Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Samtidigt förstår du kanske att det ligger i människans natur att stöta bort de som är udda och då särskilt människor som med största sannolikhet aldrig kommer att bära frukt. Och så länge ni homosexuella utgör en så liten samhällsgrupp blir ni aldrig accepterade fullt ut.
Självklart man kan inte begära att hela samhället ska vara rättvist eller schysst eller att konflikter inte ska uppstå. Samtidigt behöver vi ju inte heller fråga en tjej som just blivit våldtagen om
hur kort hennes kjol var. För man kan ju lika gärna säga att "Och så länge rika människor har värdefulla föremål så får de räkna med att bli rånade och få inbrott", vilket är ju en sanning men varför lägga en viss sorts skuld på offret/offren?
Citat:
Om ni är medvetna om detta så undrar jag varför ni överhuvudtaget väljer att ta det där (socialt) farliga steget från garderoben och ut i er omgivning. Att söka sig till likasinnade är väl logiskt men varför detta behov av att berätta för era närmaste? Ens läggning är ju något privat och för er som vet att ni rör er bland de inskränkta, varför riskera att bli utstött?
För min egen del har det inte varit en fara och jag vet många som inte fått sämre liv för det heller. Precis som
johannes skrev så är det faktiskt många heterosexuella som vill dra ut homosexuella ur garderoberna. Annars kan jag tycka att det ibland är löjligt, och detta skyller jag faktiskt amerikanska kulturexporten för, att man måste "komma ut" för allmänheten. För mig är sexualiteten ytterst privat! Men ändå är det många som har sin identitet och livsstil sammankopplad med sin sexualitet och för dem är det ju viktigt att komma ut.
Och självklart får ju varje individ välja sina strider och platser så att säga. Vad som däremot kan säkerligen vara jobbigt och skada själen på många sätt och vis är när personer som man älskar vänder sig mot en för ens natur. Att man, om man vill behålla sina käraste, tvingas till att undantrycka sin egen identitet är nog inte sunt för psyket. Och ja, folk riskerar att bli utstötta ibland. Precis som heterosexuella som blir kära i
fel sort, kanske dottern som tar hem en svart kille eller överklasskillen som förälskar sig i en underklasstjej. Det finns de som väljer att riskera och de som hellre väljer
hedern framför sina egna känslors vilja. Men alla vill ju inte styras av ett kollektiv på ett sådant sätt.
Och nej, ens läggning är ju faktiskt inte privat. För allmänheten så är ju alla killar heterosexuella (förutom de som avviker alldeles för mycket) och tjejer likaså - innan motsatsen är bevisad är nästintill allas sexualitet ytterst offentlig.