• 1
  • 2
2011-02-07, 16:23
Medlem
Hur blir man DJ som får spela på dom största hardstyle/techno och house festivlerna. Är det svårt?vad krävs? är det dyrt?
Citera
2011-02-07, 16:25
Medlem
Adam211s avatar
Det finns en bra dokumentär i 3 delar som heter how to become a DJ. Den lär dig vilken uttrustning du ska använda och dylikt.

finns att ladda hem på diverse torrentsiter
Citera
2011-02-07, 16:31
Medlem
CripeNs avatar
Klart det är svårt då du måste kunna kontrollera program som t.ex fl studio som din egna ficka. Vilket tar tid.
Sen ja det kostar, Väldigt mycket.
Men desto bättre man blir = mer sponsorer.
Du måste kunna utmärka dig som en "unik dj" o fixa publicitet.
Citera
2011-02-07, 16:35
Medlem
BedBoys avatar
Man börjar spela på små små klubbar, sen små klubbar, sen stora klubbar, sen riktigt stora klubbar sen enorma stadium. Samtidigt producerar du dansgolvshittar. Inte svårare än så.
Citera
2011-02-07, 18:47
Medlem
Apolexs avatar
Det handlar om kunskap inom den typen av musik, inte utrustning. Lär dig att producera, och nej det är inget man gör på en vecka genom att titta på youtube-videos.
Citera
2011-02-09, 21:59
Medlem
en liten OT fråga men hur funkar det med t.ex. dj som kör med laptop och dj controller på mindre ställen och clubbar? Blir man utskrattad om man kommer med en laptop och dj kontroller och vill köra en fre-lör kväll på random klubb även om man är duktig?

Har själv en omni control från numark och kör med trakor, är nybörjare men lär mig fort och vill till slut komma ut och lira lite på småklubbar och liknande men osäker på om man kan komma med sin dator och kontroller och spela.
Citera
2011-02-09, 22:08
Medlem
Voldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
en liten OT fråga men hur funkar det med t.ex. dj som kör med laptop och dj controller på mindre ställen och clubbar? Blir man utskrattad om man kommer med en laptop och dj kontroller och vill köra en fre-lör kväll på random klubb även om man är duktig?

Har själv en omni control från numark och kör med trakor, är nybörjare men lär mig fort och vill till slut komma ut och lira lite på småklubbar och liknande men osäker på om man kan komma med sin dator och kontroller och spela.

Om du är duktig på det du gör och spelar bra musik (anpassat efter klubb och smak) så spelar det ingen roll vad för utrustning du har. Så länge du levererar.
Citera
2011-02-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldo
Om du är duktig på det du gör och spelar bra musik (anpassat efter klubb och smak) så spelar det ingen roll vad för utrustning du har. Så länge du levererar.

tror du det? Är nämligen rädd för att jag kommer bli utskrattad när dagen väl kommer då jag får mitt första gig på nån klubb och kommer med min numark omni control och traktor. Fattig student som man är så har jag inte råd med mycket mer än detta, men är personligen skitnöjd med omni controlern, prisvärd.

Tycker själv att jag redan är mycket bättre än många djs som spelare på dem lokala klubbarna där jag bor. Dem har ingen som helst känsla för djande och kan blanda låtar på 120bpm med låtar på 140 rakt av, och övergångarna ska vi inte ens gå in på
Citera
2011-02-09, 23:15
Medlem
Voldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
tror du det? Är nämligen rädd för att jag kommer bli utskrattad när dagen väl kommer då jag får mitt första gig på nån klubb och kommer med min numark omni control och traktor. Fattig student som man är så har jag inte råd med mycket mer än detta, men är personligen skitnöjd med omni controlern, prisvärd.

Tycker själv att jag redan är mycket bättre än många djs som spelare på dem lokala klubbarna där jag bor. Dem har ingen som helst känsla för djande och kan blanda låtar på 120bpm med låtar på 140 rakt av, och övergångarna ska vi inte ens gå in på

Vissa klubbar har väl t.o.m utrustning? Har ingen större erfarenhet kring det.

Ifall de (tvivlar på det) skulle börja skratta p.g.a av din utrustning, så be dem hålla käften och A) gå därifrån) eller B) be att få visa upp vad du går för alternativ ge dem en mix eller liknande.

Borde inte vara några problem överhuvudtaget.
Citera
2011-02-09, 23:46
Medlem
Apolexs avatar
Ofta har ställena egen utrustning som man kör med, vilket i de flesta fall är två pioneers cdjs och en pioneer/ allen&heath mixer. Kan vara bra att veta hur man kör med sådana också innan man ger sig ut
Citera
2011-02-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldo
Vissa klubbar har väl t.o.m utrustning? Har ingen större erfarenhet kring det.

Ifall de (tvivlar på det) skulle börja skratta p.g.a av din utrustning, så be dem hålla käften och A) gå därifrån) eller B) be att få visa upp vad du går för alternativ ge dem en mix eller liknande.

Borde inte vara några problem överhuvudtaget.

Jo sant att många klubbar har egen utrustning men jag har ju all min musik osv på laptopen så det är väl inte så kul att behöva sitta och bränna ut massa låtar på skivor+ man är väl kanske inte så van vid spelare när man djar med controler + laptop
Citera
2011-02-09, 23:49
Medlem
det räcker inte att vara en bra dj, det du måste göra är att producera. De djs med bäst teknik (Yoji, Pavo, Danielle Mondello, etc) bokas inte längre för de producerar inte. Kolla Psyko punkz, dåliga djs men blev sjukt populära bara för "bass boom" och "after MF", och bara på 1 år har de spelat på i princip ALLA festivaler som går att spela på (inkl. Qlimax).

p.s på dessa gig har du endast med dig CDskivor/hörlurar ELLER laptop/hörlurar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in