Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 22:11
  #10609
Medlem
Market cap är det sammanlagda värdet på alla coins i valutan. Säg att det finns 15 miljoner Bitcoin och den senaste såldes för 1 kr så är market cap 15 miljoner kronor. Dock är frågan hur mycket det säjer för om nästa Bitcoin säljs för 2 kr så är market cap plötsligt 30 miljoner kr trots att det bara var en Bitcoin som såldes.
Citera
2017-11-14, 23:26
  #10610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Market cap är det sammanlagda värdet på alla coins i valutan. Säg att det finns 15 miljoner Bitcoin och den senaste såldes för 1 kr så är market cap 15 miljoner kronor. Dock är frågan hur mycket det säjer för om nästa Bitcoin säljs för 2 kr så är market cap plötsligt 30 miljoner kr trots att det bara var en Bitcoin som såldes.

Korrekt. Market Cap, precis som värdering av Börsbolag, är värderingen just nu för en enhet multiplicerat med antal enheter.
Citera
2017-11-15, 15:58
  #10611
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Market cap är det sammanlagda värdet på alla coins i valutan. Säg att det finns 15 miljoner Bitcoin och den senaste såldes för 1 kr så är market cap 15 miljoner kronor. Dock är frågan hur mycket det säjer för om nästa Bitcoin säljs för 2 kr så är market cap plötsligt 30 miljoner kr trots att det bara var en Bitcoin som såldes.

Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Korrekt. Market Cap, precis som värdering av Börsbolag, är värderingen just nu för en enhet multiplicerat med antal enheter.
Tack så mycket för svar

Jag förstår dock inte detta citatet jag hittade någonstans när jag googlade på market cap.
Citat:
First, if you track the market cap in relation to the current asking price – you can quite easily determine where the high or low of the market is – allowing you to plan ahead when placing your trades.

Second, the Market Cap always reveals when a coin is oversold when it suddenly surges above normal levels during a rally – at which point you would probably want to be liquidating your position.
Så om vi tar denna t.ex. https://coinmarketcap.com/currencies/riecoin/

Kan jag analysera market capen för att se på ett ungefär hur lågt jag bör lägga mina köp ordrar och hur högt jag bör lägga mina sälj ordrar?
Kan jag se med hjälp av market capen om coinen är översåld och därmed bör sälja?
Citera
2017-11-15, 22:02
  #10612
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Tack så mycket för svar

Jag förstår dock inte detta citatet jag hittade någonstans när jag googlade på market cap.

Så om vi tar denna t.ex. https://coinmarketcap.com/currencies/riecoin/

Kan jag analysera market capen för att se på ett ungefär hur lågt jag bör lägga mina köp ordrar och hur högt jag bör lägga mina sälj ordrar?
Kan jag se med hjälp av market capen om coinen är översåld och därmed bör sälja?
Här är ett till citat jag inte riktigt förstår.

Citat:
It's simple when I see that the coin has the potential and its market cap is promising and on the top 100. I'll pick them.
Citera
2017-11-15, 23:39
  #10613
Medlem
Bobthedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Tack så mycket för svar

Jag förstår dock inte detta citatet jag hittade någonstans när jag googlade på market cap.

Så om vi tar denna t.ex. https://coinmarketcap.com/currencies/riecoin/

Kan jag analysera market capen för att se på ett ungefär hur lågt jag bör lägga mina köp ordrar och hur högt jag bör lägga mina sälj ordrar?
Kan jag se med hjälp av market capen om coinen är översåld och därmed bör sälja?

This!
Citera
2017-11-16, 11:28
  #10614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Kan jag analysera market capen för att se på ett ungefär hur lågt jag bör lägga mina köp ordrar och hur högt jag bör lägga mina sälj ordrar?
Kan jag se med hjälp av market capen om coinen är översåld och därmed bör sälja?

Nja, det här är svårare att säga. Något som dock kan vara intressant är att kolla på MarketCap och se när nya coins läggs till.

NEO är ett bra exempel, där ägarna äger (ägde) 50% av alla coins/tokens. De har en upplåsning strategi av deras coins, vilket innebar att nu första året så släpptes 15 miljoner fler NEO-tokens då ägarna fick ut det. Det innebar att MarketCap skjöt i höjden (blev ju en ökning på 30% tokens över en natt) vilket gör att man kan fundera på om snittpriset borde gå ner eller inte.

MarketCap är ju någonstans hur värd man anser att produkten faktiskt är. Om det då helt plötsligt kommer fler coins, så blir ju inte produkten mer värd. Då borde alltså värdet per coin gå ner.

Jag är ledsen om jag inte förklarar superbra, och jag är inte helt säker på vad citatet EGENTLIGEN vill uppnå (på samma sätt som du kan analysera MarketCap kan du ju analysera pris om du frågar mig), men här har du iaf något du kan fundera på när du ska handla i en valuta du inte handlat tidigare.
Citera
2017-11-17, 22:51
  #10615
Medlem
sweden_lands avatar
Tack för svaret angående mcap

Jag tänkte köpa btc för 500kr på localbitcoins. Men är det möjligt att skicka vidare en sådan liten summa btc till t.ex. bittrex? Eller har localbitcoins någon spärr?
Citera
2017-11-19, 21:25
  #10616
Medlem
Det går att skicka små summor med Bitcoin men tänk på att avgiften kan äta upp en stor del av kakan om du vill skicka dem snabbt. Idag kostar det ca 60 kr om du vill ha bekräftelse inom 30 minuter. Och då har det ändå varit dyrare då och då.
Bitcoins vision har numera ändrats till "store of value" d.v.s. att du missgynnas när du gör små transaktioner. Tanken är att du ska köpa, inte göra små transaktioner och sen sälja dyrare till någon annan som gör samma sak.
Vill du göra snabba och billiga transaktioner rekommenderas du istället att använda t.ex Bitcoin Cash om möjligt. Där är avgiften ca 1 öre. Ägde du Bitcoin den 1:a augusti har du redan lika många Bitcoin Cash. Annars finns det såklart tusentals andra kryptovalutor och alla kan göra mikrotransaktioner billigare än Bitcoin.
Citera
2017-11-20, 22:01
  #10617
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Det går att skicka små summor med Bitcoin men tänk på att avgiften kan äta upp en stor del av kakan om du vill skicka dem snabbt. Idag kostar det ca 60 kr om du vill ha bekräftelse inom 30 minuter. Och då har det ändå varit dyrare då och då.
Bitcoins vision har numera ändrats till "store of value" d.v.s. att du missgynnas när du gör små transaktioner. Tanken är att du ska köpa, inte göra små transaktioner och sen sälja dyrare till någon annan som gör samma sak.
Vill du göra snabba och billiga transaktioner rekommenderas du istället att använda t.ex Bitcoin Cash om möjligt. Där är avgiften ca 1 öre. Ägde du Bitcoin den 1:a augusti har du redan lika många Bitcoin Cash. Annars finns det såklart tusentals andra kryptovalutor och alla kan göra mikrotransaktioner billigare än Bitcoin.
Tack för svar. Jag vill köpa btc för 500kr och sen handla altcoins på bittrex. Kommer mina 500kr ätas upp snabbt av alla avgifter mm?
Citera
2017-11-20, 22:14
  #10618
Medlem
Ja, om du inte är intresserad av BTC så bör du absolut använda nån annan valuta för att göra insättningen på Bittrex. T.ex Bitcoin Cash, Ethereum, Dash, Monero eller nån annan Då kommer kanske 499 kr fram till Bittrex istället för typ 440 kr.
Citera
2017-11-21, 00:44
  #10619
Medlem
Smakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakker
Bitcoin har idag ett marknadsvärde på $64 miljarder med nuvarande kurs på $3900. Omkring 10-15% av coinsen är spårlöst försvunna borta så det faktiska marknadsvärdet är betydligt lägre.

Apple har ett marknadsvärde på $820 miljarder. Facebook har ett på $500 miljarder. Amazon och Alibaba Group har ett marknadsvärde på $450 miljarder.

Jag vet att det inte går att tala om ett marknadsvärde för bitcoin men det är fortfarande intressant att jämföra med andra tillgångar.

"For Bitcoin to reach the same market cap as Gold, the required price is $500,000.

For Bitcoin to reach the same market cap as Silver, the required price is $2,588."

Guld används i smyckestillverkning och viss industritillverkning. Hade det bara använts i industrin hade priset varit extremt mycket lägre. Vad är det egentligen som gör att guld är värt så mycket pengar?

Om 1% av värdet på guld investeras i bitcoin motsvarar det en kurs på $3500.
Vad skulle värdet på en bitcoin vara värt om 10% av beloppen på offshore accounts rör sig in i Bitcoin? Vi pratar tiotusentals dollar per bitcoin.


Ta en titt på den här länken och läs den mycket noggrant. Jag lovar er att ni kommer bli sugna på att investera ännu mer i den här galna valutan. Det är det närmaste vi kommer en bitcoin-värdering.


http://bitcoinist.com/bitcoin-price-...rket-cap-gold/
https://pbs.twimg.com/media/CkEfD5mUgAIPWgs.jpg:large (Den här är mycket mycket intressant.)
http://www.blocklink.info/ (Scrolla ned och studera killens excel-ark).

$138 miljarder dollar i market cap as we speak. Kursen är nu $8275.
Citera
2017-11-25, 00:52
  #10620
Medlem
Haloj! är fortfarande bitpanda seriöst? eller vilket ställe får man best buck for the money?
Tacksam för tips
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback