Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 11:49
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cash777
SKB lägenhete nybygge.

4 rum och kök, Baltzar Von Platens Gata 12 C
Totalhyra
22 048 kr/mån
Upplåtelseinsats
626 160 kr


Vem är de som tar dessa lägenheter? Varför köper de inte bostadsrätt. Jag försöker förstå.
Utländska VD som vistas temporalt
Citera
2018-03-07, 20:11
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av involution
Startar en ny tråd om SKB här, försökte söka runt lite men det fanns bara en gammal ganska död tråd - mod kan väl klistra in den där ifall det behövs.

Jag har lite frågor om hur det hela fungerar, jag glider bara på bananskalet än så länge då föräldrarna skött om allt och lagt till mig i kön som liten. Är det någon vits med att årligen sätta in pengar i någon sorts "bosparande"?

Tycker att jag många återkommande gånger sett den här lilla grafen http://www.skb.org/uploads/images/Om...utveckling.gif som ett skräckexempel på hur illa det är att få en bostad i Hufvudstaden, kanske ännu värre på just SKB?
Efter lite klickande på hemsidan ser jag också att "Snitt antal köår för lediga lägenheter (ettor) sedan 2007 i Tensta / Husby / Spånga" är runt 20 år? Innerstaden och dess områden ligger på runt 30+ år... Ni som eventuellt fått en bostad, hur länge köade ni?

Erfarenheter, tips, bra/dåliga historier? Jag måste veta om det är någon vits med att årligen pumpa in pengar i denna lite tvivelaktiga organisationen...

Vi står i kö till SKB lägenheter, tänker rulla in med rullatorn i en nice tvåa på söder när jag är sisådär åttioår.
Citera
2018-03-11, 20:34
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cash777
SKB lägenhete nybygge.

4 rum och kök, Baltzar Von Platens Gata 12 C
Totalhyra
22 048 kr/mån
Upplåtelseinsats
626 160 kr


Vem är de som tar dessa lägenheter? Varför köper de inte bostadsrätt. Jag försöker förstå.

Om man räknar med att priserna på bostadsrätter är i en sjunkande trend så kan det vara billigare att bo hos SKB till den hyran och med den insatsen än att köpa en bostadsrätt.
Ex Bostadsrätt för 8 miljoner värdeminskning 5% per år = 400000.
400000 / 12 = 33000 per månad.
Citera
2018-03-11, 22:57
  #256
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Med tanke att du får 0% avkastning på det beloppet under tiden du bor där är det bortkastade pengar i stortsett. Lägenheten i fråga är helt fantastisk dock. utsikter och storlek på balkong är orimligt nice.

Antar att det är Basaren? Det är ett vackert hus med en sjujävla utsikt. SKB har en hel del fastigheter i bra lägen, här rev de ju en gammal funkislänga för att få upp det nya huset. Jag kan inte heller se att det är ekonomiskt sunt att bo i SKB. Okej om det var kortare kötid, då kanske man kan acceptera att låna ut pengar till dem mer eller mindre räntefritt medan man bor, men nu är kötiderna så galna på SKB att det knappast finns några såna anledningar att välja dem. Nu är det mest en vanliga hyresrätt där man dessutom måste klämma ur sig ett par hundra tusen spänn som man nästan garanterat kan investera bättre på annat sätt (om man inte är riktigt kass på att investera).
Citera
2018-03-13, 14:15
  #257
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Antar att det är Basaren? Det är ett vackert hus med en sjujävla utsikt. SKB har en hel del fastigheter i bra lägen, här rev de ju en gammal funkislänga för att få upp det nya huset. Jag kan inte heller se att det är ekonomiskt sunt att bo i SKB. Okej om det var kortare kötid, då kanske man kan acceptera att låna ut pengar till dem mer eller mindre räntefritt medan man bor, men nu är kötiderna så galna på SKB att det knappast finns några såna anledningar att välja dem. Nu är det mest en vanliga hyresrätt där man dessutom måste klämma ur sig ett par hundra tusen spänn som man nästan garanterat kan investera bättre på annat sätt (om man inte är riktigt kass på att investera).

Exakt, det inlägg jag citerade handlade om de två största lägenheterna i basaren där insatsen är en bit över 600 000 kr.

För de pengarna bör man nog fundera på att köpa en lägenhet istället, då beloppen är så stora att man egentligen inte har råd att låta dem ligga räntefritt under tiden man bor där- såvida man inte är relativt välbärgad.

Men som sagt, lägenheterna i fråga är fruktansvärt fina. Stora, mycket ljusinsläpp, hög kvalité i materialvalen samt en orimlig utsikt mot både mälaren och norra Stockholm, samt sol alla timmar på dygnet.
Citera
2018-03-13, 17:08
  #258
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Exakt, det inlägg jag citerade handlade om de två största lägenheterna i basaren där insatsen är en bit över 600 000 kr.

För de pengarna bör man nog fundera på att köpa en lägenhet istället, då beloppen är så stora att man egentligen inte har råd att låta dem ligga räntefritt under tiden man bor där- såvida man inte är relativt välbärgad.

Men som sagt, lägenheterna i fråga är fruktansvärt fina. Stora, mycket ljusinsläpp, hög kvalité i materialvalen samt en orimlig utsikt mot både mälaren och norra Stockholm, samt sol alla timmar på dygnet.

Ja, jag har förstås inte varit uppe i Basaren, men jag har sett huset från Södermalm och tänkt att de måste ha en satans utsikt där uppifrån. Men över 22 000 i månaden och sen över en halv miljon i kontantinsats... Det känns inte vettigt någonstans. Jag har själv bott i dyr hyresrätt och det kändes inte bra. Det var en del folk med pengar som bodde i huset, men det är inte ekonomiskt sunt att betala de summorna i hyra oavsett vilken privatekonomi du har. Någon enstaka person var väl expat och var här under begränsad tid för jobb och liknande, dem förstår jag. Men de flesta var vanliga Svenssons, även om många av dem verkade ha bra inkomster.
Citera
2018-03-18, 16:33
  #259
Medlem
Om man tänker i banor av att priser på bostadsrätter och villor går ner (vilket dom
har gjort den senaste tiden) så är det väl inte så ologiskt eller oekonomiskt att flytta till en SKB lägenhet
om man har möjlighet.
Citera
2018-03-23, 06:13
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Med tanke att du får 0% avkastning på det beloppet under tiden du bor där är det bortkastade pengar i stortsett. Lägenheten i fråga är helt fantastisk dock. utsikter och storlek på balkong är orimligt nice.

Du betalat nog bra mycket mindre per månad än vad du gjort om du köpt motsvarande bostadsrätt. Så bra alternativ för de som inte har råd att köpa motsvarande bostadsrätt, eller för de som vill ha pengar över att investera i annat?
Citera
2018-05-08, 12:52
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Med tanke att du får 0% avkastning på det beloppet under tiden du bor där är det bortkastade pengar i stortsett. Lägenheten i fråga är helt fantastisk dock. utsikter och storlek på balkong är orimligt nice.
Absolut, man får ingen avkastning men OM man skulle ge avkastning på pengarna...då skulle de ju per automatik behöva tas från föreningen, så då skulle man behöva höja hyran i motsvarande mån.

De som hyr dessa dyra lägenheter är ofta äldre par som sålt en villa i Stockholm, alltså personer som har gott ställt och är trötta på trädgårdspyssel och annat krångel och vill bo bekvämt.

De nybyggda lägenheterna i mindre attraktiva områden hyrs oftast av yngre par som kanske sålt en bostadsrätt och letar ny, eller av annan anledning behövde en bostad hyfsat snabbt.

Jag är medelålders men ställde mig i kö ändå, nu kommer någon svara "ja, men du kommer vara 105 år gammal innan du får en lägenhet" men det är helt enkelt inte sant, visst är snittiderna långa (i synnerhet till det äldre beståndet med låga hyror som ligger i innerstan) men de förmedlar också mängder av lägenheter varje år som inte har jättelång kötid, och ofta flertalet lägenheter med kort eller ingen kötid alls (då är det nybyggda lägenheter i mindre attraktiva områden). Tycker man det är ok att flytta in i en nybyggd (=ganska dyr) lägenhet och inte nödvändigtvis måste bo mitt i city har man guldläge att hitta en vettig lägenhet.

Sen kan man ju tycka vad man vill om hyrorna men SKB gör generellt inga stora vinster, alla pengar går tillbaka till medlemmarna. Det finns inga bonussystem eller liknande, och inga ägare som plockar ut pengar, bara medlemmarna (köande och boende). Sen blir hyrorna väldigt höga men det är byggkostnaden som ligger på den nivån, i synnerhet på de objekt som kanske är lite mindre och har färre lägenheter. Helst av allt vill föreningen såklart bygga stora områden, men den marken finns inte alltid tillgänglig.

Sen är 22.000kr/månad förstås mycket pengar, men det är ju oftast inte mer än vad någon annan hyresvärd tar för en lägenhet med samma storlek/standard. SKB:s lägenheter, många av dem, är också ganska påkostade och man har extremt hög servicenivå, man har vunnit pris för mest höjda hyresgäster i sin storleksklass flera gånger i rad (senast fick man pris 2017, om jag minns rätt) och den servicen har förstås också ett pris.
Citera
2018-05-09, 09:40
  #262
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Absolut, man får ingen avkastning men OM man skulle ge avkastning på pengarna...då skulle de ju per automatik behöva tas från föreningen, så då skulle man behöva höja hyran i motsvarande mån.

Sen kan man ju tycka vad man vill om hyrorna men SKB gör generellt inga stora vinster, alla pengar går tillbaka till medlemmarna. Det finns inga bonussystem eller liknande, och inga ägare som plockar ut pengar, bara medlemmarna (köande och boende). Sen blir hyrorna väldigt höga men det är byggkostnaden som ligger på den nivån, i synnerhet på de objekt som kanske är lite mindre och har färre lägenheter. Helst av allt vill föreningen såklart bygga stora områden, men den marken finns inte alltid tillgänglig.

Sen är 22.000kr/månad förstås mycket pengar, men det är ju oftast inte mer än vad någon annan hyresvärd tar för en lägenhet med samma storlek/standard. SKB:s lägenheter, många av dem, är också ganska påkostade och man har extremt hög servicenivå, man har vunnit pris för mest höjda hyresgäster i sin storleksklass flera gånger i rad (senast fick man pris 2017, om jag minns rätt) och den servicen har förstås också ett pris.

Jag är medveten om förutsättningarna, jag menar bara att, oavsett din ålder är 640 000 kr väldigt mycket att låsa fast i en boendeform som inte ökar i värde- förvisso minskar den inte i värde heller. men när beloppen börjar komma upp i storleksordningen som dessa behöver man inte göra mycket för att du ska ha en ganska fin avkastning över tid.

Jag har inga egentliga problem med detta och tycker att det är bra att SKB finns och gör sin grej. dessa lägenheter riktar in sig mot den övremedelklassen. Har man råd med det är de bara att köra.
Citera
2018-05-17, 09:48
  #263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Jag är medveten om förutsättningarna, jag menar bara att, oavsett din ålder är 640 000 kr väldigt mycket att låsa fast i en boendeform som inte ökar i värde- förvisso minskar den inte i värde heller. men när beloppen börjar komma upp i storleksordningen som dessa behöver man inte göra mycket för att du ska ha en ganska fin avkastning över tid.

Jag har inga egentliga problem med detta och tycker att det är bra att SKB finns och gör sin grej. dessa lägenheter riktar in sig mot den övremedelklassen. Har man råd med det är de bara att köra.

Jag tror grejen är att vill du bo i motsvarande bostadsrätt i samma område och har pengarna för att finansiera det (säg par 50+ sålt villa i Bromma för 10M) så låser du i princip in mycket mer pengar i en bostadsrätt.
Med BR så blir du investeringsmässigt väldigt låst till Stockholms bostadsmarknad, oavsett om du köper lägenheten kontant eller med lån. Det senaste decenniet har den låsningen, ofta med hävstång varit bra, men det behöver ju inte vara så för all evinnerlighet.
Skulle jag vara det där Brommaparet med bra kötid i SKB så skulle jag nog hellre hosta upp insatsen för SKB-lägenheten och ta den höga hyran men sitta med en diversifierad portfölj som inte är så kopplad till utvecklingen på bostadsmarknaden.
Insatsen och kravet på SKB-medlemskap håller kommunens socialfall borta från huset.
__________________
Senast redigerad av CatSith 2018-05-17 kl. 09:52.
Citera
2018-10-14, 14:42
  #264
Medlem
Om man har köpt en bostadsrätt, är det fortfarande lönt att ha sparpengarna kvar på SKB?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback