Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-07, 18:30
  #1
Avstängd
persson121s avatar
Vad tycker ni om folk som har gjort lite och fått en hög status?
Nu menar jag den som har "fuskat" igenom livet och fått värste toppenjobbet (och även klarar av det).

En person som har haft kontakter. En person som sovit på skolbänken, men lyckas ändå få bättre jobb än den som kämpade hårt i skolan. Ni vet personer som bara lyckas bra - men egentligen inte kämpar för det.

Nu snackar vi inte om tur, vi snackar om fusk blandat med skicklighet.
Vad tycker ni om såna personer som klev från arbetarfamiljernas rötter och steg in i dom stora grabbarnas familj? Fast ändå inte kämpat för det som vissa har gjort, men inte lyckats.
Citera
2011-02-07, 19:35
  #2
Avstängd
AnArchozs avatar
Om de klarar av jobbet de fått - kul för dem!
Citera
2011-02-07, 19:56
  #3
Medlem
Kaktusmelons avatar
Tycker att de är lata. Vet de inte att flit är en dygd och lättja är en dödssynd?
Citera
2011-02-07, 20:57
  #4
Avstängd
persson121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktusmelon
Tycker att de är lata. Vet de inte att flit är en dygd och lättja är en dödssynd?

Va? Dödssynd?

Tycker du att dom borde "straffas" eller få exakt samma chanser som du eller någon annan?
Motivera varför? Och hur ska man göra det? Vem ska bestämma det?
Citera
2011-02-07, 21:11
  #5
Medlem
Kaktusmelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Va? Dödssynd?

Tycker du att dom borde "straffas" eller få exakt samma chanser som du eller någon annan?
Motivera varför? Och hur ska man göra det? Vem ska bestämma det?

Har du inte koll på dödssynderna?

Nej jag tycker inte de skall straffas. De får la jobba där om de lyckats, oavsett flit eller tur.
Citera
2011-02-08, 17:30
  #6
Avstängd
persson121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktusmelon
Har du inte koll på dödssynderna?

Nej jag tycker inte de skall straffas. De får la jobba där om de lyckats, oavsett flit eller tur.

Nej? Synd? Vet vad synd är men jag ser ingen synd med kapitalism och liknande "fusk".

Men tänk så här att en person som slappat igenom hela sitt liv. En annan person har kämpat igenom hela livet med slit och dynga. Ändå får den slappa personen bättre liv och jobb. Händer många t.ex mej.
(därför skapade jag tråden).
Citera
2011-02-08, 18:51
  #7
Medlem
Om den slappa personen får bättre jobb så har han troligtvis egenskaper som efterfrågas för att få just det jobbet, att plugga hårt i skolan är inte den egenskap som alla arbetsgivare sätter först. Jag har en kompis som lever bra på att spela poker, han hoppade till och med av skolan i tredje ring eftersom han var så skoltrött. Ändå har han spelat ihop till en bostadsrätt och lever ganska bra i den medan jag som pluggar på universitet nu fortfarande bor hemma. Jag kanske pluggar hårdare men hans egenskaper värdesätts högre, därför har han mer pengar.

Bäst jobb/mest pengar får inte den som kämpar hårdast, utan den som är bäst.
Citera
2011-02-09, 02:59
  #8
Medlem
Poke53281s avatar
Det är ju en jättefråga...

Att fuska är ju i sig själv ett brott - hvis det är emot lagen, hvis det inte är olagligt, så är
det kansche omoralsk, så kann man ju tycka hvad man vill om det.

Tittar man på Danska politikare, så är där ju en hel del människor som har fuskat sig till en position
t.eks. man har överdrevat (fuskat) på CV´et...men sköter sitt jobb rett så gott...

Bagger är ju en känt Dansk som fuskade sig til en JÄTTEPOSITION som direktör för et jätteföretag
och svindlade för millioner...

Ref til interesserade:
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid213.dbp.asp

Fusk och bedrag är ju helt normalt i dom stora elite kretsorna, och dom skyddar hverann som brödre.

Personligen? Jag tycker absolut inte det er okej, men jag har en helt annan moral. För mig är
penger kun ett medel till mat och tak över huvudet, hvärken mera eller mindre, jag väljer att
kämpa för moral framför penger.

----------------------------------------------------
Norsk HobbySvensker i Sverige (StavefEL hvad DÅ?)
Citera
2011-02-09, 11:05
  #9
Medlem
Fusk är självklart fel, om du vet att någon har fuskat sig till en position så kan du ju alltid kontakta företaget eller myndigheter beroende på vilken typ av fusk det är.
Citera
2011-02-09, 11:17
  #10
Medlem
Kaktusmelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Nej? Synd? Vet vad synd är men jag ser ingen synd med kapitalism och liknande "fusk".

Men tänk så här att en person som slappat igenom hela sitt liv. En annan person har kämpat igenom hela livet med slit och dynga. Ändå får den slappa personen bättre liv och jobb. Händer många t.ex mej.
(därför skapade jag tråden).

Jag sa att lättja är en synd...inte kapitalism...
Citera
2014-02-28, 19:07
  #11
Medlem
vizuals avatar
tycker denna dubbelmoral är rätt intressant

folk ser upp till sånna som jobbar hårt för att uppnå mycket pengar, status och brudar

men ser ner på smarta närjorda människor som inte bryr sig något om pengar och status men som även dom uppnår mycket pengar och status genom att låta dennes pengar jobba för han

samtidigt som alla tycker att ytliga personer är äckliga osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback