2011-02-03, 13:50
Medlem
Jumbles avatar
Hejsan!

Nu är det så att min kära syster ska gifta sig om ett par månader och jag som brudens bror ska då hålla tal. Saken med bröllopstal är ju att det ofta brukar vara samma samma. Jag har ingen erfarenhet om detta men jag skulle kunna gissa. Därför vill jag ha ett lite annorlunda tillvägagångssätt. Jag hade tänkt mig dra upp alla negativa saker med att gifta sig. Det gäller ju att verkligen få folket att skratta så det inte blir en blandning mellan tystnad och ouppskattat...

Hade tänkt att prata lite om hur förbannat dumt det är och att det inte kommer hålla fram till sommaren, och såklart fylla i med lite saker som är menade på ett roligt sätt.

Som avslutning ska jag iofs säga något fint om paret, men har ni några tips på saker man kan ta med?
Citera
2011-02-03, 13:59
Medlem
Hejsan,

jag läste svenska C på gymnasiet och där fick vi lära oss hur man håller tal i olika sammanhang. Ett roligt exempel som jag minns var att beskriva bruden/brudgummen med deras bokstäver i namnen. Och skämtsamt säga " Ja du Sara... jag är otroligt tacksam över att du heter Sara. Jag hade då inte vetat vad jag skulle göra om du inte gjorde det, men nu heter du Sara och inte något annat! "

Något i den stilen kan man alltid börja med
Citera
2011-02-03, 14:11
Medlem
Jumbles avatar
Ja, alltså jag hade mest tänkt mig beskriva hur jävligt det är att vara gift. Jag kom på en liten grej att säga, typ "Det är ju bara komplicerat att vara gifta. Hur kommer det bli sen när ni ska dela allt ni äger. Tänk på 42-tummaren, 21" i var är ju inte mycket att hänga i granen..."

Sen gäller det ju verkligen att man har karisman...
Citera
2011-02-03, 14:14
Medlem
jonaserikzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumble
Ja, alltså jag hade mest tänkt mig beskriva hur jävligt det är att vara gift. Jag kom på en liten grej att säga, typ "Det är ju bara komplicerat att vara gifta. Hur kommer det bli sen när ni ska dela allt ni äger. Tänk på 42-tummaren, 21" i var är ju inte mycket att hänga i granen..."

Sen gäller det ju verkligen att man har karisman...
Bra början iaf, släng upp det här när det är klart!
Citera
2011-02-03, 14:15
Medlem
Jumbles avatar
Ja men vafan, behöver lite hjälp på traven här ju
Citera
2011-12-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumble
Ja men vafan, behöver lite hjälp på traven här ju

jag höll ett tal för min bästa vän på hennes bröllop och började då något i stil med "först vill jag bara tacka dig Andreas för att du gifter dig med Sara, för då slipper jag dras med henne jämnt och ständigt.." sen är det bara att fylla på =)
Citera
2012-04-19, 13:12
Medlem
eyelesss avatar
Finns en bra sida med tips för brudgum/brud angående deras tal på www.talakuten.blogspot.se

edit: såg att det var en gammal tråd nu.
Senast redigerad av eyeless 2012-04-19 kl. 13:13. Anledning: En gammal tråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in