Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-07, 17:21
  #1
Medlem
Detta gäller mina föräldrar som skulle teckna nya mobilabonnemang så dom åkte in till en TRE-butik och fick "hjälp". När dom kommer hem så har dom varsen Iphone med 3pott 499 kr och 89 kr för en värdelös försäkring. De betalar alltså 1185 kr i månaden vilket jag ser som svindyrt då dom inte ringer särskillt mycket med mobilen.

Dom bad mig att aktivera telefonerna men när jag fick se detta så vägrade jag. Försökte ringa upp TRE för att prata med dom men satt i en telefonkö i 10 minuter sen orkade jag inte mer.

Då mina föreldrar inte är särskillt kunniga så ska jag göra allt i min makt för att ändra på abonnemangen. Men är det någon som har erfarenhet av detta hos TRE? Ska jag gå dit och vara förbannad direkt eller ska jag prata lugnt o sansat?

Jag ser det som så att dom har lurat mina föräldrar för att dom är svaga när det gäller "moderna" saker och inte förstår sig på sånt här. Detta gör mig riktigt förbannad!

EDIT: Behöver all hjälp jag kan få!
Citera
2011-02-07, 17:24
  #2
Medlem
Hatreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketess
Detta gäller mina föräldrar som skulle teckna nya mobilabonnemang så dom åkte in till en TRE-butik och fick "hjälp". När dom kommer hem så har dom varsen Iphone med 3pott 499 kr och 89 kr för en värdelös försäkring. De betalar alltså 1185 kr i månaden vilket jag ser som svindyrt då dom inte ringer särskillt mycket med mobilen.

Dom bad mig att aktivera telefonerna men när jag fick se detta så vägrade jag. Försökte ringa upp TRE för att prata med dom men satt i en telefonkö i 10 minuter sen orkade jag inte mer.

Då mina föreldrar inte är särskillt kunniga så ska jag göra allt i min makt för att ändra på abonnemangen. Men är det någon som har erfarenhet av detta hos TRE? Ska jag gå dit och vara förbannad direkt eller ska jag prata lugnt o sansat?

Jag ser det som så att dom har lurat mina föräldrar för att dom är svaga när det gäller "moderna" saker och inte förstår sig på sånt här. Detta gör mig riktigt förbannad!

EDIT: Behöver all hjälp jag kan få!

Det är inte Tres fel du har inkompetenta föräldrar...
Citera
2011-02-07, 17:29
  #3
Medlem
Skulle gärna hjälpa till men vet inte hur man skulle göra....
Citera
2011-02-07, 17:32
  #4
Medlem
Svårt att veta men antagligen är de bundna vid abonnemanget i två år. Försäkringen vet jag inte om du kan göra något åt men sänk potten till 99 kronor i månaden. Ringer de inte så mycket, vilket du poängterade, borde deras räkningar inte gå på mycket mer än 200 kronor var.

Jag antar att de inte kommer använda sina telefoner till surf heller, men skulle de råka använda datatrafik kan det vara en idé att aktivera ett tillägg för 49 kronor/månad. Har fått för mig att det kan bli dyrt annars. Samma sak för sms, om det används mycket är det mer värt med tillägget.

Jag skulle i alla fall rekommendera dig att gå in på 3:s hemsida och se efter vilka tillägg/tjänster som är aktiva.

Jag hade hört en del dåligt om tre innan jag skrev under hos dem ändå, pga av ett erbjudande jag inte kunda neka. Men jag är inte missnöjd i alla fall. 99 kronor pott(att ringa för), 99 kronor för SMS(3000 st), 49 kr för en halv GB(surfar inte mycket utan WiFi). Räkningar är oftast på under 300 kronor.
__________________
Senast redigerad av Dasijaoui 2011-02-07 kl. 17:39.
Citera
2011-02-07, 17:33
  #5
Medlem
calvinclowns avatar
De har 14 dagars ångerrätt på abonnemang?!

Nu kan jag inte 3-försäkring så väl, men oftast slipper man självrisken och även värdeminskningen med dessa extra försäkringar .

Ringer de inte så mycket är 499kr allt för mycket.
Citera
2011-02-07, 17:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatred
Det är inte Tres fel du har inkompetenta föräldrar...

Dom är verkligen inte inkompetenta men dom tror att de säljaren säger är det bästa tyvärr
Citera
2011-02-07, 17:37
  #7
Medlem
Hatreds avatar
Kom ihåg att alla Tres försäljare får provision för allt dom ''säljer'' över deras normala abonnemang. Man kan pruta rejält med rabatter om man tar sig tid. Har 499 friends bla bla, betalar inget för samtal hem nr, mobil med 3, gratis sms till alla och får ringa 499 (då till resterande operatörer) vilken jag ungefär gör.
Citera
2011-02-07, 17:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
De har 14 dagars ångerrätt på abonnemang?!

Nu kan jag inte 3-försäkring så väl, men oftast slipper man självrisken och även värdeminskningen med dessa extra försäkringar .

Ringer de inte så mycket är 499kr allt för mycket.

Vet inte hur det ligger till med ångerrätten när man köper på plats?

Fast man har deras försäkring så betalar man fortfarande en självriskt på 500 kr första skadetillfället och 1000 kr andra. Helt värdelöst! Drulleförsäkringen som ingår i hemförsäkringen är fan så mycket bättre.
Citera
2011-02-07, 17:42
  #9
Medlem
1or11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketess
Detta gäller mina föräldrar som skulle teckna nya mobilabonnemang så dom åkte in till en TRE-butik och fick "hjälp". När dom kommer hem så har dom varsen Iphone med 3pott 499 kr och 89 kr för en värdelös försäkring. De betalar alltså 1185 kr i månaden vilket jag ser som svindyrt då dom inte ringer särskillt mycket med mobilen.

Dom bad mig att aktivera telefonerna men när jag fick se detta så vägrade jag. Försökte ringa upp TRE för att prata med dom men satt i en telefonkö i 10 minuter sen orkade jag inte mer.

Då mina föreldrar inte är särskillt kunniga så ska jag göra allt i min makt för att ändra på abonnemangen. Men är det någon som har erfarenhet av detta hos TRE? Ska jag gå dit och vara förbannad direkt eller ska jag prata lugnt o sansat?

Jag ser det som så att dom har lurat mina föräldrar för att dom är svaga när det gäller "moderna" saker och inte förstår sig på sånt här. Detta gör mig riktigt förbannad!

EDIT: Behöver all hjälp jag kan få!

Allvarligt, inget illa menat mot varken dig eller dina päron.. Men kan man inte simma så ger man fan i havet! Om dina päron inte är "moderna" så behöver dem inte gå in hos tre och peka på varsin Iphone!

Och då du inte närvarade i butiken när de tecknade abonnemangen så vet du ju inte vad som sagts ordagrant.. Dina föräldrar och butikspersonalen kan ha missförstått varann kraftigt också...

Och jag undrar hur bra koll du har på hur mycket dina föräldrar ringer? Är dem i behov av dessa höga pott abonnemang? Och även om de inte är i behov av kanske just en potten så har ju alla operatörer riktlinjer att om man ska få ex en dyr iphone "gratis" så måste man välja ett högre pott abonnemang etc.. Dessutom så 89kr för en försäkring anser jag vara helt okej då det är en iphone 4? eller? Och dem är som du målar upp dem " äldre" och "omoderna" vad händer när dem tappar telefonen? Ska du ge dem en ny iphone 4 för 8-9k i julklapp då? 89kr i månaden är då alltså inte särskilt mycket.. Men du nämner att den är värdelös.. Vad är det som är värdelöst med den? Vad är det för villkor etc som du hakat upp dig på som innebär att den är värdelös enligt din åsikt?... Utveckla gärna lite mer.. Och att du frågar "oss" flashback om du ska gå till butiken och skrika eller prata lugnt bevisar hur omogen du är! TRE har INTE gjort något fel i sin mening, dina föräldrar gick själva dit!!

Hur som helst så är det antagligen ingen skada skedd!
Vid obruten förpackning av telefonerna eller i bästa fall ytterst knappt använda och all skyddsplast etc finns kvar samt abonnemang ytterst oanvända så kan man häva inom ett visst antal dagar.
Ring tre och be dem skicka ut en returpåse samt förklara läget.

Har självt hävt abonnemang hos tre inom 14dagars ångerrätten när jag köpt där en gång, och då var varan dessutom öppnad men endast en timme använd... Så ingenting är omöjligt..
Citera
2011-02-07, 17:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1or11
Allvarligt, inget illa menat mot varken dig eller dina päron.. Men kan man inte simma så ger man fan i havet! Om dina päron inte är "moderna" så behöver dem inte gå in hos tre och peka på varsin Iphone!

Och då du inte närvarade i butiken när de tecknade abonnemangen så vet du ju inte vad som sagts ordagrant.. Dina föräldrar och butikspersonalen kan ha missförstått varann kraftigt också...

Och jag undrar hur bra koll du har på hur mycket dina föräldrar ringer? Är dem i behov av dessa höga pott abonnemang? Och även om de inte är i behov av kanske just en potten så har ju alla operatörer riktlinjer att om man ska få ex en dyr iphone "gratis" så måste man välja ett högre pott abonnemang etc.. Dessutom så 89kr för en försäkring anser jag vara helt okej då det är en iphone 4? eller? Och dem är som du målar upp dem " äldre" och "omoderna" vad händer när dem tappar telefonen? Ska du ge dem en ny iphone 4 för 8-9k i julklapp då? 89kr i månaden är då alltså inte särskilt mycket.. Men du nämner att den är värdelös.. Vad är det som är värdelöst med den? Vad är det för villkor etc som du hakat upp dig på som innebär att den är värdelös enligt din åsikt?... Utveckla gärna lite mer.. Och att du frågar "oss" flashback om du ska gå till butiken och skrika eller prata lugnt bevisar hur omogen du är! TRE har INTE gjort något fel i sin mening, dina föräldrar gick själva dit!!

Hur som helst så är det antagligen ingen skada skedd!
Vid obruten förpackning av telefonerna eller i bästa fall ytterst knappt använda och all skyddsplast etc finns kvar samt abonnemang ytterst oanvända så kan man häva inom ett visst antal dagar.
Ring tre och be dem skicka ut en returpåse samt förklara läget.

Har självt hävt abonnemang hos tre inom 14dagars ångerrätten när jag köpt där en gång, och då var varan dessutom öppnad men endast en timme använd... Så ingenting är omöjligt..

Nästan allt du säger håller jag med om!

En tilläggsförsäkring på 89 kr på en mobil är riktigt dyrt! Det finns något som heter hemförsäkring och där kan man lägga till något som heter drulleförsäkring. Det väldigt trevliga med drulle är att det tecker 489 st iphones lr fler beroende på hur många du har.

Jag får gå dit imorgon och prata med dom helt enkelt.
Citera
2011-02-07, 17:53
  #11
Medlem
1or11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketess
Nästan allt du säger håller jag med om!

En tilläggsförsäkring på 89 kr på en mobil är riktigt dyrt! Det finns något som heter hemförsäkring och där kan man lägga till något som heter drulleförsäkring. Det väldigt trevliga med drulle är att det tecker 489 st iphones lr fler beroende på hur många du har.

Jag får gå dit imorgon och prata med dom helt enkelt.

Allt är relativt, likaså vad som är en dyr försäkring eller inte... Men helt klart om de har drulleförsäkring så är denna extra försäkring helt meningslös ja. Och jag vet som jag sa ingenting om tre's försäkring mer än att en försäkring på dyra mobiltelefoner och laptops ofta lönar sig om risk finns eller man har erfarenhet utav att saker i ens närhet går sönder lite då och då..

Besök butiken imorgon som du sa och prata lugnt med dem och hör dig för och de minns säkert detta ärendet om det var nyligen dvs, och då kan ni höra för vad som sagts, vad som gäller. Och försäkringar är ju något man tecknar "separat" i de flesta sådana fall så de brukar ha en egen ångerrätt på 14dar precis som man oftast inom 14dar kan teckna försäkring vid köp av mobil även om man inte tecknat det vid det direkta köpet av telefonen.

Och även om säljare ofta försöker fulsälja och få massa bonus provision så tänk på att alla fiskar i vattnet inte alltid är fula även om man ofta vill tro det!

Lycka till.
Citera
2011-02-07, 18:27
  #12
Medlem
Hittade precis detta
http://tre.se/Privat/Kundservice/Testa_sjalv/
Så det borde egentligen inte vara några problem att ändra abonnemangsform tycker man.

Att säljaren rekommenderade en Iphone är väl det enda som jag tycker är bra. Då Iphone är riktigt användarvänlig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback