Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-05, 14:28
  #1
Medlem
1llbebacks avatar
Med knappt 3 veckor kvar till invigningen av Skid-VM 2011 i Oslo (Holmenkollen) tycker jag att det är hög tid för en tråd helt dedikerad för detta efterlängtade evenemang.

VM i Oslo 2011, börjar med den officiella invigningen onsdagen den 23 Februari och pågår till söndag 6 Mars 2011. Evenemanget består av 21 tävlingar under 12 dagar.

Diskussionsunderlaget är väl ganska givet, svenska förhoppningar, de olika tävlingarna, floppar/skrällar m.m.

http://www.oslo2011.no/no/program/

(Orginalet på norska men vår käre vän google-translate kom till undsättning)

Onsdag 23 Februari
vid. 12,00 Cross Country, klassisk individuella kvalet - 5 km kvinner/10 km män
vid. 18,00 Invigning

Torsdag 24 Februari
Kl 13.30 Längdskidor sprint examen, enskilda, friteknikk - kvinnor och män
Kl 15.00 Längdskidor sprint slutlig, enskilda, friteknikk - kvinnor och män

Fredag 25 Februari
vid. 12,30 Hoppa normal backe individuell kvalifikation - män
vid. 15,00 Hoppa normal backe enskilda - kvinnor

Lördag 26 Februari
10:00 Kombinerad hoppande normal backe enskilda
vid. 11,30 Längdskidåkning 15 km driva - kvinnor
Kl 13.00 Kombinerade längdåkning, individuella Gundersen, 10 km
Vid 15,00 Hoppa normal backe enskilda - män

Söndag 27 Februari
12,00 Längdskidåkning 30 km driva - män
Kl 15.00 Jumping Normal Hill - Herrar

Måndagen den 28 Februari
Kl 11.30 Kombinerade hoppning normal backe, team
Kl 13.00 Längdåkning 10 km individuell, klassisk - Damer
Kl 15.00 Kombinerade cross country, team, 4 x 5 km

Tisdag 1 Mars
Kl 13.00 Längdåkning 15 km individuell, klassisk - män

Onsdag 2 Mars
11:00 Kombinerad stora backen backhoppning, enskilda
Vid 24:15 Cross, skriva ut lagret, kvalifikation, klassisk - kvinnor och män
Vid 14,15 Cross, lager skriva ut, slutlig, klassisk - kvinnor och män
Vid 16,00 Kombinerade längdåkning, individuella Gundersen, 10 km
Kl 18.00 Jumping stora backen individuell kvalifikation - män

Torsdag 3 Mars
Kl 14.00 Cross Country, 4 x 5 km stafett - Kvinnor
17:00 Jumping stora backen, enskilda - män

Fredag 4 Mars
Kl 11.30 Kombinerade hoppning stora backen, team
Vid 12:45 Cross, 4 x 10 km stafett - män
Vid 16,00 Kombinerad cross country, team, 4 x 5 km

Lördag 5 Mars
12,00 Längdskidåkning 30 km masstart, friteknikk - Damer
Kl 15.30 Jumping stora backen, team - män

Söndag 6 Mars
13:00 Cross Country 50 km masstart, friteknikk - män
Citera
2011-02-05, 16:01
  #2
Medlem
Kalle81s avatar
På damsidan slår ju Björge svenskarna på alla distanser. Också i staffeten verkar Norge svåra då de har therese Johaug, och till de andra sträckorna har de många att välja på. Chansen för svenskorna är nog på de sträckor där Björgen står över, kommer inte ihåg vilka det är, men tror hon står över sprint. Tyvärr är det inte bara Björgen som är bättre i form än Kalla och Haag, vi har också kowalzyk och medic bla.

På herrsidan borde staffetlaget ha en bra chans med Hellner, Richardsson och Södergren. Hur är formen för Johan Ohlsson? Emil Jönsson kan säker göra en bra sträcka om nån av de andra faller bort. Norge har ju Northug, men har svårt att hitta en fristislåkare till, det snackas om skidskytten emil hegle svendsen. Ella rönning är nu i form för en av klassisk-sträckorna. Northug blir svårslagen på 5-milen som det är masstart i. Kanske har hellner chansen på sträckorna med individuell start, och Jönsson har en chans på sprinten. Men Bauer, Colona och ryssarna ska också ha en del medaljer.

Sammantaget ser det väl ganska bra ut. En del år har vi haft noll chanser på både dam och herrsidan, i år lär det åtminstone bli medaljer, kanske också guld. 1997 och 99 blev vi utan medlajer.
Jag tippar 3 guld, 2 silver och två brons så slår vi 2003 års resultat.

2009 tog sverige två silver ett brons (sprint damer, stafett damer, dubbeljakt herrar)
2007 tog sverige ett silver och ett brons (sprint + stafett)
2005 tog sverige 1 guld, 1 silver, 1 brons (allt i sprint)

Norge brukar vinna totalen med ca 5 guld. Men de har hjälp av backhopparna också, i år bla Tom Hilde,dessutom delatagare i Nordisk Kombination. Jag tror Norges guld blir 2 individuella guld till Björgen + damstafett + 2 individuella till Northug. Det är 5 guld. Det kan också vara så att Björgen och Northug tar 3 guld var, + ett backhopparguld + 1 i nordisk kombination.

Synd att Elofsson la av tidigt. Han skulle kört ett av sina sista mästerskap nu, hade varit en tillgång både i stafettlaget och som inviduell åkare.
Citera
2011-02-06, 10:32
  #3
Medlem
Idag tas VM-truppen ut i Vinterstudion.

Kjell Erik Kristiansen har skrivit en krönika, http://www.langd.se/bekymmersamt-vm-...363-86106.html och jag håller inte alls med. Framförallt inte om Lina Andersson som verkligen inte presterat på distans.
Citera
2011-02-06, 13:26
  #4
Medlem
1llbebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Idag tas VM-truppen ut i Vinterstudion.

Kjell Erik Kristiansen har skrivit en krönika, http://www.langd.se/bekymmersamt-vm-...363-86106.html och jag håller inte alls med. Framförallt inte om Lina Andersson som verkligen inte presterat på distans.

Meriter i all ära (Lina Andersson) men vi behöver en stabil distans-åkare som pallar trycket i förstasträckan. De andra tre är väl redan "givna" men vem vet vad Rikard Grip har tänkt sig, om knappa timmen får vi veta...
Citera
2011-02-06, 15:43
  #5
Medlem
dullabos avatar
Den svenska truppen till längd-VM i Oslo består av 19 aktiva.

Herrar: Marcus Hellner, Johan Olsson, Daniel Richardsson, Anders Södergren, Jens Eriksson, Emil Jönsson, Jesper Modin, Mats Larsson, Teodor Peterson,Tiio Söderhielm.
Damer: Charlotte Kalla, Anna Haag, Maria Rydqvist, Britta Johansson-Norgren, Ida Ingemarsdotter, Lina Andersson, Hanna Falk, Sara Lindborg, Hanna Brodin,

Någon annan som tycker Hanna Brodin väldigt stor?
Citera
2011-02-06, 16:29
  #6
Medlem
1llbebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dullabo
Någon annan som tycker Hanna Brodin väldigt stor?

Jag kan hålla med om att hon är ganska bastant/mullig. Hon kan tacka sin lyckliga stjärna för 2:a platsen i Finland, annars tror jag inte hon skulle ha så speciellt stor chans att bli uttagen.
Citera
2011-02-06, 16:43
  #7
Medlem
Sopan Teodor har presterat lite bättre på slutet. Ändå konstigt att han blev utaggen. Förhoppningsvis är det inte för sprintstaffet.

Hade personligen hellre sett Halfvarsson men Teodor har visat en uppåtgående trend.

Vilket lopp skall Söderhielm åka? Vad i helvete gör Lina Andersson i truppen. Sofia Bleckur hade garanterat gjort ett bättre jobb både i staffet, dubbeljakt och 10 km.
Citera
2011-02-06, 17:00
  #8
Medlem
Waterfalls avatar
Märkligt att Halfvarsson inte kom med, han har ju presterat rätt bra under säsongen och borde ligga före Teodor. Tiio Söderhielm har inget att hämta i ett mästerskap trots ett bra sm, ser framför mig massa sjukdomsfall och Tiio Söderhielm på första sträckan i stafetten. Jens Eriksson har presterat i världscupen och förtjänar sin plats men vet inte riktigt vilken distans han ska få åka?

För damerna är det inga överraskningar direkt. Kanske lite märkligt att Lindborg går före Bleckur. Lina Andersson kom med på gamla meriter, vet inte om han kan lyfta sig direkt.
Citera
2011-02-06, 17:13
  #9
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Idag tas VM-truppen ut i Vinterstudion.

Kjell Erik Kristiansen har skrivit en krönika, http://www.langd.se/bekymmersamt-vm-...363-86106.html och jag håller inte alls med. Framförallt inte om Lina Andersson som verkligen inte presterat på distans.

Kristiansen är sämst. Framför allt för att hans nationalitet lyser igenom konstant. Både genom skrift och var hans största sympatier ligger.

-------------

Halfvarsson såg jag som given. Besvikelse över hans frånvaro.

Gillade inte heller Abrahamssons lätt dolda antydan angående damstafettlaget. Lite snack om "åkare som i stort presterat bra men haft otur under dagarna som varit". Jag kanske överanalyserar men det låter som att han syftar på Lina Andersson.

Så som Ida presterade i dag, i kombination med vad hon presterade i Kuusamo och i Bruksvallarna så känns hon given för startsträckan i dagsläget. Hon är dessutom av hårt virke.
Citera
2011-02-06, 18:03
  #10
Medlem
plagueiss avatar
Förstår inte heller varför inte Halfvarsson är uttagen? Han har ju verkligen visat sig vara en riktigt bra sprinter. Rankar honom före Bryntesson och Pettersson som bara orkar göra ett bra lopp och nästan alltid åker ut i finalerna.

Annars bra trupper. Någon som vet varför Teodor Pettersson blev uttagen? Han gjorde bort sig rejält i sprint stafetten i OS.
Citera
2011-02-06, 18:04
  #11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterfall
Märkligt att Halfvarsson inte kom med, han har ju presterat rätt bra under säsongen och borde ligga före Teodor.
Ja det där begrep jag inte heller.. Halfvarsson har ju gjort det bättre hela året och nu i SM så gick han ju riktigt bra i sprinten. Förstår inte hur han föll bort..
Citera
2011-02-06, 18:06
  #12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plagueis
Någon som vet varför Teodor Pettersson blev uttagen? Han gjorde bort sig rejält i sprint stafetten i OS.
Den som gjorde bort sig där var ju framför allt förbundskaptenen. Det var ju rätt självklart att han inte skulle orka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback