Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Johansson
Hur vanligt är det att homosexuella, och då framförallt äldre män, intresserar sig för "hetero-killar" och varför?
Jag tror vi ska vara lite försiktiga med konceptet "homos som intresserar sig för heteros". Jag säger inte att det inte finns utan att det snarare är allt runt den heterosexuella killen som är intressant mer än just läggningen i sig. Jag kan nog själv kategorisera in mig som en som är fascinerad av heterokillar, men då just pga annat än läggningen.
Dels har vi aspekten att man som bög är så snygg, sexig, åtråvärd att till och med en heterosexuell kille blir lite intresserad (eller att killen är så kåt att allt funkar). Det är lite att vinna en svår trofé. Jag tänker inte förneka att det kan vara en faktor! Alla kan fånga en fisk, men att fånga den där beryktade och särskilt luriga fisken blir lite av ett extra mål!
Det kan även vara att homosexuella har lite svårt att acceptera sin läggning, att det gör oss lite annorlunda. Även de extravaganta och flambojanta superfjollorna kan bära på spår av att inte helt acceptera sig som annorlunda. Det är att hetero fortfarande är något att eftersträva. Det finns en anledning till att "Straight acting" är ett koncept bland bögar, där det menas att man inte nödvändigtvis ger utslag på varenda persons Gaydar. Jag tror inte detta är en särskilt vanlig aspekt, men den kan absolut finnas där.
Det finns även en sorts distansering i att ragga på heterokillar som jag själv insett att jag gjort, där att ragga på en heterosexuell inte är "på riktigt". Ett Nej från en heterokille är inte samma sak som att få Nej från en homosexuell. Det Nejet är inte pga utseende, person, karriär, framgång eller allt annat som man kan ha dåligt självförtroende för, utan det är ens kön och läggning vilket inte är något man direkt kan rå för. Att bli nekad av en annan homosexuell man är ett kvitto på att vara otillräcklig och inte vara önskvärd, medan heterot säger Nej för att han inte gillar kuk. Återigen, ingen aning om hur vanligt eller ovanligt, men det kan absolut vara en faktor för vissa.
Men sedan finns som sagt allt runtom. Det jag kallar att man blir kär i (eller kåt på) en person innan man tar reda på om personen är hetero eller homo. Jag tror få heterosexuella killar först tar reda på om en tjej är hetero eller lesbisk innan de utvärderar henne och bestämmer sig för om de kan tänkas bli intresserade.
* Det kan vara att det finns ett utseende eller stil som är särskilt vanligt bland heterosexuella. Att det ska vara mycket hudvårdsprodukter eller att det ska vara stylat etc tilltalar inte alla. Det kan vara att bögen tänder på stora kukar och en snubbe har ett rykte som väldigt välhängd! Bögen kanske tänder på stora muskler och en snubbe ser ut som någon i Gladiatorerna!
* Det kan vara något beteende som är mer vanligt bland heterosexuella. Även en del homosexuella tror att den "korrekta" bögen är den fjolliga som spenderar nätterna halvnaken på dansgolvet och känner att de själva är MC-knuttar som gillar att mecka med hojen istället. De kan då känna mer samhörighet med de andra snubbarna i verkstaden än med bögarna i tanga-kallingar och därför finna en viss attraktion baserat på vilka de känner att de har mer samhörighet med.
* Det kan vara att en person bara är väldigt glad, trevlig och "approachable". Jag tror vi alla män (både homos och heteros) har en manlig vän eller kollega som liksom bara inte går att tycka illa om. Som är glad, snäll och trevlig och som genom sitt sätt och persona bjuder in till en nära relation! Då menar jag inte just romans utan någon du bara allmänt känner dig trygg med och som du kan lita på och berätta hemligheter för. Det är inte konstigt att sådana personer drar till sig bögar då jag tror att det är sådana egenskaper som de flesta heterosexuella män skulle önska att de hittade en tjej som hade!
* Det kan också vara att en del inte har något emot den promiskuösa livsstilen vad gäller de själva eller andra eller ens om ens partner knullat runt, men att det känns lite wierd när stora delar av ens bekantskapskrets har gangbangat ens pojkvän. Att ragga på en straight (eller bisexuell) kille innebär troligen att han just inte legat runt med alla man känner.
Så, ett försök till TL-DR:
Det är inte nödvändigtvis just att ragga på en heterosexuell kille som är det eggande, även om det för en del givetvis kan vara det. Det är mer att bögar kan hitta en kille som de finner spännande, intressant, snygg och trevlig, och sedan råkar denne bara vara hetero. Att vi kanske verkar lite mer klängiga än vad som är anständigt är inte konstigare än att snubbar försöker bjuda ut tjejer samt visa upp dyra bilar eller coola prylar hela tiden för att de hoppas att hon ska bli intresserad!