Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-05, 15:54
  #1
Medlem
Munchausens avatar
Jag börjar bli lite trött på att 75 % av alla frågor i forumet är olika frågor om .RAW-formatet. Skulle det således inte vara bra om vi samlade alla frågor till en tråd för att försöka skapa lite ordning?

Såhär har någon skrivit någorlunda korrekt i Wikipedia:

RAW är ett bildformat som består av minimalt förändrad digital information från en bildsensor hos en digital stillbildskamera, en digital filmkamera, en bildskanner eller en filmskanner. Raw betyder rå på engelska och formatet kallas därför oftast för råformat på svenska. Namnet kommer från att bildfiler i RAW format inte är bearbetade och därför inte redo för att skrivas ut direkt eller för att redigeras i en bildbehandlare. Normalt sett bearbetas bilden av en RAW konverterare i en intern färgrymd i kameran med bred-gamut där exakta justeringar kan göras innan konvertering till ett "positivt" filformat så som TIFF eller JPEG för lagring, utskrift, eller vidare manipulation, vilket oftast kodar bilden i en enhetsberoende färgrymd. Dessa bilder beskrivs oftast som "RAW bildfiler", trots att det egentligen inte finns ett enda RAW-filformat. Det finns ett dussintal om inte ett hundratal sådana filformat som används av olika modeller av digital utrustning (så som kameror och filmskannrar).

RAW-bildfiler kallas ibland för digitala negativ, i och med att de fyller samma roll som negativen vid filmfotografering. Det vill säga, negativet är inte direkt användbart som bild, men det innehåller all information som krävs för att skapa en bild. När man konverterar en RAW bildfil till ett filformat som går att se i ett bildvisningsprogram kallas därför ibland för framkallning av RAW bilden, i likhet med att framkalla fotofilm. Detta är helt i analogi med processen som krävs vid fotoframkallning där man konverterar fotofilm till synliga utskrifter.

Liksom ett filmnegativ, en bild i bildformatet RAW kan ha ett bredare dynamiskt omfång eller färg-gamut än bilden i det slutliga bildformatet, och det mesta av informationen hos den fångade bilden i RAW format bibehålls. Syftet med bildformatet RAW är att lagra, med minimal förlust, den information som har fångats av sensorn, tillsammans med förhållanden som gällde vid fotograferingstillfället (t.ex. metadata).

Detta gör att man i efterhand kan göra noggrannare inställningar än om man under fotografering måste ta snabba beslut. I bildformatet JPEG måste man istället ta besluten på en gång i och med att den andra informationen kastas bort av lagringsutrymmesskäl.

Alla digitala systemkameror och även vissa digitala kompaktkameror kan spara bilder i RAW format. Normalt använder kameror komprimerande format som JPEG för att spara bilder eftersom detta innebär att bilden blir 5-10 gånger mindre. Priset man betalar är dock en liten kvalitetsförlust som under normala förhållanden inte är synligt för ögat. En bild sparad i RAW är dock ej komprimerad vilket kan vara användbart under situationer i professionell fotografi där man vill undvika bildkvalitetsförlust helt. Dock använer vissa råformat Icke förlustkomprimerade komprimeringar för att hålla nere på filstorleken.
Kameror med stöd för råformat sparar inställningar som vitbalans, färgmättnad, kontrast och skärpa, vilka antingen valts av fotografen eller bestämts automatiskt vid fotograferingen, tillsammans med bildinformationen. Råformaten är ofta tillverkarspecifika och kräver särskild programvara eller en plug-in för att visa och redigera bilderna. Några bildredigeringsprogram som används för att öppna RAW-bildfiler är Gimp och Adobe Photoshop. I och med att de flesta tillverkare har olika filformat och dessutom viss skillnad mellan sina kameramodeller måste råkonverteringsprogrammen (som finns i Adobe Photoshop) uppdateras för varje ny kameramodell. Adobe har försökt lösa det här problemet med ett universiellt öppet format, DNG, men de stora tillverkarna som Nikon, Canon och Sony håller fortfarande fast vid sina egna format.

Sammanfattning
RAW-formatet är ett digitalt negativ, där du har möjligheter att justera en mängd reglage såsom exponering, vitbalans mm. efter fototillfället. Det ger således en klar fördel i din bildbehandling, då man kan rätta till små misstag i den tekniska biten som i stort sett alltid uppstår. Personligen så är det nog det största tekniska genombrottet i min "fotokarriär" då jag för några år sedan upptäckte styrkan i .RAW. Jag ser nu ganska enkelt vilka som använder det, och vilka som är kvar i jpeg, till deras nackdel många gånger.

Kan du inte öppna dina .raw-filer?
Först måste du se till att ha ett program som duger till att redigera bilder med, exempelvis gimp (gratis), lightroom eller photoshop. För äldre kameror finns oftast redan tillverkarens .rawplugin inlagt i programmet, men har du en ny kamera och ett gammalt program får du oftast ladda ner och installera det själv. Använder du ett adobe-program gör du det här: http://www.adobe.com/downloads/
Använder du gimp gör du det hör: http://ufraw.sourceforge.net/

Lycka till!

PS: http://www.youtube.com/watch?v=dXc8KvqfBBE
Citera
2011-02-14, 00:23
  #2
Medlem
Dangerous_mans avatar
Jag vet inte om detta är rätt tråd, men lite OT får det väl bli?

Jag var och fotade en tjej, i RAW såklart, 7 bilder blev skaplig bra. Jobbade en hel timme och retucsherade den i stamp tool i digital photo proffesional, när jag retuscherat klart, alla vårtor och ojämnigheter är borta, va snygg hon blev! Klickade på OK och vad fan såg jag? En originalbild. Det har fan inte uppdaterats när jag klickade OK! Segt som fan! Men kanske den hamnar nånstans? Jag klickade på OK och inte canel... Var är den retuscherade bilden?

Om jag måste jobba en timme till, hur ska jag göra för att det ska uppdateras?
Citera
2011-02-14, 02:01
  #3
Medlem
TS, bra initiativ!

Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_man
Jag vet inte om detta är rätt tråd, men lite OT får det väl bli?

Jag var och fotade en tjej, i RAW såklart, 7 bilder blev skaplig bra. Jobbade en hel timme och retucsherade den i stamp tool i digital photo proffesional, när jag retuscherat klart, alla vårtor och ojämnigheter är borta, va snygg hon blev! Klickade på OK och vad fan såg jag? En originalbild. Det har fan inte uppdaterats när jag klickade OK! Segt som fan! Men kanske den hamnar nånstans? Jag klickade på OK och inte canel... Var är den retuscherade bilden?

Om jag måste jobba en timme till, hur ska jag göra för att det ska uppdateras?
Jag känner inte till det programmet, men menar du att det är borta om du öppnar bilden i samma program igen eller att bilden visas som orginal när du öppnar den i något annat program/visare? Kan vara så att det eventuella andra programmet inte känner igen inställningarna från det första programmet, isåfall, testa att exportera från det första programmet till ett filformat som känns igen (jpeg/tiff tex).

Om inställningarna inte finns kvar i programmet så måste det blivit något fel bara, för så är det nog inte meningen att det ska vara. Testa att öppna bilden igen, gör en snabb men synlig ändring och försök få den att spara den inställningen på olika sätt du kan komma på och se om du kan lista ut vad som var problemet.
Citera
2011-02-15, 11:40
  #4
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
TS, bra initiativ!


Jag känner inte till det programmet, men menar du att det är borta om du öppnar bilden i samma program igen eller att bilden visas som orginal när du öppnar den i något annat program/visare? Kan vara så att det eventuella andra programmet inte känner igen inställningarna från det första programmet, isåfall, testa att exportera från det första programmet till ett filformat som känns igen (jpeg/tiff tex).

Om inställningarna inte finns kvar i programmet så måste det blivit något fel bara, för så är det nog inte meningen att det ska vara. Testa att öppna bilden igen, gör en snabb men synlig ändring och försök få den att spara den inställningen på olika sätt du kan komma på och se om du kan lista ut vad som var problemet.


Jag klurade ut det själv. när man jobbar med retuscheringen så sparas det när man klickar på OK, men inte som raw. När man har sparat rawbilden om till jegp så syns alla ändringar.
Citera
2017-10-26, 02:05
  #5
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Finns det någon som kan tipsa om lite bra kompaktkameror med Raw funktion, och finns det på t.ex. Iphone och ifrån vilken modell i så fall?
Citera
2017-11-02, 18:51
  #6
Medlem
Megastyliss avatar
Jag kan tipsa om Panasonic DMC-FT30. Den kan fota i RAW-format
Citera
2018-07-29, 00:30
  #7
Medlem
Jag har precis köpt en begagnad kamera och kan ingenting om fotografering. Jag vill inte börja med att betala för program när jag är totalt okunnig gällande fotografering och alla tekniska termer.

Tog ner Gimp och ufraw men får det inte att fungera. Vad kan jag göra för fel?
Citera
2018-08-07, 06:24
  #8
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Jag har precis köpt en begagnad kamera och kan ingenting om fotografering. Jag vill inte börja med att betala för program när jag är totalt okunnig gällande fotografering och alla tekniska termer.

Tog ner Gimp och ufraw men får det inte att fungera. Vad kan jag göra för fel?
Du kan testa darktable som är motsvarighet till Lightroom. Funkar till alla operativsystem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback