Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-05, 16:39
  #1
Medlem
Mudss avatar
Nyligen så grävde jag fram mitt gamla snes för att njuta utav lite actraiser. När jag försökte starta mitt snes med orginal ac adaptern (NES-002EU) så går konsollen inte igång. Jag provade då att koppla ac adaptern jag har till min dator till mitt snes och då startade det utan några problem.
nu tänkte jag bara höra me er här om det finns någon risk med att använda dator ac adaptern till mitt snes och var jag annars får tag på det billigaste alternativet?

Vet absolut ingenting om el eller ac adaptrar men detta kanske gör någon nytta
Nintendo AC ADAPTER
MODEL NO. NES-002EU
PRI 230V - 50Hz
SEC-9V -1.3A

skulle till exempel denna funka?:http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=158372037
Citera
2011-02-05, 16:53
  #2
Moderator
Falukropps avatar
Det fina med SNES (och NES också för den delen) är att det sitter både en likriktarbrygga och en spänningsbegränsare i den, en LM7805 närmare bestämt. Vill minnas arbetsområdet för LM7805 är mellan 7 och 12 volt (vill du veta säkert kan du googla rätt på databladet för den). Ju närmare 7 volt du ligger desto bättre, ökar du spänningen alstrar spänningsbegränsaren mer värme. Inte för att det har någon jättebetydelse, men det kanske känns bättre att inte straffa spänningsbegränsaren mer än nödvändigt.

Likriktarbryggan kan du mata med likström också, så länge polerna är rättvända så att säga. Skulle adapterns poler vara vända åt fel håll händer inget värre än att SNES:en inte startar.


Kort och gott: precis vilken adapter som helst som levererar en spänning mellan 7 och 12 volt fungerar, växelström som likström. Det sista dock med förutsättningen att det är rätt pol i rätt ledare.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2011-02-05 kl. 16:57.
Citera
2011-02-05, 17:15
  #3
Medlem
Mudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Det fina med SNES (och NES också för den delen) är att det sitter både en likriktarbrygga och en spänningsbegränsare i den, en LM7805 närmare bestämt. Vill minnas arbetsområdet för LM7805 är mellan 7 och 12 volt (vill du veta säkert kan du googla rätt på databladet för den). Ju närmare 7 volt du ligger desto bättre, ökar du spänningen alstrar spänningsbegränsaren mer värme. Inte för att det har någon jättebetydelse, men det kanske känns bättre att inte straffa spänningsbegränsaren mer än nödvändigt.

Likriktarbryggan kan du mata med likström också, så länge polerna är rättvända så att säga. Skulle adapterns poler vara vända åt fel håll händer inget värre än att SNES:en inte startar.


Kort och gott: precis vilken adapter som helst som levererar en spänning mellan 7 och 12 volt fungerar, växelström som likström. Det sista dock med förutsättningen att det är rätt pol i rätt ledare.

Nu kanske jag låter dum men har verkligen ingen som helst koll på detta ämne. Hur vet jag att det är "rätt pol i rätt ledare" då? saken e ju den att ja vill va säker på att den jag köper ska funka då pengar är ett problem för mig
Citera
2011-02-05, 17:53
  #4
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muds
Nu kanske jag låter dum men har verkligen ingen som helst koll på detta ämne. Hur vet jag att det är "rätt pol i rätt ledare" då? saken e ju den att ja vill va säker på att den jag köper ska funka då pengar är ett problem för mig

Jag hade chansat med adaptern, och om det var fel hade jag bara öppnat den och skiftat sladdens anslutningar på kretskortet. Har du någon annan likströmsadapter med rätt utspänning och connector hemma? I sådana fall kan du testa, funkar den så kommer alla adaptrar funka, pluspolen ligger alltid på den inre skyddade kontaktblecket/stiftet/whatever.

Ett tips om du vill spara en slant: finns nåt grovsoprum där du bor? Folk slänger ju gamla elprylar ideligen, det borde inte vara nåt problem att hitta en lämplig adapter. Är det fel connector på sladden kan du ju bara ta sladden från den trasiga adaptern du har till SNES:en och löda dit istället.
Citera
2011-02-12, 00:09
  #5
Medlem
Mudss avatar
Nu har jag varit och hittat en ac adapter från en gammal extern hårddisk(tror jag). Den är på 12v och 2Am tror ja det stog. det är ju lite högre än vad som står på snes orginal ac adaptern, finns det någon risk att det skadar konsollen på något sätt i och med att det är mer tryck i denna laddare? Jag vill gärna inte skada min gamle kamrat
sneset startar och fungerar utmärkt med denna adapter är väl bra o tillägga också
__________________
Senast redigerad av Muds 2011-02-12 kl. 00:14.
Citera
2011-02-19, 00:35
  #6
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muds
Nu har jag varit och hittat en ac adapter från en gammal extern hårddisk(tror jag). Den är på 12v och 2Am tror ja det stog. det är ju lite högre än vad som står på snes orginal ac adaptern, finns det någon risk att det skadar konsollen på något sätt i och med att det är mer tryck i denna laddare? Jag vill gärna inte skada min gamle kamrat
sneset startar och fungerar utmärkt med denna adapter är väl bra o tillägga också


Spänningsregulatorn kommer gå lite varmare än med originaladaptern, men den är ju specad att klara 12 volt, så det ska gå bra. Det enda som kan påverka är om den sitter illa till så inte värmen kan avgå ordentligt, men det tror jag knappast den gör. Du skulle ju kunna öppna din SNES och peta dit en större kylfläns på spänningsregulatorn om du är orolig. Jag hade iaf vågat chansa utan några modifikationer.

Adapterns märkström spelar ingen roll, så länge det är högre än SNES märkström. SNES:en tar vad den vill ha och lämnar resten så att säga.
Citera
2011-05-29, 17:46
  #7
Medlem
Betyder det här att jag kan använda en SEGA-adapter till mitt snes? Har förlagt min ac...
Citera
2012-11-30, 13:07
  #8
Medlem
Jag har nästan samma problem som TS, bara det att mitt Snes varit utlånat till en polare som för hans liv inte skulle kunna hålla rätt på en strömkabel.

Till folk med liknande problm i framtiden så bör den här fungera:
http://www.clasohlson.com/se/Batteri...or/Pr326320000

Jag tror den ska sitta fint i porten också. återkommer om det efter att ett eemplar införskaffats.

Mvh
John
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback