• 1
  • 2
2011-02-01, 16:45
Medlem
klimaxxs avatar
Har funderat över det här ett bra tag, och får olika svar av alla jag frågar.

Det som talar för att man fortsätter vara sig själv, och till och mer mer sig själv än när man är nykter:

När man dricker blir man ju oftast lite mer ärlig, inte sant? Konflikter uppstår ju ofta därför att man är lite mer frispråkig, säger typ "alltså varför är du alltid så dryg mot mig"? eller andra grejer som kanske legat och bubblat under ytan ett tag och till slut kommer fram tack vare/pga alkoholen

På samma sätt kan två personer som är på g komma bra mkt längre i sina samtal om de för dem under alkoholpåverkan, det blir lättare för många att säga det man har på hjärtat då. I nyktert tillstånd håller många inne på det man tycker, pga blyghet.

Det som talar för att man blir någon annan:

Alla har vi ju sagt, som försvar till något dumt man gjort på fyllan: "Men asså jag var ju bäng då, det kan du inte lasta mig för." Alltså försöker man skilja sin "riktiga" person från sin fylle-person.

Och nån gång har man ju suttit nykter på en fest och verkligen inte känt igen sina fulla kompisar. "Känner jag de här?"

What say you, wise men of Flashback? Blir man någon annan på fyllan? Eller är det så enkelt att det varierar från person till person?
Citera
2011-02-01, 16:46
Medlem
Tronkans avatar
tror detta är väldigt individuellt. vissa blir säkert sig själva mer, detta är nog beroende av hur mycket man dricker med osv.
Citera
2011-02-01, 16:50
Medlem
Jag har alltid föredragit alkohol framför cannabis, eftersom jag tycker att det känns som om man blir någon annan i haschruset. Men nu när du säger det känns alkohol också lite personlighetsförändrande, om än inte lika mycket...
Citera
2011-02-01, 16:54
Medlem
TheBoots avatar
Jag tippar på både ja och nej. Att älska varenda kotte på en fest och stå och bögkramas är nog inte lika uppriktigt som när du vore nykter. Däremot kan det ju ofta som du säger vara mycket man tänkt på men hållit inne som nykter som kommer ut på fyllan. Min enkla teori är att allt hänger på känslolivet som blir förstärkt av alkohol, med en touch av dåligt omdöme. Resultatet blir en coctail där du inte orkar eller vill hålla inne dina känslor och tankar.

Det och att det ligger en note i bakhuvudet om att det går att bete sig så när du druckit...
Citera
2011-02-01, 17:11
Bannlyst
Jag skulle vilja säga att det varierar från tillfälle till tillfälle.
Någon gång kanske man är som du säger, mer ärlig och uppriktig medans andra gånger gör man saker endast för att kunna skylla ifrån sig ifall det kommer upp dagen efter.
Citera
2011-02-01, 17:16
Medlem
Robss avatar
Det beror ju på hur man är som person, har en t.ex en polare som nästan aldrig slåss, men på fyllan kan han få riktiga spel där han kan slå någon för minsta lilla. Då är han ju inte sig själv eftersom han aldrig skulle slå någon i vanliga fall.

Jag blir mer mig själv, eftersom jag har social fobi så vågar jag ju prata mycket mer om precis vafan som helst som jag kanske skulle velat prata i vanliga fall men som jag inte vågar, med alkohol så kan jag bara babbla på. Får allt för ofta höra "Du är så jäävla rolig när du är full", fast jag tycker jag är ganska rolig ändå när jag är i mindre sociala situationer.
Citera
2011-02-01, 17:48
Medlem
Effiestonems avatar
Beror nog lite på humöret också och hur kvällen varit i övrigt, men en hel del sanningar kommer ju fram som de säger, men är oftast en aning uppförstorade. Något man kanske tyckt varit lite småjobbigt i vardagen kan bli en riktigt stor sak då man är onykter, och det kan ju leda till bråk osv.

Sådär funkar det för mig iallafall, man är nog som en lite "värre" version av sig själv kanske. En som överdriver en aning mer. Iallafall jag.
Citera
2011-02-01, 17:49
Medlem
Effiestonems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robs
Jag blir mer mig själv, eftersom jag har social fobi så vågar jag ju prata mycket mer om precis vafan som helst som jag kanske skulle velat prata i vanliga fall men som jag inte vågar, med alkohol så kan jag bara babbla på. Får allt för ofta höra "Du är så jäävla rolig när du är full", fast jag tycker jag är ganska rolig ändå när jag är i mindre sociala situationer.
Haha, jag brukar också få höra det där. Tyckte att det var rätt kul till en början men nu ser jag det inte på samma sätt, låter ju lite som att folk romantiserar mitt onyktra jag. Vore ju bättre om de tyckte att man var lika rolig som nykter.
Citera
2011-02-01, 18:32
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
tror detta är väldigt individuellt. vissa blir säkert sig själva mer, detta är nog beroende av hur mycket man dricker med osv.
Jepp, tror också det är individuellt. Folk som lider av olika slags hämningar, t.ex. social ångest, blir nog mer sig själva efter ett par glas. Men så finns det andra som blir rätt personlighetsförändrade, t.ex. lugna och snälla killar som blir aggressiva på fyllan.
Citera
2011-02-01, 19:15
Medlem
klimaxxs avatar
TS är nöjd med svaren hittills! Håller med om typ allt som skrivits.
Citera
2011-02-01, 21:57
Medlem
Astenikers avatar
Sedan handlar det mycket om kulturella/sociala förväntningar på hur man ska bete sig när man är full. Tänk på hur olika (om man ser till det typiska beteendet) en full ryss, indier och japan beter sig. Det handlar alltså inte bara om individen utan också om omgivningen.
Citera
2011-02-02, 01:27
Medlem
Soulshadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimaxx
Och nån gång har man ju suttit nykter på en fest och verkligen inte känt igen sina fulla kompisar. "Känner jag de här?"

Haha, word!

De få gånger man faktiskt vart nykter under nån fredagkväll medan de andra festar loss som vanligt så slår det en verkligen, typ:

"Vilka fan ÄR ni egentligen och vad har ni gjort med mina polare?!"

... Något som förövrigt säger en del om hur små-lulligt folk nog uppfattar en själv under rusets höjdpunkt. :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in