Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2013-01-27, 10:10
  #49
Medlem
MistAAs avatar
Jag sitter lite i samma båt som dig, har snortat subb nu sen 2004 och nu måste ja lägga ner pga fängelse straff på 15 månader som jag har att se fram emot, sitter å väntar på inställningspappren å då ska jag börja trappa ur. Har lagt ner en gång förut å då gick jag på mottagning och trappade ur på ca 5 månader med temgesic på slutet, den gången gick det smärtfritt men ja började igen efter 3 månader, nått strul med bruden om jag minns rätt.

Dennna gång blir det tuffare för ja går inte nått programm och disiplinen när det gäller doger e heeelt kass =) men ja känner att ja måste lägga ner för ja vill inte in på kåken å ligga dålig där som ett jävla mähä. har suttit å skissat på olika nertrappnings-scheman typ, 1 mg i veckan tror jag det blir men det beror på när jag ska ställa in mig, ligger nu på ca 16mg per dag. Men det känns ärligt talat förjävligt när ja tänker på det, det är juh så mycket psykiskt med just subben men nån gång måste man juh lägga ner skiten detta är ett ypperligt tillfälle även fast ja inte vill 100%
Citera
2018-09-05, 14:52
  #50
Medlem
Vet att jag läste den här tråden nåt halvår innan jag slutade med sub (och lite annat) och tänkte att det här kommer inte gå. Det gjorde det.

Man ska ha jävligt klart för sig att de flesta som slutar med droger inte skriver om det, dom går vidare med livet.

Som Lee Sterling skrev, självklart går det om man verkligen vill. Jag tog först avgiftning, sen behandling en månad, sen 5 veckors semester, dvs 11 veckor innan jag kunde börja jobba igen, hade kunnat börja tidigare dock.

Visst det suger, men kan man uppbåda hälften av viljan som finns när man ska fixa varor så klarar man garanterat att ta sig igenom den första abstinensperioden. Kan man inte fixa en dräglig tillvaro efter att man blivit clean så är det nog svårt att fortsätta vara ren, men det har inte piss att göra med om det är subutex, limsniffning eller frimärkssamling man pysslat med, det handlar om livsleda och inte om vilken substans man varit beroende av.

Skitsnacket om att det inte går att sluta och bristen på vittnen som gjort detta har sina naturliga förklaringar. Min kontakt på beroendecentrum har dragit ett gäng exempel på folk som lyckats.

Sedan finns det statistik på hur länge olika substansberoenden brukar vara och hör och häpna, de flesta slutar med opioider efter 15 år i snitt, självklart är det många som dör av överdoser, men om du läser detta är du garanterat inte en av dom.
Citera
2018-09-06, 12:43
  #51
Medlem
Krickerts avatar
Ja det går om man har viljan.

Jag gick själv på sub i några år sen tröttnade jag på skiten,sub ger ju inte något skönt rus efter så lång tid.

Jag klev av CT,men at´n var förjävlig,satt väl i 2-3 månader i af.
Citera
2018-09-06, 20:02
  #52
Medlem
Buprenorfins rustak stannar redan vid en så låg dos som 2mg. Det enda högre doser gör är att täppa till opiat receptorerna i hjärnan så att man inte längre får effekt av andra opiater. Fast det vill läkare helst ej berätta...
Citera
2018-09-07, 12:28
  #53
Medlem
Lyckades sluta med subutex efter 8 års tid. Jag trappade ner på egen hand och använde stesolid och tramadol när det var som värst. Nog gick det men verkligen ingen dans på rosor...
Sedan tog jag ett återfall på opiaterna ca 1.5 år senare och duttar fortfarande med metadon och morfin 1-2 ggr i veckan.

Jag upplevde att min livskvalité blev katastrofal under min rena period, även efter att avtändningen var slut så det var mer ett aktivt val att börja igen. Hade jag fått någon typ av samtalsterapi och sjukgymnastik kanske det hade sett annorlunda ut men mitt största problem är nog fysisk smärta. Kontentan är väl att ska man avsluta substitutionsbehandling med ett långt missbruk i ryggen är det nog smartast att ta hjälp av sjukvården om man inte vill riskera ett återfall.

Trappa ut långsamt, försök att inte hålla någon nollvision om det känns hopplöst. När du ligger på 2 mg/dag har du nått en stor milstolpe!
Lycka till
Citera
2018-09-07, 20:58
  #54
Moderator
Morfar-52s avatar
Denna lite äldre tråd passar nog bäst i drogrehab.

Opiater och andra opioider --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2023-04-01, 09:15
  #55
Medlem
Om det går? Det är upp till dig. De gäller och bestämma sig på att må dåligt en stund..
Själv har jag gått från 24 till 4 mg i laro. Det går alltid att sluta, frågan är hur din Disciplin samt umgänge ser ut. Det finns många skräckhistorien här på Flashback. Men det går att sluta. Det störta problemet för mig var att våga ta tjuren i hornen och göra det. Hörde någon skriva att de är över en månad.. Men jag körde cold turkey och var dålig först 2 veckor sen blir de sakta bättre 30 dagar så mår man bra. Resten sitter i huvudet.

Mina tips till dig :

Quentiapin -- Men bara under kort stund. De stabiliserar och gör att man kan sova relativt bra.
theralen
Catapresan -- om du får höögt blodtryck

Loperamid--- Förlänger lidandet eftersom de är en opiod som inte passerar hjärnbalken d.v.s Inget rus.
Inolaxol -- Stabiliserar magen så man slipper vara lös i magen.
Ergazil - mot svettningar
Magnesium-- skönt för lederna.
Citera
2023-07-27, 16:23
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dead-space
Alltså inte för att vara otrevlig. Men ärligt jag är själv före detta heroinist och har gått på subutex runt 5 år i ett program och sedan haft metadon efter det några år 140mg/per dag. Men nu har jag återgått till subutex 16 mg om dagen för jag anser det är mindre biverkningar på det. Men jag har haft några lvm under åren och vart tvungen att tända av från både subutex och metadon. Och det du beskriver, du som trappade ner låter mest som en idyll tycker jag. Jag kan med största säkerhet lova att om du hållt på med subb under flera år så finns det inget som heter abstinensfri urtrappning. det spelar ingen roll för buprenorfin funkar i så små doser som 0,4mg och har en hög påverkan på opiat receptorerna. Alltså man får abstinens ändå även om man trappar sådär som du gjorde, åtminstonde om man har vart riktigt opiat beroende under många år. Jag vill också bli fri och sluta men jag vet verkligen vilket helvete som väntat mig varenda gång och jag samlar för närvarande mod att ta det där steget och sluta med subutex. Men helt uppriktigt kryp i ben. diarrer snorig, ökad salivutsöndring, gäspningar och sträckningar i kroppen kommer man aldrig undan när ett starkt opiat beroende ska bort. Tycker mest det låter som du vart lite hobby beroende av opiater/opioder för du kunde gå ur det helt smärtfritt. Inget illa menat men jag vet som vart opiat beroende i snart 15 år


Håller helt med. Aldrig att man kan ha en "smärtfri" nedtrappning på subutex. Kan vara smärtfritt tills man blir 0ad. Dagen du ligger på 0 mg så KOMMER du må dåligt. Så är de bara. Spelar ingen roll hur länge man håller på eller trappat ur
Citera
2023-07-27, 16:37
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerfan
Jag var i exakt din situation för några år sedan och hade gått på skiten i kanske 5 år då jag bestämde mig för att sluta. Jag var uppe på 16mg per dag när jag bestämde mig för att sluta och jag lyckades. Personligen tror jag att alla kan sluta om man gör på rätt sätt.

Jag bestämde mig för att sluta efter att i några år tagit bara för att hålla mig frisk. Fick inget rus alls när jag tog. Hur mycket jag än tog. Så jag insåg vansinnet och jag var inte med i programmet så det var en stor kostnad för mig också. Så jag trappade ut väldigt långsamt och lät kroppen vänja sig så sakta vid den sänkta dosen innan jag sänkte igen.

Det tog ca åtta månader så jag sänkte runt 2mg per månad. Det gick helt smärtfritt och eftersom jag inte kunde få något rus hur mycket jag än tog fanns det ingen anledning att "fuska" och ta mer. Personligen tror jag inte att hjärnan blir "fucked for life" utan att den har en förmåga att anpassa sig till den sänkta dosen om man tar det långsamt.

Att sluta CT tror jag inte funkar för de flesta, det blir en sån jävla smäll att man snart är på det igen. Men om du gått på det åtta år, varför inte offra ett drygt halvår av ditt liv på att långsamt sänka dosen? Så långsamt så att hjärnan alltså hinner med i svängarna. Det gick för mig och borde gå för dig. Men ha inte för bråttom utan låt det ta sin tid.

Jag minns vilken lyckokänsla när jag äntligen var nollad. Kunde åka utomlands utan att behöva smuggla med en massa piller, rakblad, sugrör och spegel (jag snortade) och vara livrädd när jag passerade tullen. Det är absolut värt det.Tro mig för jag vet av egen erfarenhet!

Så lycka till. Jag är övertygad om att det går bara du låter det ta sin tid och verkligen vill!

Nu sprider du väldigt positiva vibbar här och det är ju bra, men om vi ska hålla oss till sanningen lite också. Om du har haft en dagsdos på 16mg subutex i 5 år och sedan trappat ur och nollat dig själv så gick det allt annat än smärtfritt, jag kan hålla med om att du får inget mer rus vid 8mg och uppåt. Dvs de känns ingen skillnad på 8 och 16mg. Men samma dag du gick ifrån 1mg till 0 så BÖRJAR din avtändning, oavsett hur länge du trappat ur, möjligtvis att de hjälper lite att trappa ut ifrån 8 till 1 långsamt men du KOMMER må dåligt när du nollar dig själv. Jag har gjort det FLERA gånger, jag har vart sängliggandes i MÅNADER och spytt, mått illa, kallsvettats, kraftig diarre, lååånga sömnlösa nätter, myrkryp, och vart helt och hållet kraftlös, inte orkat ställa mig på benen. Så ALDRIG att du blev nollad HELT smärtfritt. Ja köper det inte för 5 öre.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback