2011-02-04, 14:55
Bannlyst
Slitit gratis för kommunen i över ett år nu och fått lite drygt 6000kr efter skatt i månaden för det av staten i form av aktivitetsstöd men aldrig fått berättat för mig om bostadstillägg förens IDAG, giriga jävlar

Men tror ni jag kan få full bostadstillägg vilket var runt 93% av hyreskostnaden?
Jag har 2900kr i hyra.
Citera
2011-02-04, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
Slitit gratis för kommunen i över ett år nu och fått lite drygt 6000kr efter skatt i månaden för det av staten i form av aktivitetsstöd men aldrig fått berättat för mig om bostadstillägg förens IDAG, giriga jävlar

Men tror ni jag kan få full bostadstillägg vilket var runt 93% av hyreskostnaden?
Jag har 2900kr i hyra.

Ja du får nog 93% jag har också aktivitetsstöd och fick 93% på min lägenhet. Men du får nog betala din hyra i 3 månader innan dom har gått igenom papperna. Sen får du 93% av 8700. Sen efter det blir det 93% i månaden.
Citera
2011-02-04, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Ja du får nog 93% jag har också aktivitetsstöd och fick 93% på min lägenhet. Men du får nog betala din hyra i 3 månader innan dom har gått igenom papperna. Sen får du 93% av 8700. Sen efter det blir det 93% i månaden.

Lång handläggningstid som vanligt :P Man kunde söka för 3 månader bak i tiden också. Kommer ju bli rätt mycket pengar på en gång då
Citera
2011-02-04, 18:19
Medlem
leprasjuklings avatar
Du får inget bostadstillägg bara för att du har aktivitetsstöd.

Är du under 29 år och har en inkomst under 77000 per år brutto kan du däremot få bostadsbidrag.

Du blandar inte ihop aktivitetsstöd med aktivitetsersättning?

Aktivitetsersättning ger rätt till bostadstillägg men aktivitetsstöd ger inte rätt till det.

Aktivitetsstöd är för arbetslösa, aktivitetsersättning för yngre långtidssjuka.

Du kan räkna ut ditt bostadsbidrag här:http://www.forsakringskassan.se/priv...de/hjalp_hyran
Citera
2011-02-04, 19:15
Bannlyst
Det är aktivitetsstöd jag får. Fas-systemet. Jobbar 40 timmar i veckan. Grovt negerjobb i skogen för 310kr om dagen efter skatt. Så jag kan inte söka bostadstillägg? :S

Och nej jag kan inte få bostadsbidrag. Jag tjänar alldeles för "bra" för det tydligen, redan kollat upp
Fattar inte det med bostadsbidrag, om jag skall kunna få det så måste jag nästan dra in såpass lite att det inte blir några pengar över överhuvudtaget efter att räkningar är betalda.

Edit: Räknade ut hur mycket i månaden jag kunde tjäna som mest för att få 200kr i bostadsbidrag. 3300kr är max vad jag får tjäna då efter skatt... är det ett skämt eller? hahaha
Senast redigerad av sugarpuffextrem 2011-02-04 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in