Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Jag bumpar lite här, kan inte få dessa tankar ur huvudet, ingen mer som har några kloka ideér? Eller ännu hellre någon pedofil, rapist, mördare etc som svarar...
Anser själv att peddon och våldtäktsmän är det lägsta som finns men jag är dömd för mord i mitten på 90-talet, satt av en tioårsvolta och muckade 2003 så jag tänkte försöka besvara frågorna även om givetvis varje morddömds historia och person är unik.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Mycket intressanta frågeställningar!
Själv förstår jag inte hur man som mördare eller våldtäktsman kan gå vidare efter avtjänat straff.
Särskilt mord är ju ett så ohyggligt svårt brott att det borde plåga gärningsmannen till rent vansinne.
Har inte varit svårt för mig i alla fall. Tror inte det är svårt för någon om man tyckte att den som mördades förtjänade det.
Citat:
Men en psykopat, och det är ju påfallande ofta såna svårt störda personer som begår just mord,
Vad pratar du om? De flesta som sitter för mord i Sverige sitter för att ha dödat sin fru/sambo i ilska.
h
Citat:
ar ju ingen medfödd förmåga till några som helst äkta känslor och kan därför inte heller ångra
sitt brott. En människa med en sån personlighetsstörning, för övrigt ej på något sätt behandlingsbar,
kan säkert fortsätta mörda och begå andra allvarliga brott utan att det bekommer denne det minsta.
Vilket talar ytterligare för att de flesta som döms för mord inte är psykopater. För om så vore så skulle de återfalla vilket de inte gör. Faktum är att dömda för mord har de lägsta återfallsfrekvenserna i kriminalstatistiken. Förklaringen är enkel, de flesta som döms för mord är oftast vanliga knegare.
Citat:
För "vanliga" mördare som råkat döda i affekt, kanske under påverkan av alkohol eller droger.
blir säkert livet efteråt en svår kamp med sönderslitande samvetsnöd och annat som man då
försöker dämpa med mer sprit, mer droger.
Det påföljande långa fängelsestraffet och rejäla skadestånd där de får gå från hus och hem hjälper nog väldigt bra att döva ett eventuellt dåligt samvete för de flesta.
Citat:
Godmorgon bröder och systrar, jag har en ganska annorlunda och nästintill manisk fascination för efterspelen, dvs de liv som levs efter att grova brottslingar släppts ut i samhället igen. Jag tänker då främst på våldtäktsmän, mördare, pedofiler och liknande individer.
Kanske du borde skaffa dig en riktig hobby istället?
Citat:
70- och 80-talets slapphänta hantering av dessa människor gjorde ju att många kom ut långt innan de borde. Det måste ju finnas hur många psykopater som helst därute!
Psykopatibegreppet är enormt missbrukat, särskilt bland lekmän på internet. Andelen psykopater lär för övrigt inte vara högre nu än för 30 år sedan.
Citat:
Tror ni man kan förlåta sig själv? Finns det förlåtelse för alla brott? Är det psykofarmaka som gäller?
Förlåtelse från vem? Sig själv? Den döde? Offrets anhöriga? Gud?
Citat:
Byter man bara namn och hoppas på det bästa, att ingen ska känna igen en och hämnas? Man hör sällan om våldsverkare som sedan de blir frigivna blir bestialiskt mördade, även om varenda kotte säger att "om min dotter..."
...därför att vad folk säger och vad folk gör sällan står i överenstämmelse med varandra. När den dömde kommer ut från ett långt fängelsestraff så är inte det första de anhöriga tänker på att mörda gärningsmannen och därmed riskera sin egen frihet. Tiden har gått och mördaren har ju ändå straffats och om den dömde mördas så lär polisen förstå var de ska leta efter gärningsman.
Några motfrågor till er som är så fascinerade.
* Varför ser ni det som nästan magiskt att ha ihjäl någon? Det kan hända er också, något tjaffs på fyllan på krogen och plötsligt kan det leda till att den andre personen dör för dina händer.
* Varför tror ni att någon som dödat en annan människa plötsligt skulle bli personlighetsförändrad?
* Varför stuvar ni ihop brotten, våldtäktsmän/pedofiler med mördare? Vad har de grupperna gemensamt?