Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-03, 14:50
  #1
Medlem
cmjs avatar
Jag har hyrt en lägenhet i Costa Rica för lite över en månad sen och livet är på gränsen till mycket najs om det inte vore för en sak. Varenda j¤#la morgon så kommer en fågel och sätter sig vid ett av fönstrena och pickar på det tills jag vaknar. Detta sker nu alltså bokstavligen talat varje morgon mellan 05:30 och 06:00 och om jag vaknar och springer fram och tillbaka till varje fönster ett tag så slutar den, men då kan jag inte sova längre. Att gå upp och öppna fönsterna lite funkar också men på grund av mygg kan man inte ha dom öppna under natten, så det blir lik förbannat att jag måste gå upp när fågeln väcker mig.

Jag har försökt sätta upp tejp och papper för att få bort någon form av reflektion i fönstret, men det som är sjukt är just att den endast kommer varje morgon, sen så sätter den sig bara och pickar bort allt som vi satt upp hittills. Jag har pratat med grannarna och tydligen så flyger den runt hela huset och väcker precis allihopa på samma sätt vid samma tid. Det rör sig om en 7-8 lägenheter totalt som inte får sova.

Jag har även gjort ett videoklipp hem till min familj för att visa hur den ser ut, så det kanske kan hjälpa till att få er att förstå hur skitjobbig den är.

http://www.youtube.com/watch?v=dCL6r4ZTN1c

Hur som helst har jag fått nog och sitter här med endast 3 timmars sömn....

(I skrivande stund, just nu, så ser jag fågel jäveln stå och picka mot fönstret. Dö för fan...)

Ok, jag har fått nog för den har inte fattat att det kan finnas konsekvenser att mucka med människor, så jag har nu dömt honom till döden. Jag gillar inte att döda djur så därför undrar jag om någon vet något humant, etiskt, moraliskt icke smärtsamt sätt att döda den på.

(Om någon har någon bra idé på hur man kan skrämma den så kom gärna med sådana förslag också, men tillslut så kommer nog någon döda den, så det kan lika gärna vara jag.)

Imorse såg jag den äta hundmat vi hade ute till en gästande hund igår så kanske man kan förgifta mat som den ska äta, men då är frågan med vad? Någon som har någon huskur som dödar fåglar? Det finns mataffärer här men inte mycket mer. Jag äger heller inga skjutvapen.
Citera
2011-02-03, 14:53
  #2
Medlem
Fixa ett luftgevär! Simpelt och effektivt.
Citera
2011-02-03, 14:56
  #3
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Fixa ett luftgevär! Simpelt och effektivt.
Eller en slangbella, kanske skaffa någon typ av lim att smeta ut över ytan där den sätter sig?
Lycka till med att döda fågelhelvetet.
Citera
2011-02-03, 14:57
  #4
Medlem
NatureFreaks avatar
Du kanske kan köpa t.ex diskmedel, tvättmedel (eller liknande) att förgifta den med. Med tanke på hur pass starka kemikalier som det trots allt är i sådana varor så krävs det nog inte så mkt för att förgifta en fågel.

Detta sätt att döda den på är nog rätt smärtsamt kan jag tro.
Citera
2011-02-03, 14:59
  #5
Medlem
Lägg fram nåt som skrämmer fågeln.. Placera nåt framför fönsterna som liknar en fågel eller en katt till exempel.. Det skrämmer garanterat iväg fågeln. Så kan du sova gött igen
Citera
2011-02-03, 15:00
  #6
Medlem
Ruskhanes avatar
Gör det med stil, skaffa en fet slangbella och sätt dit den jäveln
Citera
2011-02-03, 15:01
  #7
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Bara jag som började garva?
Sätt nåt gift vid fönstret. Råttfälla?
FILMA!
Citera
2011-02-03, 15:03
  #8
Medlem
cammos avatar
Skaffa en planka och slå igenom lite spik, sen lägger du den i fönstret så han inte kan sitta där.
Citera
2011-02-03, 15:03
  #9
Medlem
Nä, men ist för att förgifta den kan du göra som man har på många skorstenar ( här hemma i sverige iaf) uppe på skorstenar o liknande sitter ofta som en spikmatta för att hindra fåglar att kunna landa där o bygga bon o så.. antar att du har någon fönsterbräda den sitter på o pickar eller? Annars, skaffa en sån där fake uggla lr katt med såna reflektorögon som skrämmer pippin
Citera
2011-02-03, 15:12
  #10
Medlem
cmjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchMeWatchU
Nä, men ist för att förgifta den kan du göra som man har på många skorstenar ( här hemma i sverige iaf) uppe på skorstenar o liknande sitter ofta som en spikmatta för att hindra fåglar att kunna landa där o bygga bon o så.. antar att du har någon fönsterbräda den sitter på o pickar eller? Annars, skaffa en sån där fake uggla lr katt med såna reflektorögon som skrämmer pippin

Mjo spikmatta kan fungera men jag är rädd för att någon annan kommer döda den tillslut, så det kan lika gärna vara jag. Jag tror jag har det i mig att lyckas slå av mina känslor och döda den. NU ÄR DEN HÄR IGEN!!! DÖÖÖÖ!!!! Så ja, var tvungen att skrämma bort den. Men det är det jag tänker att tillslut kommer väl någon att tortera idioten.

Bra tips dock.
Citera
2011-02-03, 15:21
  #11
Medlem
Det är förmodligen sin egen spegelbil den attackerar för den ser det som en inkräktare. Pröva att täcka för fönstret ett tag på utsidan eller försök skrämma bort den genom att sätta upp en bild på en stor uggla på fönstret. Om du kan få tag på en leksaksorm så kan du ju testa att lägga den vid fönsterblecket.

Edit: Kolla också så att fågeln inte är fridlyst om du ändå tänker ha ihjäl den. Förgifta INTE mat för det är väldigt plågsamt och kan drabba fler djur. Försök att skrämma bort den. Googla.
__________________
Senast redigerad av abc123def 2011-02-03 kl. 15:41.
Citera
2011-02-03, 15:28
  #12
Medlem
YouMeAtSixs avatar
Haha garvade sönder när du skrämde honom
Luftgevär är nog enda lösningen, glöm inte att filma när ni ska skjuta den sen!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback