• 1
  • 2
2011-02-03, 16:53
Medlem
En bekant berättade för mig att han hade läst att fanta är en hemlig ingrediens i äkta mild kebabsås ?.

Någon som har hört något om detta och kan säga om det stämmer ?.
Eller är det påhittat ?.

Om någon känner igen detta recept och vill dela med sig så gör gärna det..

Vilka andra ingredienser ingår och i vilka mått ?.

ber om ursäkt om ni finner stavfel osv, yrar med 40 graders feber så är inte helt klar i skallen.
Citera
2011-02-03, 16:57
Medlem
Zelogaths avatar
Finns det verkligen en definering av äkta kebabsås?
Det låter helt sjukt det du säger, men när jag tänker efter så har vissa pizzerior jag har köpt pizza på ganska söt eftersmak på sin kebabsås..
Det måste undersökas!
Citera
2011-02-03, 16:59
Medlem
Har hört att flera blandar samman fil/creme majonäs och fanta i sina kebabsåser. Så ja det stämmer nog allt, men det är väl väldigt delat vilka ingredienser som skall ingå i en sås.
Citera
2011-02-03, 17:42
Medlem
irrblosss avatar
Intressant, är väldigt förtjust i dessa kladdiga flottiga majonnäsberikade kebabsåserna trots att det är väldigt white trash att gilla sånt . Vore som sagt intressant ifall någon vågar testa och postar resultatet här, gärna med fullständigt recept. Kanske själv testar i helgen. Förslag på andra ingredienser, t.ex. kryddning?
Citera
2011-02-03, 17:52
Medlem
woormwoods avatar
äkta kebabsås finns det nog inte varje pizzeria har sitt egna recept. en fd pizzabagare berättade att de hade apelsinjuice och limesaft i såsen + lökpulver chillipulver paprika och några till kryddor
Citera
2011-02-03, 17:55
Medlem
annica, sthlms avatar
Som tillbehör brukar serveras den klassiska kebabsåsen som är baserad på tomat och kryddsätts med bl.a harissa. Socker/sötma är ju alltid lite dämpande men också smakförstärkande. Socker fungerar därvidlag som fett många gånger gör.

Den andra såsen är ju allom bekant den yoghurtbaserade vitlökssåsen som vanligen hålls ganska enkel. Förutom yoghurten (kan ersättas med filmjölk, creme fraiche el. gräddfil) finns där endast salt, vitpeppar och vitlök. Ovanligt är ej att där även finns en örtmelering, exempelvis persilja el. mynta. Här gör sig socker el. annan sötma, såsom Fanta, alls inte bra. Vitlök och socker är inget bra alls- sockret dödar vitlöken på det mest effektiva sätt. Aldrig socker och vitlök. Aldrig, aldrig.
Citera
2011-02-03, 17:56
Medlem
irrblosss avatar
I södra delarna av Sverige vet jag att många pizzerior kör med väldigt liknande milda kebabsåser, i en blindtest tror jag inte att jag skulle kunna skilja dem åt. Så det känns ändå som det finns ett "hemligt" recept som cirkulerar omkring där... Alla kanske har gått i samma "kebabskola"...
Citera
2011-02-03, 17:58
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Som tillbehör brukar serveras den klassiska kebabsåsen som är baserad på tomat och kryddsätts med bl.a harissa. Socker/sötma är ju alltid lite dämpande men också smakförstärkande. Socker fungerar därvidlag som fett många gånger gör.

Den andra såsen är ju allom bekant den yoghurtbaserade vitlökssåsen som vanligen hålls ganska enkel. Förutom yoghurten (kan ersättas med filmjölk, creme fraiche el. gräddfil) finns där endast salt, vitpeppar och vitlök. Ovanligt är ej att där även finns en örtmelering, exempelvis persilja el. mynta. Här gör sig socker el. annan sötma, såsom Fanta, alls inte bra. Vitlök och socker är inget bra alls- sockret dödar vitlöken på det mest effektiva sätt. Aldrig socker och vitlök. Aldrig, aldrig.
Nu pratar vi inte om de nordliga kebabsåserna tror jag, utan de sydliga. I södra Sverige är det väldigt ovanligt med den röda tomatbaserade såsen, och relativt ovanligt med den yoghurtbaserade vitlökssåsen också. Istället har man en majonnäsbaserad mild sås (som i vissa fall även finns i en starkare variant, men även denna brukar vara majonnäsbaserad).
Citera
2011-02-03, 18:23
Medlem
Bdks avatar
Utan bevis så kan jag garantera dig att fanta inte är ingrediensen.

Fanta i all ära, men seriöst äkta kebabsås framställdes nog runt år 2000 F.A och då fanns neppe fanta att dricka
Citera
2011-02-03, 18:40
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag stod i kön bakom lokala pizzabagaren när han handlade. Det var minst tio liter filmjölk, kanske så mycket som femton.

+1 på kebabskolan och receptet som bara pizzamaffian har. Kanske köper de från Erzz mat för kebabsåsen är identisk över allt i Jönköping.

Den är rosa, lätt rödprick med. Fanta är otippat, men inget jag avvisar. Jag hoppas komma över ett riktigt recpet. Biggans kebabsås är äckligt. Inte alls som på pizzeriorna.

Skatteskolk
Citera
2011-02-03, 18:41
Medlem
Ber om ursäkt för att ha kallat det "äkta" kebabsås. Då det finns så mycket olika varianter osv som någon sa.. Är dock ute efter den varianten som säljs på vissa pizzerior i småland,. Pratar inte om den klassiska vita/röda starka såsen som jag tror att många känner igen..

Efter att ha kollat runt lite mer noggrant så kom jag över detta..

Får bli att testa den varianten då jag har skaffat produkterna.. Synd att det inte står mått osv.

Tycker dock det verkar intressant.

*Turkisk yoghurt på hink är basen (stora yoghurthinken används
ofta även att blanda med)

*Sesampasta
*Mayonäs (Mycket mayonäs)
*Ajvar Relish
*Fanta
*Rosmarin
*Chilipulver och salt
Citera
2011-02-03, 19:08
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueballz
*Sesampasta
Sesampasta är jag mycket skeptisk till att det finns i den klassiska "småländska" kebabsåsen. Kan inte minnas att jag ens förnimt smaken av sesam där. Det låter mer som en klassisk turkisk/arabisk kebabsås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in