Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-03, 10:19
  #1
Medlem
Jag satt igår och spånade kring klassiska album covers och min flickvän tog fram sin LP av Nirvanas platta Nevermind. Jag har personligen aldrig förstått meningen med bäbisen som jagar sedeln men jag upptäckte då något sjukt.

LÄNK TILL BILDEN

Jag såg att bäbisen var omskuren, vilket leder till slutsatsen att det är en jude(bäbis) som jagar pengar - vilket är en typisk antisemitisk bild av judarna: rika, giriga och snåla.

Någon som sett detta tidigare?
Någon som har någon vetskap kring Nirvanamedlemmarnas politiska historik eller ställning?
2011-02-03, 10:24
  #2
Medlem
Kokken87s avatar
Med tanke på att det i USA är mer eller mindre standard att omskära sina barn tror jag inte det ligger särskilt mycket tanke bakom den detaljen.
2011-02-03, 10:25
  #3
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5hapeshift
Jag såg att bäbisen var omskuren, vilket leder till slutsatsen att det är en jude(bäbis)
är det alltså bara judar som låter omskära sina pojkbebisar? det var något nytt.
2011-02-03, 10:49
  #4
Medlem
sven33s avatar
Tror någonstans runt 85% av Amerikanarna är omskurna så det säger inte mycket.
2011-02-03, 10:50
  #5
Medlem
Högst osannolikt att medlemmarna i Nirvana stod för antisemitism och samtidigt valde att redogöra för detta genom ett albumomslag.
Jag har egentligen ingen aning, men jag skulle gissa att bilden kan stå för allt ifrån kontroversiell (förhastad) New Age korruption, produktions- och materialistsamhällets skenbara immoraliska traktande efter makt och pengar, etc.
Eller helt enkelt bara en originell bild, utan vidare tanke.

Men antisemitism, nej du.
2011-02-04, 16:53
  #6
Medlem
Jag tycker de är anti-kristna då de framställer en vit amerikan som jagar pengar. Som om alla kristna jagar pengar.
2011-02-04, 17:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Jag tycker de är anti-kristna då de framställer en vit amerikan som jagar pengar. Som om alla kristna jagar pengar.
Och alla amerikaner är kristna?
Och alla kristna är amerikaner?
Och alla vita är kristna/amerikaner?
2011-02-04, 17:15
  #8
Avstängd
Somalisk-pizzas avatar
Tack för dagens garv!
Nirvana och särskilt Mr Cobain har alltid varit ganska frispråkiga om det mesta som rörde sig i deras små huvuden. Om de var antisemiter borde det kommit fram vid fler tillfällen. Släpp PK-hatten om kom in i matchen TS.
2011-02-06, 13:28
  #9
Medlem
Du kanske borde kika på Dave Grohls bakgrund så kanske det ger en ledtråd till varför jag inte tror han hatar sin mamma religiösa bakgrund.
2011-02-07, 02:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Tror någonstans runt 85% av Amerikanarna är omskurna så det säger inte mycket.

Och hur många av världens omskurna jagar pengar på en krok, när det kommer till bildligt sett?
2011-02-07, 21:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5hapeshift
..Trams med stort T..

Då du bortser ifrån min post så får jag väl tala tydligare kring det hela.
Dave Grohl är har judiska föräldrar och säger sig själv tillhöra den judiska tron.
Jag finner det orimligt att han samtidigt skulle vara antisemitisk.

70 till 85 % av amerikaner är omskurna och detta är en vanlig procedur ibland USAs kristna.
Den omskärda pojken heter Spencer Elden http://en.wikipedia.org/wiki/Spencer_Elden
Jag har gjort ditt jobb och gjorde EN slagning på google och fick fram all information om det.
På wikipedia om pojken kan man alltså läsa om att temat för omslaget var "all about the loss of innocence".

Kurt Cobain lägger samtidigt till mer info som finns att finna på wikipedia som vanligt:

"According to Cobain, he conceived the idea while watching a television program on water births with Grohl. Cobain mentioned it to Geffen's art director Robert Fisher. Fisher found some stock footage of underwater births but they were too graphic for the record company. Also, the stock house that controlled the photo of a swimming baby that they subsequently settled on wanted $7,500 a year for its use, so instead Fisher sent a photographer to a pool for babies to take pictures. Five shots resulted and the band settled on the image of a three-month-old infant named Spencer Elden, the son of the photographer's friend. However, there was some concern because Elden's penis was visible in the image. Geffen prepared an alternate cover without the penis, as they were afraid that it would offend people, but relented when Cobain made it clear that the only compromise he would accept was a sticker covering the penis that would say, "If you're offended by this, you must be a closet pedophile."[55]"

Texten finns i sin helhet att läsa på http://en.wikipedia.org/wiki/Nevermind

Hoppas detta gav mera information och vill ni veta mera så får ni göra jobbet själv.
Jag väljer i alla fall att tro på Kurt Cobains egna förklaring, som artist så borde han väl vilja presentera sin skapelse så korrekt som möjligt för att folk ska förstå. Kan gissa på att folk vill tro lite vad som helst och de får väl göra det. Så nu kan ni välja: Antingen är de ett gäng "judiska antisemiter" eller så finns det enklare och framför allt elegantare förklaringar än vad 5hapeshift kom upp med.
__________________
Senast redigerad av Andromedans 2011-02-07 kl. 22:23.
2011-02-17, 10:53
  #12
Medlem
SLOBs avatar
Ingen konspiration--->Tråd låst.

/mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback