2011-02-24, 01:08
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanna-nanna
1.
Jag minns att vi var ett grabbgäng under gymnasiet, 4 st totalt som gick i samma klass och umgicks på fritiden. Under 1a året så kom en av mina vänner ut som homosexuell. Jag vill minnas att HAN dessvärre var den som började dra sig undan oss andra utan att vi på något sätt sagt något ont om läggningen, utan tvärtom stöttat honom för att han var ärlig. Jag minns att vi skrattade osäkert vid tillfället som han berättade men inte alls i negativ form. Har ni gjort något liknande? Dvs att det är ni som drar er undan i risk för att det skulle vara skamligt inför vännerna?
Hmm, inte så mkt inför vännerna, men jag vet att vissa släktingar är jag mindre öppen med mig läggning mot än mot andra. Vissa tror fortfarande att jag är hetero fast jag varit ute ur garderoben i typ 10år. Vissa vänner har jag helt enkelt bara en annan relation än andra och i den relationen är vår sexualitet en mer eller mindre stor del. Tex min lesbiska vän skulle jag aldrig snacka sex med, men jag kan ändå snacka sexuell läggning med henne.

Å andra sidan var jag redan innan jag kom ut den som mer hängde med tjejerna och när det skulle spelas boll på gympan lirade jag med "de som spelar för skojsskull"-tjejerna istället för "de som måste vinna till varje pris"-killarna. Jag fattade till en början aldrig varför jag som hängde mest med tjejerna var mindre hetero killarna som bara umgicks med varandra.. Jag menar, hur homo är inte det..?

Om jag ska försöka kommentera just ditt fall, så skulle det kunna vara så att den personen, genom att komma ut för er, kanske även kom ut för sig själv. Genom att säga det rakt ut, och även till några andra, så blev det lite av en vändpunkt och hans personlighet förändrades som del i att han försökte hitta sitt nya jag. Han kanske ville hitta nya vänner som redan var en del av hans nya värld och inte hans gamla? Sedan, utan att veta hur ni faktiskt var mot varandra eller vilka intressen ni hade men heterokillar är rätt ofta just hetero och gör heterosaker. Som Homo är det visserligen rätt spännande att lyssna på ibland, men man känner sig lite utanför när det snackas tjejer eller andra ämnen som man kanske inte är helt intresserad av. Det kan hända att han kände sig lite utanför helt enkelt nu när han inte längre "var hetero".
Men, ska kanske klargöras, det här är bara jag som leker hobbypsykolog och analyserar. Inget som ska tas som någon absolut sanning på något sätt!

Citat:
2.
Det verkar onekligen som ni tolererar ett helt annat leverne i form av monogami om man ska tolka de som skrivits hittills? Hur kommer det sig? Är det så att den delen av moralen i samhället är annan för att man träffar någon av samma kön? Jag tycker tankesättet bör vara samma som i heterosexuella äktenskap. Dvs att monogami är något man eftersträvar och allt utöver det är ren och skär otrohet och är inte tillåtet inom normen.
Jag vet inte om det faktiskt är så att homopar är mindre monogama än heteropar, eller om bögpar är mindre monogama än lesbiska par. Det kan visserligen vara kopplat till det jag sa innan, att icke-hetero helt enkelt inte känner att de har samma krav på sig att vara en kärnfamilj och/eller att personer som är icke-heteron helt enkelt bara är mer liberala över lag, då de är en minoritet och kämpar för lika rättigheter, osv, och att det därigenom blivit en norm bland dessa att även vara mer liberala sexuellt och att fler då har Öppna Förhållanden som en del av sin frigjordhet och liberala syn. Just otrohet, agerande som är utanför de regler som ett par satt upp, tror jag anses vara lika fel bland icke-hetero par som bland hetero par.

Jag personligen har dock aldrig fattat de som har öppna förhållanden och finns det en sak jag finner oacceptabelt i ett förhållande jag är i så är det otrohet.

Citat:
3.
Tidigare har jag velat generalisera, men nu frågar jag individuellt. Vilken eller vilka andra grupper inom homosexuella är den ni stör er på mest. Nu kan inte jag alla olika indelningar, eller om det ens finns indelningar. Men jag kan ju tro att fjollbögar kan vara en, lack/läder, sådana som inte sticker ut i mängden, transor kanske. Vad vet jag, men vilka kan just du störa dig mest på och finns det tydliga motsättningar inom homosexualiteten där vissa grupperingar inte gillar varandra?
Om jag ska trampa ner i åsikts- och politik-träsket först så kan det ju mycket väl vara så att vissa grupper anser vissa frågor vara mer viktiga än andra, och de kan tycka att andra grupper gör för stor grej om saker man själv tycker är trivialt. Typ som att vissa tjejer tycker att mensskydd borde sponsras (till viss del) av staten medans killar inte bryr sig ett smack om något sånt utan hellre vill lägga pengarna på nått som gagnar dom.
Lite som jag sa innan, att fjollorna är de som får all uppmärksamhet och som gör att många stör sig på bögar gör att de som inte är så fjolliga känner att de förstör. Transpersoner (som bara klär sig i det andra könets kläder och inte är homo eller vill byta kön) kanske tycker att dragqueens gör deras läggning till en parodi och förlöjligar dom, medans transsexuella (de som vill byta kön) kanske känner att transpersoner förlöjligar dom genom att gå i det andra könets kläder.
Jag säger inte att det faktiskt finns något mellan de här grupperna, jag säger bara att om det finns mellan vissa personer så skulle något sånt här kunna vara en anledning.

Jag skulle också kunna tro att det helt enkelt är så att man som icke-hetero har gått igenom en del saker i sitt liv och tagit upp dom för personlig granskning. "Om jag nu inte tänder på tjejer, vad händer då?" exempelvis. Att det finns viss enimositet mellan personer är liknande, att man inte är säker på sig själv.

Citat:
4.
Om ni träffas på en krog och bestämmer er för att gå hem med varandra, hur kommer man in på frågan om vem som gillar att vara aktiv och passiv om man ska använda era uttryck. Finns det någon kod för det eller är det raka ord som gäller. Typ; "ja, om vi ska gå hem och dricka ett glas vin nu så är jag passiv rökare så du vet.." Erkännas att jag tycker giver / taker är mer målande ord och därmed lite mer underhållande.
Jag ska väl åter lägga in en disclaimer om att jag själv aldrig går ut på krogen, och i synnerhet inte för att ragga eller ens försöker när jag väl är ute, men jag skulle kunna intala mig att det kan man prova sig fram till. Om den ena börjar tafsa och grabba tag om baken på den andra, och inte blir styrd bort från det, så kanske den andra personen gillar det och det går då att dra slutsatser. Den ena kanske går in i en mer undergiven och mottagande roll? Tafsandet på dansgolvet eller krogen kan med andra ord säga en hel del om vad den andra går med på. Särskilt om tafsandet innebär att den ena gnider arslet mot skrevet på den andra.
Senast redigerad av Ferdawoon 2011-02-24 kl. 01:27.
Citera
2011-02-24, 01:42
Medlem
1.
Det kan säkert anses vara tabu eller kännas aningen förnedrande att svara ja på kommande fråga, eller så blir det tvärtom. Tidigare har jag fått uppfattningen att homosexualitet har en bakomliggande faktor. Dvs inget man föds med. Genetiskt? Ja kanske av den anledningen att en homosexuell pappa råkat ut för liknande situationer som sonen sedan försatts i. Sådan far sådan son, det tillämpas vid andra tillfällen så varför inte. (jag förstår kontroversen med uttrycket homosexuell pappa, men det finns olika faktorer som just det kan lösas genom). Men frågan är alltså, har homosexuella något i bagaget som har gjort att de blivit just bögar? Dvs sexuellt utnyttjade som barn, råkat ut för en väldigt smärtsam separation av föräldrarna, dåligt självförtroende, lyckades inte att skaffa en tjej o började tvivla på sig själv, eller något annat. Min begränsade erfarenhet av kontakt med homos är att det aldrig har varit den "vanliga" uppfostran med den typiska kärnfamiljen.

2.
Har ni förståelse för att samhället har lite svårt för homosexualitet? Det måste vara enormt jobbigt att oftast gå i motvind såvida det inte gäller anställning inom de kreativa yrkena, mode eller när det kommer till att bli en tjejs BFF. Vilket verkar vara det mest värdefulla en tjej kan ha btw.

3.
Vad gör just du för att påverka så att homosexualitet ska kunna bli mer accepterat i samhället? Gör du något åt saken, kanske går pridetåget men vad mer? Finns det något bra ställe som är realistiskt att börja med för att ta ett steg vidare i rätt riktning?
Citera
2011-02-24, 08:51
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Det kan säkert anses vara tabu eller kännas aningen förnedrande att svara ja på kommande fråga, eller så blir det tvärtom. Tidigare har jag fått uppfattningen att homosexualitet har en bakomliggande faktor. Dvs inget man föds med. Genetiskt? Ja kanske av den anledningen att en homosexuell pappa råkat ut för liknande situationer som sonen sedan försatts i. Sådan far sådan son, det tillämpas vid andra tillfällen så varför inte. (jag förstår kontroversen med uttrycket homosexuell pappa, men det finns olika faktorer som just det kan lösas genom). Men frågan är alltså, har homosexuella något i bagaget som har gjort att de blivit just bögar? Dvs sexuellt utnyttjade som barn, råkat ut för en väldigt smärtsam separation av föräldrarna, dåligt självförtroende, lyckades inte att skaffa en tjej o började tvivla på sig själv, eller något annat. Min begränsade erfarenhet av kontakt med homos är att det aldrig har varit den "vanliga" uppfostran med den typiska kärnfamiljen.
det där är ett område för forskning & filosofi i sig. jag för min del har ränt efter karlar så länge jag kunnat gå, identiteten homosexuell antog jag först i sjutton- artonårsåldern. jag hör inte till dem som tror att sexuella identiteter är resultat av genuppsättningar, utan det är för mig uppenbart att sexuella identiteter är kulturspecifika. den homosexuella identiteten har exempelvis dryga hundra år på nacken och började som en diagnos bland läkare i europa. givetvis fanns det män som föredrog andra män före det, och givetvis har de funnits utanför europa med, men de identifierade sig inte utifrån det.

Citat:
Har ni förståelse för att samhället har lite svårt för homosexualitet? Det måste vara enormt jobbigt att oftast gå i motvind såvida det inte gäller anställning inom de kreativa yrkena, mode eller när det kommer till att bli en tjejs BFF. Vilket verkar vara det mest värdefulla en tjej kan ha btw.
jag har förståelse för det och tycker inte att de senaste årens plötsliga tolerans av homosexuella är alldeles oproblematisk att förhålla sig till, då jag tror att den egentligen bara innebär att folk håller käften i högre utsträckning. jag för min del har sökt mig till mer bögvänliga delar av ekonomin och känner inte så mkt av den där motvinden.

Citat:
Vad gör just du för att påverka så att homosexualitet ska kunna bli mer accepterat i samhället? Gör du något åt saken, kanske går pridetåget men vad mer? Finns det något bra ställe som är realistiskt att börja med för att ta ett steg vidare i rätt riktning?
jag vill inte att homosexualitet ska bli mer accepterat i samhället. jag är glad över utanförskapet; det har gett mig möjlighet att forma mitt liv utan att känna mig som en del av den stora massan. och det har gjort mig självständigare än jag tror att jag hade blivit som hetero, då jag troligen hade fallit rakt in i villavovvevolvofällan. om bögeri skulle bli lika accepterat som heterosex skulle det inte vara något roligt längre.
Citera
2011-02-24, 09:05
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
jag vill inte att homosexualitet ska bli mer accepterat i samhället. jag är glad över utanförskapet; det har gett mig möjlighet att forma mitt liv utan att känna mig som en del av den stora massan. och det har gjort mig självständigare än jag tror att jag hade blivit som hetero, då jag troligen hade fallit rakt in i villavovvevolvofällan. om bögeri skulle bli lika accepterat som heterosex skulle det inte vara något roligt längre.

Det där är en tanke som jag funderat över ibland och den hänger samman med det där att det är lite kul och fint att ha en "bögkompis", speciellt bland ängsliga, trendiga bloggtjejer eller "öppensinnade strejtisar" som bara måste tåga runt i fjäderboa på gayfestivaler för att alla ska se hur fina människor de är (ja, jag tror att många som är på t. ex. Pride är där för att sälja in sitt varumärke som företagare, politiker, artist, besserwisser osv).

Ett får blir man ändå hur man än gör men man behöver inte alltid gilla det.
Citera
2011-02-24, 12:26
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdawoon
Är förvånad över att du inte tog upp exemplet med omklädningsrummet som annars är så vanligt
Men eftersom jag tog upp det själv så kan jag nämna att jag i duschen efter gymnasiegympan fått kommentaren av en kille att han tog det lite som en förolämpning att jag inte fick stånd av att kolla på honom.

Men, om du nappar och vill svara, varför vänder sig så många killar när det kommer in en bög i omklädningsrummet? Alltså, väner ryggen till. Det brukar ofta vara samma personer som faktiskt tror att man absolut inte ska tappa en tvål i samma dusch som en bög för då är han där och sätter på dig. Vore det inte bättre att vända framsidan mot honom isf? Dels så är ju röven mot väggen och jag intalar mig att fler småhomofoba killar skulle uppskatta en suprise-avsugning än en suprise-påsättning!

Krog-exmplet tror jag inte jag tänkt på innan faktiskt. Det gör nog det hela lite mer spännande om jag går ut nån gång! Att leka lite undercover spionagent! Sedan är jag inte rätt person att kommentera tror jag eftersom jag verkligen aldrig går ut för att ragga och är usel på alla former av signalering.
För mig som är minst lika kass på att tolka signaler hade det nog krävts att killen stod med en skylt framför mig som förklarade "Ja, jag är bög och ja, jag tycker du ska följa med mig hem!" om nu det osannolika skulle skett.

Angående omklädningsscenariot: jag är enormt icke-homofobisk - förutom Jean-Pierre Barda-bögar, men såna verkar ju de flesta bögar också avsky - och har dessutom väldigt svårt att skilja en bög från vilken naken snubbe som helst...jag menar, hur skiljer man ut er? Större kukar? Veka handleder? - så jag vet inte...jag har helt enkelt inte funderat över det hela så mycket.

I min värld är det enkelt: kvinnor är vackra, mysiga varelser man har sex med och spenderar större delen av sitt liv att försöka förstå sig på, män är polare eller bara finns där och att ha sex med dem är så väsensfrämmande att jag som sagt inte ens funderar över det.
Jag tycker inte det är äckligt, även om analsex inte är min grej, men med tanke på allt tjatande om tvåan här på FB så undrar jag om inte merparten egentligen är smygbögar.

Nåväl, kul att ni tar er tid att svara! Det är alltid intressant att få inblickar i saker man vanligtvis inte berörs av.
Citera
2011-02-25, 23:09
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Angående omklädningsscenariot: jag är enormt icke-homofobisk - förutom Jean-Pierre Barda-bögar, men såna verkar ju de flesta bögar också avsky

ja, det är nog troligt att de flesta bögar hyser agg mot fjollor, men det är i så fall för att de flesta bögar tyvärr är idioter. just jean-pierre barda vill jag f ö ta i försvar: det krävs en jävla massa civilkurage (eller stake som de heterosexuella säger) för att så konsekvent som JP barda träda ut i offentligheten som såpass utstuderad fjolla. detta vid en tid då ALLA hatade bögar då dessa ansågs vara synonyma med smidare av den då livsfarliga sjukdomen AIDS. killen har klass, har helt uppenbart massor innanför pannbenet och är dessutom, inom ramen för fjollestetiken, riktigt snygg. att han fortfarande tydligen lyckas provocera genom sin blotta uppenbarelse tycker jag man enbart ska räkna honom tillgodo.

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
- och har dessutom väldigt svårt att skilja en bög från vilken naken snubbe som helst...jag menar, hur skiljer man ut er? Större kukar? Veka handleder? - så jag vet inte...jag har helt enkelt inte funderat över det hela så mycket.
du kan läsa mina tidigare inlägg på temat, där jag försöker klargöra att poängen med sexraggande inte är att identifiera andra bögar, utan helt enkelt tänkbara kandidater oavsett sexuell identitet.
Citera
2011-02-26, 00:07
Medlem
Önska att jag hade en bög kompis (dock har jag säkert någon som jag inte vet om) som är som vilken annan "normal" kille som helst som gillar tex att se sport på tv osvosv som man kan hänga med utan att behöva höra massa "jävla shyssta lökar på den där saken va höhö" och slippa höra skrytet om alla tjejer som dom dragit över och herregud så trött jag är på hetrokillar
Citera
2011-02-26, 02:37
Medlem
Nu är jag visserligen bi men kände att jag var tvungen att svara på en del frågor.

Om jag ser homo/bisexualitet som en sjukdom?

För att få reda på vad som är rätt måste vi titta på andra djur ( Ni som inte tror att människan är ett djur kan bara skita i det här). Bisexualitet har hittats i minst 1500 arter dvs bisexualitet är någonting som är fullkomligt normalt.

Och om jag önskar att samhället var mer acceptant mot bi/homosexualitet?

Ja, jag önskar att homo/bi sexualitet skulle bli mer accepterat i samhället men tyvärr har vi ju haft kristendom här i 1000 år så inte så lätt att ändra på den åsikten. En sak jag finner komisk är att hela klumpen judendomen, kristendomen och islam är orsaken till homofobi. Homosexuella förhållanden fanns över hela världen innan de här religionerna spred sig.

Sen så jag mig på ganska många olika grupper i homovärlden. Transsexuella personer som försöker flörta med en.... fjollor är som fjortisar... läderbögar är läskiga som fan...
Citera
2011-02-26, 03:14
Medlem
kramfles avatar
Bögar, kan ni bli uphetsade av erat eget könsorgan?
Citera
2011-02-26, 03:22
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramfle
Bögar, kan ni bli uphetsade av erat eget könsorgan?
njae, den tiden är sedan länge förbi. fram till trettonårsåldern var det fortfarande ganska spännande, men min kuk har liksom inte nyhetens behag för mig längre.
Citera
2011-02-26, 03:30
Medlem
Asiktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
njae, den tiden är sedan länge förbi. fram till trettonårsåldern var det fortfarande ganska spännande, men min kuk har liksom inte nyhetens behag för mig längre.

Hur länge har du varit bög? Sedan födseln?
Citera
2011-02-26, 03:33
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asikten
Hur länge har du varit bög? Sedan födseln?
frågan är redan besvarad längre upp i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in