Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-08-20, 22:21
  #1
Medlem
cbwhores avatar
Kan någon av forumets DJ-kunniga förklara hur man beatmixar, eller tipsa om en hemsida med basic DJ-skola. Jag fattar inte hur jag ska gå tillväga. Vad är det man ska lyssna efter, osv.?
Citera
2004-08-20, 22:52
  #2
Medlem
Max Mavens avatar
Här är två sidor med lite tutorials med hur man gör:

http://trance.nu/v3/news_show.php?id=2096&SID=

http://www.ivibes.nu/index.php?show=Tutorial

Har själv inte hållit på så där jätte mycket med det, så jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det beror väl också lite på vad du mixar med, är det datorn, eller har du ordentlig utrustning?
Citera
2004-08-20, 23:48
  #3
Medlem
cbwhores avatar
Har ett turntable och vanligt mixerbord. Har inte riktigt lust att punga ut för en till spelare och DJ-mixer, innan jag vet att det inte kommer bli bortkastade pengar.
Citera
2004-08-21, 01:13
  #4
Medlem
99stoffe99s avatar
Du ska få båda låtarna att gå i samma tempo..
Snurra skivtallriken snabbare eller långsammare beroende på tempot på låten som spelas "ut". När du hittat rätt tempo så ändra pitchen så du slipper snurra manuellt...

Fan det där lät klurigt.. Svårt att förklara på fyllan.
Citera
2004-08-21, 13:16
  #5
Medlem
cbwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99stoffe99
Du ska få båda låtarna att gå i samma tempo..
Snurra skivtallriken snabbare eller långsammare beroende på tempot på låten som spelas "ut". När du hittat rätt tempo så ändra pitchen så du slipper snurra manuellt...

Fan det där lät klurigt.. Svårt att förklara på fyllan.
Ja, det är det jag försöker. Jag lyckas bara inte höra vilken av låtarna det är som går liiiiiite snabbare än den andra.
Citera
2004-08-21, 20:09
  #6
Medlem
MooGyMaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbwhore
Ja, det är det jag försöker. Jag lyckas bara inte höra vilken av låtarna det är som går liiiiiite snabbare än den andra.
det är just det som är det svåra, att veta om du ska höja eller sänka pitchen. man får känsla för det efter ett tag.

Förfarandet är ju annars att du
1. letar upp ett dunk eller taktslag (ofta början av låten) och
2. "schratchar" detta fram o tillbaka (typ den låter "dongwopp" "dongwoop" i takt med musiken i lurarna) några gånger tills du hittat takten varefter du
3. släpper skivan. Går låten i rätt tempo så är allt frid o fröjd, annars kan du
5. ge skivan lite fart framåt eller sänka farten med fingret så att takten rättar till sig varefter du drar lite i pitchen och låter skivan fortsätta. Är det helt åt helvete i otakt så justera pitch och börja om från steg 1...
Citera
2004-08-22, 02:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbwhore
Har ett turntable och vanligt mixerbord. Har inte riktigt lust att punga ut för en till spelare och DJ-mixer, innan jag vet att det inte kommer bli bortkastade pengar.

Du har en skivspelare och vill taktmixa ?
Citera
2004-08-22, 10:54
  #8
Medlem
99stoffe99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Du har en skivspelare och vill taktmixa ?

Kanske har radion inkopplad till ena kanalen på mixerbordet.. =D
Citera
2004-08-22, 11:22
  #9
Medlem
Träning, träning och åter träning! Det är det enda som funkar (om man inte fuskar med bpm-räknare och sådant

Ett bra sett att börja kan ändå vara att försöka få in låtarna i samma beat, låta dom gå en kort stund och sedan höra efter vilken som går före/efter. Justera lite och försöka på nytt. Allt handlar i slutändan mest om taktkänsla och att kunna musiken man spelar...
Citera
2004-08-22, 12:52
  #10
Medlem
cbwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Du har en skivspelare och vill taktmixa ?
Ja, jag kan väl synka med datorn, CD-spelaren, trummaskinen eller nåt
Citera
2004-08-22, 13:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbwhore
Ja, jag kan väl synka med datorn, CD-spelaren, trummaskinen eller nåt

Tja, det lär du tröttna på .... du kommer att behöva två identiska skivspelare eller cdspelare (med pitch) om du skall mixa mer än två låtar
Citera
2006-11-01, 10:10
  #12
Banned
Vita rävens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbwhore
Kan någon av forumets DJ-kunniga förklara hur man beatmixar, eller tipsa om en hemsida med basic DJ-skola. Jag fattar inte hur jag ska gå tillväga. Vad är det man ska lyssna efter, osv.?


www.futureproducers.com har allt du behöver!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback