2011-02-05, 22:08
Medlem
Mitoss avatar
Tjena. Tänkte köp mig en Volvo S40 1.8F (125hk) -06 och har lite frågor till alla er Flashbackare...
Är det en bil som är dyr att reparera? Brister den mycket?
Är det värt att lägga 100.000 på en sån bil? Jag vill köpa en S40 "Sedan" och vill ju inte att den skall strula för mycket. självklart vet jag att alla bilar e olika men har någon erfarenhet av denna typ av bil?
Dom jag har kollat på har kört ungefär 9.000mil och vill inte börja mitt köp med att ta med den till verkstad och köpa reservdelar det första jag gör. Hur ofta byter man kam-rem?

Har ni erfarenhet av denna bil så skriv gärna lite om det, jag har kollat runt i FB efter information om den men alla riktar in sig i olika saker. jag vill ha en mer helhetsbild på den.

Tack alla FB som tar sig tid att skriva
Citera
2011-02-05, 22:16
Medlem
LightClouds avatar
Kanske kan hjälpa dig lite. http://www.automotorsport.se/biltest...net+en+succ%E9...

Sedan så beror det samtidigt på vem som kört bilen. Jämför man en Gunnar, 65 och en Pontus, 18 så är det skillnad på bilens skick, oavsett miltal. Men när du är och tittar på dem så lyssna efter det vanliga. Missljud, allmänna problem, rost, slitage osv.

Kolla runt på Garaget eller Zatzy så kan du nog få rätt mycket hjälp med.
Citera
2011-02-05, 22:30
Medlem
J.R.s avatar
Tror det är kamkedja på den motorn. 1,8f Modellen har 1000 mils serviceintervall vilket inte är så bra tycker jag, blir ju dyrare.
Motor, växellåda är Ford grejor rakt av till skillnad från 2,4 literns motorn som är den gamla vanliga Volvo snurran. I en annan tråd så hackas det lite på V50'n när det gäller olika fel som den drabbats av.
Se: https://www.flashback.org/t1440241p2
Jag tror emellertid att dessa fel är åtgärdade utav verkstaden om den servats regelbundet på Volvo.
Citera
2011-02-25, 04:50
Medlem
Äger precis en sån nu, 2007 års modell.
Egentligen inga större problem, men i och med att det är etanol blir serviceintervallen kortare (1000 mil som jag såg någon redan hade skrivit) och det blir givetvis dyrt. Du måste alltså byta olja vare 1000:e mil.
Dessutom kan det hända att motorn "surnar" när du går över från etanol till bensin. Säg att du tankar bensin och sedan kör etanol när tanken är tom, och att du därefter låter bilen stå en dag innan du kör igen, så är risken stor att du inte får igång bilen.

Annars problemfri, men det är ju egentligen en Ford med ett Volvo-skal.
Citera
2014-03-01, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mitos
Tjena. Tänkte köp mig en Volvo S40 1.8F (125hk) -06 och har lite frågor till alla er Flashbackare...
Är det en bil som är dyr att reparera? Brister den mycket?
Är det värt att lägga 100.000 på en sån bil? Jag vill köpa en S40 "Sedan" och vill ju inte att den skall strula för mycket. självklart vet jag att alla bilar e olika men har någon erfarenhet av denna typ av bil?
Dom jag har kollat på har kört ungefär 9.000mil och vill inte börja mitt köp med att ta med den till verkstad och köpa reservdelar det första jag gör. Hur ofta byter man kam-rem?

Har ni erfarenhet av denna bil så skriv gärna lite om det, jag har kollat runt i FB efter information om den men alla riktar in sig i olika saker. jag vill ha en mer helhetsbild på den.

Tack alla FB som tar sig tid att skriva

Här har du en Volvo S40 1.8F momentum (125hk) -08 för runt 100k lappen
Citera
2014-03-09, 10:20
Medlem
watcher1970s avatar
Mindre än 2500 mil och nybytt koppling!
Pensionär eller kärringkörd?
Citera
2014-03-09, 11:45
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Mindre än 2500 mil och nybytt koppling!
Pensionär eller kärringkörd?

ja det låter skumt så en ordentlig undersökning av bilen, Carfax, är nog ett måste.
Och varför lägger man ut en bil på Tradera? Det kostar väl en hel del att annonsera där.
Citera
2014-03-10, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P55
ja det låter skumt så en ordentlig undersökning av bilen, Carfax, är nog ett måste.
Och varför lägger man ut en bil på Tradera? Det kostar väl en hel del att annonsera där.
100kr är maxavgiften men visst blocket ät bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in