Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 21:48
  #10597
Medlem
pizzaslajsens avatar
Är det någon annan som märkt av omänskliga transaktionstider? Är uppe i 24h nu trots att jag satte en relativt hög fee. Gäller utskick från plånbok till localbitcoin.
Citera
2017-11-11, 22:16
  #10598
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaslajsen
Är det någon annan som märkt av omänskliga transaktionstider? Är uppe i 24h nu trots att jag satte en relativt hög fee. Gäller utskick från plånbok till localbitcoin.

Nej det har jag inte märkt . Skickade för ca 4 dagar sedan för låg fee och det tog 2-3timmar
Citera
2017-11-12, 03:52
  #10599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Beror på hur man ser på det. Bitcoin Core har sagt var de står och hållit fast vid den ståndpunkten hela tiden. Förtroendet för dem att fortsätta på den banan borde vara skyhögt. Problemet just nu är väl snarare att en stor del bitcoin-ägare inte alls stödde den linjen och bara satt kvar med bitcoin för att de hoppades på förbättrande uppgraderingar, mer specifikt segwit2x. När det nu gått åt skogen flyttar de sina innehav till valutor som de ser mer potential i.



Har du prövat att köra en nod? Det har jag och det är inte roligt. Större block skulle göra det ännu mycket svårare. Om man tror att bitcoins värde ligger i att en massa privatpersoner driver egna noder av rent altruistiska skäl så är större block ett existentiellt hot.

Så Bitcoin Core var aldrig för SegWit2x, utan red bara på den vågen? Var det alltså en annan gren av Bitcoin-utvecklare som lyckades få resterande 40-45% on board genom att lova SegWit2x?! Isåfall förstår jag vad som händer nu betydligt mer! Då är det ju de 40-45% som nu kan tänkas byta till BCH! Jag trodde även dessa nästan 50% var Bitcoin Core anhängare, och har därför haft så svårt att förstå hur BCH skulle kunna bli så stort som BCH-anhängare har trott! Nu faller min pollet på plats, och jag har absolut inga problem att se BTC på samma värde som BCH.

Jag har inte testat att köra en nod av BTC. Jag har testat att köra en nod NEO, och där hade jag stora problem med att få connection med andra noder.. Men storleken (vilket är enda skillnaden mellan BTCSW och BTCSW2x) var inget problem där.. Hur stor är en Bitcoin-nod idag? Anser du inte att personer borde ha lyckats lösa 2x mer utrymme på sina enheter än 2009? Prismässigt har 1GB mer än halverats sedan dess iaf!
Citera
2017-11-12, 10:08
  #10600
Medlem
pizzaslajsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Nej det har jag inte märkt . Skickade för ca 4 dagar sedan för låg fee och det tog 2-3timmar

Sjukt, är uppe i 48 timmar och inte en enda confirmering, men jag ser att transaktionen fortfarande är på gång i kedjan men verkar inte vara någon aktivitet.
Citera
2017-11-12, 13:35
  #10601
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Så Bitcoin Core var aldrig för SegWit2x, utan red bara på den vågen? Var det alltså en annan gren av Bitcoin-utvecklare som lyckades få resterande 40-45% on board genom att lova SegWit2x?! Isåfall förstår jag vad som händer nu betydligt mer! Då är det ju de 40-45% som nu kan tänkas byta till BCH! Jag trodde även dessa nästan 50% var Bitcoin Core anhängare, och har därför haft så svårt att förstå hur BCH skulle kunna bli så stort som BCH-anhängare har trott! Nu faller min pollet på plats, och jag har absolut inga problem att se BTC på samma värde som BCH.

Visst var det olika utvecklare (inte så många utvecklare på 2x-grenen dock) som dessutom var uppenbart fientligt inställda till varandra. Bitcoin Core släppte till och med uppdateringar med syfte att blockera segwit2x-noder, det får nog sägas varit så nära öppet krig som det kan bli i cryptovärlden. Att de båda sidorna var såpass jämnstora som de ändå verkade vara betyder att det är stora summor och starka intressen som nu rinner över till BCH eller åtminstone funderar på att göra det.

Citat:
Jag har inte testat att köra en nod av BTC. Jag har testat att köra en nod NEO, och där hade jag stora problem med att få connection med andra noder.. Men storleken (vilket är enda skillnaden mellan BTCSW och BTCSW2x) var inget problem där.. Hur stor är en Bitcoin-nod idag? Anser du inte att personer borde ha lyckats lösa 2x mer utrymme på sina enheter än 2009? Prismässigt har 1GB mer än halverats sedan dess iaf!

Det är inte relevant att jämföra med 2009 eftersom blocken var tomma då. Fulla block har det väl bara varit i ca två år och under den tiden har utvecklingen på hårdvara varit rätt måttlig. Sedan är det inte lagringsutrymme som är problemet. Hårddiskar är som du säger billiga och det går dessutom att beskära (?) blockkedjan så att man knappt behöver lagra något alls lokalt. Det som tynger är valideringen av alla transaktioner, det frestar på bara att hålla jämn takt med de nya blocken och framförallt är det rena döden att försöka sätta upp en ny nod och validera de 200 Gb transaktioner som redan finns.
Citera
2017-11-12, 13:58
  #10602
Medlem
Tänkte göra en transaktion men får så sjukt hög avgift i electrum, typ 0.03 BTC. Måste jag ha så hög avgift för att kunna skicka? (Blir något lägre om jag drar ner på lägsta, men inte mycket). Är dock en hel del inputs, men tycker att avgiften känns överdriven.
Citera
2017-11-12, 14:39
  #10603
Medlem
kato85s avatar
Problemet med att banker och investeringsinstitut investerar i Bitcoin är det faktum att Bitcoin kommer att krascha när väl nästa globala ekonomiska kris sker, för då sitter alla banker i Bitcoins och för att lösgöra kapital så kommer man bli tvungen att sälja, varvid kursen kommer krascha.

Självklart kommer inte värdet nå botten, och värdet kommer troligtvis att återupptas, men när banker och andra företag binder upp kapital i Bitcoin så blir Bitcoin per definition lika sårbart som alla andra investeringar.
Citera
2017-11-12, 18:49
  #10604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Hur mycket förtroendekapital tror ni Bitcoin Core har förlorat på att SegWit2x aldrig genomfördes? Jag tänker, SegWit var väl på runt 40% innan de även lovade en SegWit2x HF, och när det lovades så svängde det ju fort över till SegWits fördel. Nu när de misslyckades ganska så katastrofalt med 2x, så måste man ju fråga sig hur mycket förtroendekapital som förlorades i processen.

De har tappat allt. Bara de störst fanboysen som är kvar. Miners ville aldrig ha SegWit, den låg och skvalpade på runt 30% tom. Sen kom komprimissen med SW men även större block och då gick den upp till massiv majoritet. Sen när 2X-delen inte kom så finns det ingen anledning för miners att vara kvar på BTC-kedjan, Core visar att de inte är intresserad av att sammarbeta med någon och de kommer aktivt försöka minska deras inkomster och utmåla miners som fiender etc.



Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Något annat som är intressant är ju även frågan om vad som driver Bitcoin just nu? Varför är man så rädd för att dubbla antal transaktioner per block (och mer eller mindre halvera tiden det tar att skicka Bitcoin mellan adresser)?

Blockstream är rädda. De säger själva att deras affärsidé är att sälja sidokanaler. Om det är billigt och snabbt att skicka på huvudkedjan, varför skulle någon skicka på deras sidokanal? Därför kommer de aldrig att öka blockstorleken.


Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Har du prövat att köra en nod? Det har jag och det är inte roligt. Större block skulle göra det ännu mycket svårare. Om man tror att bitcoins värde ligger i att en massa privatpersoner driver egna noder av rent altruistiska skäl så är större block ett existentiellt hot.

Dumheter.

För det första ska inte vanliga användare köra noder, det ger inget. Lika dumt som att tro att alla som använder email måste köra en egen SMTP/IMAP-server. Den överlägset största majoriteten av användare har inget behov av en full node. Full noder ger inget tillbaka till nätverket.

Större block ger inte ett problem heller, 8MB (eller tom cash max utan ny hardfork på 32MB) är ingenting i dagens värld. Finns consumer-diskar på flera TB för någon tusenlapp. Om du faktiskt har ett behov av att köra en full nod, tex exchange, så är server-kostnaden för blockkedjan en fjärt i rymden.
Citera
2017-11-12, 21:32
  #10605
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaslajsen
Sjukt, är uppe i 48 timmar och inte en enda confirmering, men jag ser att transaktionen fortfarande är på gång i kedjan men verkar inte vara någon aktivitet.

Faan asså, vad är de som händer. De här är fan inte bra asså. Folk skriker ju scam och vissa ska ha förlorat pengar, andra har väntat över veckor.
Citera
2017-11-12, 23:06
  #10606
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarp
Dumheter.

För det första ska inte vanliga användare köra noder, det ger inget. Lika dumt som att tro att alla som använder email måste köra en egen SMTP/IMAP-server. Den överlägset största majoriteten av användare har inget behov av en full node. Full noder ger inget tillbaka till nätverket.

Större block ger inte ett problem heller, 8MB (eller tom cash max utan ny hardfork på 32MB) är ingenting i dagens värld. Finns consumer-diskar på flera TB för någon tusenlapp. Om du faktiskt har ett behov av att köra en full nod, tex exchange, så är server-kostnaden för blockkedjan en fjärt i rymden.

Dumheter och dumheter. Det är bevisligen folk som tror på det och därmed är det värt att ta på allvar. Sedan är det väl ingen som förnekar att många oberoende noder är en bra sak. Även om jag personligen kan tycka att andra saker är viktigare.

Sedan sa jag alldeles nyss att lagringskapacitet inte är någon faktor i den här frågan, så det är märkligt att du känner dig tvungen att ta upp det igen.
Citera
2017-11-13, 15:12
  #10607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Dumheter och dumheter. Det är bevisligen folk som tror på det och därmed är det värt att ta på allvar. Sedan är det väl ingen som förnekar att många oberoende noder är en bra sak. Även om jag personligen kan tycka att andra saker är viktigare.

De enda som klänger sig fast vid det argumentet är Blockstream-anhängare för det är det minst idiotiska argumentet som finns, och det är jävligt svagt det med. Finns inga argument för att hålla blocken patetiskt små. Att Blockstream vill sälja sido-kanaler i framtiden och tjäna pengar är inte ett giltigt argument.

Full noder ger ju inget direkt, visst behövs det några stycken för att SPV-wallets ska fungera. Men det är inget som vanliga användare kommer att köra (eller ens bör). Den wallet man använder kommer att ha några noder själv för att fungera, det är allt som krävs egentligen. Sen kommer någon alltid att köra öppna noder som man kan ansluta till, men inget som ska göras av vanliga användare.


Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Sedan sa jag alldeles nyss att lagringskapacitet inte är någon faktor i den här frågan, så det är märkligt att du känner dig tvungen att ta upp det igen.

Läste lite slarvigt, såg att du pratade om storleken på kedjan och att det skulle bli ett stort problem med större block. Vilket det inte kommer bli.
Citera
2017-11-14, 19:15
  #10608
Medlem
sweden_lands avatar
Hello

Kan någon vänlig själv förklara på bebis språk vad market cap är och hur det hjälper mig när jag ska analysera coins?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback