2011-02-06, 00:55
Medlem
Landsknechts avatar
Ska man sätta en punkt efter en förkortning i slutet på en mening? Två exempel:

"För att utföra resan behövde han proviant, vatten, bränsle, m.m.. Resan skulle bli lång och..."

"För att utföra resan behövde han proviant, vatten, bränsle, m.m. Resan skulle bli lång och..."

Vilken av dessa två meningar är grammatiskt korrekt? Jag tycker att båda ser konstiga ut, men jag har hittills använt mig av #1.
Citera
2011-02-06, 01:00
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenska skrivregler
Någon meningspunkt sätts inte ut efter meningar som avslutas
med en förkortning försedd med punkt (3 12.1). Man behåller
dock normalt förkortningspunkten framför andra skiljetecken,
t.ex. framför frågetecken, utropstecken och kolon (3 10.6.1).
Jag brukar göra det ändå.
Citera
2011-02-06, 01:02
Medlem
lurvposens avatar
Tror inte att 2 st punkter någonsin e grammatiskt korrekt, så jag skulle använda #2
Citera
2011-02-06, 01:32
Medlem
Alternativ 2 stämmer men du har rätt i att båda ser fel ut på något sätt
Citera
2011-02-06, 01:35
Medlem
Chopinowskis avatar
Alternativ två. Men det bästa är ju att skippa förkortningen helt och hållet, om det inte är frågan om eventuell platsbrist eller liknande.
Citera
2011-02-06, 02:43
Medlem
Fris avatar
Hur är det med parenteser och interpunktion?
(Är det här rätt?).
(Eller det här?)

Eller borde man undvika använda parenteser annat än för enstaka begrepp inom en sats?
Citera
2011-02-06, 21:34
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Jag brukar göra det ändå.

Tack för svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av Chopinowski
Alternativ två. Men det bästa är ju att skippa förkortningen helt och hållet, om det inte är frågan om eventuell platsbrist eller liknande.

Ja, det är förstås sant, och i sådana meningar som den i mitt exempel brukar jag undvika att använda förkortningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur är det med parenteser och interpunktion?
(Är det här rätt?).
(Eller det här?)

Eller borde man undvika använda parenteser annat än för enstaka begrepp inom en sats?

Jag tror inte att man kan använda ett frågetecken och en punkt i samma mening, även om den ena är inom en parantes, så jag skulle gissa på att #1 är felaktig. Du borde nog starta en ny tråd om det hursomhelst.
Citera
2011-02-06, 21:52
Medlem
Egon3s avatar
För att undvika ett plottrigt grafiskt intryck så bör man hålla bruket av skiljetecken sparsamt. Här är ett trick.

– För att utföra resan behövde han proviant, vatten, bränsle etc. Resan skulle bli lång och ...

Fortsättningstecknet ... skall föregås av mellanslag om det är satsen som är avkortad (inte sista ordet). Det skall knappast vara komma efter bränsle i den här meningen. Förkortningen ersätter en konjunktion med/och/et.
Senast redigerad av Egon3 2011-02-06 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in