte kan sprida sina gener vidare (skaffa barn). 
Eller tror ni att det är genetiskt? Om inte vad var det som gjorde er till bögar?

Genetik fungerar inte riktigt så - så om homosexualitet är helt genetiskt så gör det inte nån skillnad. Rent pragmatiskt finns det en hel del stora vinster i att delar av en barnkull inte har barn som kan ses i andra djur men också i ren forskning kring människor där folk med homosexuella farbröder, fastrar, mostrar och morbröder utan egna barn tenderar att klara sig bättre ekonomiskt och socialt (en teori är att det handlar om helt enkelt fler vuxna runt dom i barn och tonåren).
Sen rent praktiskt, om det är helt genetiskt så har ju inte folk slutat vart homosexuella. Å andra sidan så är som sagt inte gener så otroligt enkla att det finns en "homogejj gen" som man har eller inte har, samma med saker som hudfärg, resistenser och svagheter - eller utseende. Det handlar om en samling olika genetiska alternativ som har en viss i effekt - och det kan ju alltid vara så med homosexualitet om det nu är helt genetiskt.
Kanske hade mina föräldrar en latent putt åt det hålet genetiskt och jag var del i det utfallet? Vem vet?
Personligen vet jag inte varför jag är bög. Jag gjorde inget aktivt val och med tanke på uppväxtplats och den tiden jag var i tonåren så i mitt fall så ville jag verkligen inte det när jag var i tonåren. Med en del lidande, hemlighetsmakeri och ångest som effekt tills man insåg att det var helt ok.
Jag är inte en genetiker eller forskare eller läkare eller psykolog eller antropolog - jag vet dock att folk inte slutar vara det hur mycket dom än låtsas eller ber till nån gud eller får elchocker (något som också bevisas rätt väl av olika "konverteringsförsök"). Om det är genetik, kanske - om det är uppväxt, kanske. Kanske en mix? 
Det viktiga är att det inte är nåt man kan ändra. 
Man kan skapa ett samhälle som förskjuter folk som är det - eller välja att tänka "meh? Vad är skadan?" och acceptera att fölk e fölk, olika. 
Sen får experterna debatera genetiken eller psykologin runt det.