Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-02, 14:38
  #1
Medlem
MrOaikis avatar
Det är klart man kan spekulera i att vissa människor i Sveriges domstolar är korrupta, för att man själv inte tycker om domarnas utfall. Men om vi bortser från rent spekulativa tankar och åsikter, så undrar jag om en svensk domare i Sverige någonsin åtalats för korruption. Alltså, där en domare direkt känt den åtalade och vald att döma denne utan grund, eller rentav mutats?
Citera
2011-02-02, 14:47
  #2
Avstängd
tiinarosenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är klart man kan spekulera i att vissa människor i Sveriges domstolar är korrupta, för att man själv inte tycker om domarnas utfall. Men om vi bortser från rent spekulativa tankar och åsikter, så undrar jag om en svensk domare i Sverige någonsin åtalats för korruption. Alltså, där en domare direkt känt den åtalade och vald att döma denne utan grund, eller rentav mutats?

Är ganska så säker på att korruption och nepotism, särskilt nepotism, är vanligt i svenska domstolar, utan tvekan. Nämndemän är de mest osäkra opålitliga korten, men det gäller även domarna.

Jag är övertygad om att det finns enorma problem som inte känner till i svenskt rättsväsende.
Citera
2011-02-02, 14:55
  #3
Medlem
Min fördom är att om sådana oegentligheter förekommer, så är det nog betydligt vanligare att lekmannadomare låtit sig mutas, då de s a s har en annan ställning, inte uppmärksammas på samma sätt som en juristdomare och dessutom inte är lika skolade i att alltid tänka juridiskt.

Känner dock inte till något fall, men visst torde det finnas något sådant. Kan dock tänka mig att misstankar om sådant har uppmärksammats utan att det räckt till åtal och att domaren då bara fått skilja sig från målet.
__________________
Senast redigerad av Cykel-Ingemar 2011-02-02 kl. 15:00.
Citera
2011-02-02, 18:41
  #4
Medlem
Bruc3s avatar
Skulle verkligen inte förvåna mig om de skyddar sig till döden.


Vet personligen en som gärna avskriver P-böter på sig själv. Eller ja, någon annan inom samma krets skriver bort bort P-böterna. Kanske inte årets brott, men många bäckar små...
Citera
2011-02-02, 18:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Skulle verkligen inte förvåna mig om de skyddar sig till döden.


Vet personligen en som gärna avskriver P-böter på sig själv. Eller ja, någon annan inom samma krets skriver bort bort P-böterna. Kanske inte årets brott, men många bäckar små...

Vad pratar du egentligen om? P-böter är en kontrollavgift, avskriver hur då?, vilken samma krets?
Citera
2011-02-02, 19:04
  #6
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar
Vad pratar du egentligen om? P-böter är en kontrollavgift, avskriver hur då?, vilken samma krets?


Ja, alltså att Domare X får en P-bot på sin bil/mc. Domare Z avskriver domare X´s P-bot.


Krets menar jag givetvis att man rör sig i samma kretsar. dvs. samma arbetsplats. Och använder "small people" som löser enkla ärenden åt dem, för personliga intressen.
Citera
2011-02-02, 19:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Ja, alltså att Domare X får en P-bot på sin bil/mc. Domare Z avskriver domare X´s P-bot.


Krets menar jag givetvis att man rör sig i samma kretsar. dvs. samma arbetsplats. Och använder "small people" som löser enkla ärenden åt dem, för personliga intressen.


Jag tycker att det låter osannolikt, och om du tror att det är på det sättet; borde du då inte anmäla saken?

Den som blir påförd kontrollavgift kan ansöka om rättelse hos polismyndigheten. Om polisen inte medger rättelse kan den drabbade bestrida betalningsansvar och polisen ska då utreda saken. Om betalningsansvaret därefter inte undanröjs av polisen, kan den drabbade överklaga beslutet till tingsrätten.

Vid tingsrätten kan visserligen en notarie eller beredningsjurist handlägga målet, men denna får inte ensam döma i målet. Om jag inte misstar mig så är huvudregeln att målet avgörs i huvudförhandling där det också ingår tre lekmannadomare utöver juristdomaren. Om domaren trots det skulle ha handlagt och själv dömt av i målet, vilket jag inte tror att de kan göra men har inte orkat kolla upp det, så skulle beslutet/domen kunna överklagas av den som utfärdat kontrollavgften och det skulle sannolikt ske om det var obefogat att röja kontrollavgiften.

Att domaren skulle använda "small people" att lösa enkla ärenden åt dem för personliga intressen, som du skriver, är enligt min mening nonsens, om du inte har något som talar för det som t ex några konstaterade fall. Jag tror inte att en notarie eller en beredningsjurist i karriären skulle begå oegentligheter som kan kosta dem jobbt för att en domar begär det, vilket jag inte helller tror att en domare skulle göra och därmed riskera sitt rykte som de lever på i hela sitt yrkesliv.

Jag tror däremot att domare är mycket noggranna med att anmäla jäv för att minsta misstanke om det kan minska allmänhetens förtroende för kåren.
__________________
Senast redigerad av Cykel-Ingemar 2011-02-02 kl. 19:45.
Citera
2011-02-02, 19:49
  #8
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar
Jag tycker att det låter osannolikt, och om du tror att det är på det sättet; borde du då inte anmäla saken?

Den som blir påförd kontrollavgift kan ansöka om rättelse hos polismyndigheten. Om polisen inte medger rättelse kan den drabbade bestrida betalningsansvar och polisen ska då utreda saken. Om betalningsansvaret därefter inte undanröjs av polisen, kan den drabbade överklaga beslutet till tingsrätten.

I tingsrätten kan visserligen en notarie eller beredningsjurist handlägga målet, men denna får inte ensam döma i målet. Om jag inte misstar mig så är huvudregeln att målet avgörs i huvudförhandling där det också ingår tre lekmannadomare utöver juristdomaren. Om domaren trots det skulle ha handlagt och själv dömt av i målet, vilket jag inte tror att de kan göra, men har inte orkat kolla upp det, så skulle beslutet/domen kunna överklagas av den som utfärdat kontrollavgften och det skulle sannolikt ske om det var obefogat att röja kontrollavgiften.

Att domaren skulle använda "small people" att lösa enkla ärenden åt dem för personliga intressen, som du skriver, är enligt min mening nonsens, om du inte har något som talar för det, som exempel på konstaterade händelser. Jag tror inte att en notarie eller en beredningsjurist i karriären skulle begå oegentligheter som kan kosta dem jobbt för att en domar begär det, vilket jag inte helller tror att en domare skulle göra och därmed riskera sitt ykte som de lever på i hela sitt yrkesliv.

Jag tror däremot att domare är mycket noggranna med att anmäla jäv för att minsta misstanke om det kan minska allmänhetens förtroende för kåren.

Givetvis har jag ju inga bevis på det. Men personen i fråga sa det till mig, att de "brukar lösa saker åt varandra". Till och med fråga om jag behövde hjälp med P-böter osv...

Utan att outa mig själv, så ponera att denna persons fordon har stått stilla på x gata i sedan i somras...givetvis med P-böter...Har svårt att se att h*n skulle betala över 6 månaders P-böter.


Men som jag sa tidigare, många bäckar små. Jag menar, någonstans måste det ju finnas mygel. Oavsett instans.
Citera
2011-02-03, 14:33
  #9
Medlem
farfars avatar
Är väl rätt vanligt att åklagare, domare, försvarare sitter i samma frimurarloger eller liknande, vad det nu är värt.
Citera
2011-02-03, 16:25
  #10
Medlem
MsDoes avatar
Jag har inte märkt av någon slags korruption i domstolen jag jobbat i, iallafall. Domarna/Rådmännen är väldigt angelägna om att rätt ska vara rätt. Speciellt Lagmannen håller koll på sina anställda, haha 8D

Men sen beror det väl mycket på personligheter osv? När du säger det så kan jag föreställa mig vissa nuvarande notarier som kanske skulle utnyttja sin makt, när de är klara med sin utbildning, men det är väl pga. att de inte är de schysstaste människorna personlighetsmässigt, haha.

Men tja, vissa personer borde inte bli domare.. (http://allehanda.se/start/harnosand/...forlora-jobbet)
Citera
2021-03-16, 12:16
  #11
Medlem
Nordisk-Styrkas avatar
En erfaren nämndeman vid en hovrätt har dömts efter att påtagligt berusad ha stoppats i sin bil tillsammans med en narkotikapåverkad grovt kriminell man. Senare användes nämndemannens bil som flyktbil vid ett rån. Trots detta har nämndemannen fortsatt tjänstgöra som domare vid rättegångar.

https://samnytt.se/namndeman-avsloja...ubblat-arvode/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback