2025-11-27, 13:42
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ursäkta att jag bumpar upp den här tråden men vad har allvarligt hänt med kötiden?

Sen nästan inga lägenheter ute bara nyproduktion?

Har kötid från 1980.

Skulle tro att det har att göra med att det för tillfället är väldigt ekonomiskt fördelaktigt att sitta in hyresrätt jämfört med att låna till ett ägt boenden.

Det gör att få släpper sina SKB-lägenheter, särskilt i det äldre, billigare, beståndet. Istället solkas kön ned av ett par av SKBs dyra nybyggen där man försöka hyra ut vissa lägenheter i snart flera år.
Citera
2025-11-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Skulle tro att det har att göra med att det för tillfället är väldigt ekonomiskt fördelaktigt att sitta in hyresrätt jämfört med att låna till ett ägt boenden.

Det gör att få släpper sina SKB-lägenheter, särskilt i det äldre, billigare, beståndet. Istället solkas kön ned av ett par av SKBs dyra nybyggen där man försöka hyra ut vissa lägenheter i snart flera år.

Sen att föräldrar för överlåta sina hyreskontrakt efter bara två år till sina barn gör ju inte saken lättare!

Apropå dom där svindyra nyproduktionen kan man inte längre klicka i "Visa ej nyproduktion" när man söker på deras sida.

Det stora felet SKB gjort är att dom väntade så länge på att bygga mycket nytt när den största ökningen av medlemmar var från 1980-2000. Sen tycker jag det är fel att sätta hyror i nyproduktion så att huset ska vara avbetalat efter bara 30år.
Citera
2025-11-27, 18:34
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Sen att föräldrar för överlåta sina hyreskontrakt efter bara två år till sina barn gör ju inte saken lättare!

Apropå dom där svindyra nyproduktionen kan man inte längre klicka i "Visa ej nyproduktion" när man söker på deras sida.

Det stora felet SKB gjort är att dom väntade så länge på att bygga mycket nytt när den största ökningen av medlemmar var från 1980-2000. Sen tycker jag det är fel att sätta hyror i nyproduktion så att huset ska vara avbetalat efter bara 30år.

Föräldrar har nog alltid (eller länge) smusslat över lägenheterna till barnen. Men visst är det ett riktigt otyg.

Sen tror jag det är väldigt få boende i SKB som nu säger upp sitt boende för att köpa ett boende.

Man får nog fundera ett varv till kring hur man sätter hyran nu bör man inte ens kan hyra ut nybyggen i kista, samtidigt som man planerar för en rad nya bostäder i liknande lägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in