Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-09, 09:35
  #85
Avstängd
WhiskyTangoFoxtrots avatar
Cecilia Uddén rapporterade från Kairo imorse. Först en ögonblicksbild från den "varma, toleranta, liberala men beslutsamma gemenskapen" hos pöbeln på Tahrirtorget:

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia Uddén, SR
En av de som kom dit för första gången igår eftermiddag är Ghada, med sin nyfödda dotter i bärsele på magen. I trängseln på Tahrirtorget hoppar Ghada upp på en trottoarkant för att inte klämmas med sitt spädbarn och tätt bakom kommer storasyster, 3 år, på pappas axlar.

– Jag hoppas att mina döttrar ska få leva ett liv i frihet, där de känner att de har ett mänskligt värde, att de ska få slippa den unkna rädsla vi har levt med under Mubarak, säger hon.

Frågan om vad som gjort Ghada rädd följs av en stund av tystnad och tårfyllda ögon.

– Vet du, det som skrämt mig mest, är rädslan för att jag aldrig skulle få uppleva en dag som denna, svarar en gråtmild Ghada

– Jag har alltid drömt om en dag som denna, men jag var rädd att jag aldrig skulle få uppleva det - hela folket kokar inombords, men regimen har tvingat oss att leva som musslor, men nu har vi kokat över, fortsätter hon.

Tahrirtorget fick ny energi igår kväll när nya människor som Ghada och hennes familj anlände.

Alla som kommer för första gången blir lyckliga i den varma, toleranta, liberala men beslutsamma gemenskapen.

Men allt är inte frid och fröjd. Ondskan lurar bakom hörnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia Uddén, SR
Tahrirtorget är en bubbla i Kairo och utanför bubblan finns fientlighet och misstänksamhet.

Cecilia och hennes gelikar tar hämningslöst ställning i den politiska konflikten i Egypten. Tacka fan för att hor-nalisterna får stryk av sina politiska fiender, precis som Mubarak-anhängarna blir påhoppade på Tahrir-torget.

Den som ger sig in i leken får leken tåla.
Citera
2011-02-09, 17:18
  #86
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Det finns inget som heter oacceptabelt våld mot journalister. Dessa är asgamar och de kan aldrig få för mycket våld mot sig. Jag skulle gärna se en lagstiftning lik nödvärn om journalist-asen tränger sig alltför nära brottsoffer och dess anhöriga.

Apropå Egypten så får de väl fan skylla sig själva om de åker ner till kravaller fulla med mänsklighetens avskräden.
Citera
2011-02-12, 16:52
  #87
Avstängd
Severoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy.Clarkson
Det finns inget som heter oacceptabelt våld mot journalister. Dessa är asgamar och de kan aldrig få för mycket våld mot sig. Jag skulle gärna se en lagstiftning lik nödvärn om journalist-asen tränger sig alltför nära brottsoffer och dess anhöriga.

Apropå Egypten så får de väl fan skylla sig själva om de åker ner till kravaller fulla med mänsklighetens avskräden.

Håller med. De går över lik för att få vad de vill och då ska de inte bli förvånade när de själva blir drabbade. Din idé är utmärkt, man borde göra det lagligt att skjuta journalister som är för närgångna.
Citera
2011-02-16, 16:22
  #88
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Varför är inte du i Egypten och rapporterar som en riktig journalist?
Nä just det ja du är en feg fitta som bara ska sprida propaganda och åsiktsregistrera folk.

Det finns nog inte särskilt många svenska journalister som har lust att åka till Egypten just nu. Farlig situation, och dessutom skitsvårt att göra någon vettig rapportering då alla snackar arabiska och ingen infrastruktur finns så man kan förflytta sig/få information om vad som händer etc.
Det är nog bara muskelredaktionerna som har resurser att styra upp någon täckning därifrån just nu.
Citera
2011-02-16, 23:40
  #89
Medlem
gechefts avatar
Bra tråd!!!!!!!
Ja de kan gott få tänka lite mer på hur de skriver å va de skriver för nåt.... Oacceptabelt media rapportering borde de stå istället
En snut i metro idag sa att de kriminella som skjuter på varandra i Malmö är dåliga skjutar bla????
*Är inte de lite hets samt att utsätta medborgarna för ännu mer fara genom att säga så ang en som inte är riktigt förnuftig. Han kanske läser de å bestämmer sig för att gå ut å övningskjuta, vem vet vad han skjuter på å om han blir bättre för att nästa gång träffa någon riktigt illa.!!
Tycker de borde bli ett stopp på all den negativa å destruktiva förmedling av sk nyheter vi idag får läsa. Media borde bara få publicera sån skit på en bestämd sida å man ska vara över 35 för att läsa, de som gillar attt läsa tråkiga å vinklade nyheter får sitt behov mättat å de som inte vill får sitt....
Yttrandefrihet visst men inte till priset av medborgarnas välmående å välbeffinande och politikerna får tuffa till sig, vadå reinfeldt tycker att DN vinklat hans utsago!??? Du är minister å vet vilka romaner de kan dra, sätt koppel på dem för i helvete. Kan inte rökarna få röka längre kan väl....
Citera
2018-10-10, 07:05
  #90
Medlem
Har journalistföraktet blivit journalisthat nu? Den bulgariska tv-reportern Viktoria Marinova hittades våldtagen och mördad i park. Nu har tyska polisen anhållit en 20-åring som misstänks ha kopplingar till brottet.

https://jyllands-posten.dk/internati...medium=twitter
Citera
2018-10-10, 13:36
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har journalistföraktet blivit journalisthat nu? Den bulgariska tv-reportern Viktoria Marinova hittades våldtagen och mördad i park. Nu har tyska polisen anhållit en 20-åring som misstänks ha kopplingar till brottet.

https://jyllands-posten.dk/internati...medium=twitter

Mördaren är en ointelligent, lågutbildad muslimska zigenare (rom)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7094344
Citera
2018-10-10, 20:57
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Mördaren är en ointelligent, lågutbildad muslimska zigenare (rom)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7094344

Så då har det ingenting med offrets journalistiska gärning att göra utan en simpel våldtäkt med dödlig utgång?
Citera
2018-10-11, 11:03
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så då har det ingenting med offrets journalistiska gärning att göra utan en simpel våldtäkt med dödlig utgång?

Yep, en simpel våldtäkt med dödlig utgång

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-spontan-attac
Citera
2019-04-19, 08:49
  #94
Medlem
MSM inkl public (dis)service upprörs av följande händelse på Nordirland som polisiärt sägs rubriceras som... "terrorrelaterad händelse". En förlupen kula som träffar en kvinna som sades jobba som journalist men det var oklart om hon var i området å yrkets vägnar. Nu är det tydligen viktigt att förfäras. Antar att det är upploppet som betecknas som terror och den förlupna kulan som terrorrelaterad; men i så fall är våldet solidariskt för alla i närheten och inte riktat mot en specifik individ.

Citat:
– Jag kan tyvärr bekräfta att en kvinna i 29-årsåldern har skjutits till döds i Creggan. Vi behandlar det som en terrorrelaterad händelse, säger polisen Mark Hamilton, skriver The Guardian.

Kvinnan ska ha träffats av en förlupen kula och arbetade enligt brittiska medier som journalist. Det är oklart om hon var på platsen för att rapportera om händelsen.
Citera
2019-04-19, 13:37
  #95
Avstängd
Mertillens avatar
Jag bryr mig inte ett skit om dagens etablerade journalister, sådana som Mattias Ståhle på SVD tex. Ståhle arbetade på Eskilstuna-kuriren och ställde till med grava problem för Granskning Sverige. En av dem hoppade av efter grova hot och Mattias Ståhle visar inte minsta ånger utan triumferar istället. Sådana är de så man ska inte bry sig om dem. De etablerade journalisterna är ju mänskligt avskräde, ett pack.
Citera
2019-04-20, 08:15
  #96
Medlem
Varenda MSMjournalist mindre räknas som en poäng åt folket. Oavsett om de får sparken från Metro eller träffas av en förlupen kula i skallen. De tillhör fiendesidan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback