• 3
  • 4
2011-02-04, 20:32
Medlem
Chopinowskis avatar
Nu har tråden spårat ut lite och handlar mest om "överklassens" vara eller inte vara. Men för att återkomma till topic så visst finns det folk med fina villor och bilar även här i Sverige. Jag tror att den svenska återhållsamheten kan vara en del av det men sen får vi också komma ihåg att det helt enkelt finns fler rika personer i USA, mätt både i antal och förmögenhet.
Citera
2011-02-04, 20:50
Medlem
Blossom-Russos avatar
Gamla och nya pengar finns i usa också.

Vanligtvis finns den förstnämnda på västkusten medan den sistnämnda på ostkusten.
Citera
2011-02-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blossom-Russo
Gamla och nya pengar finns i usa också.

Vanligtvis finns den förstnämnda på västkusten medan den sistnämnda på ostkusten.

Är det inte tvärtom?
Citera
2012-02-07, 17:58
Medlem
Personligen så anser jag att det inte finns någon riktig överklass i USA.
Citera
2013-01-20, 20:41
Medlem
Svaret på frågan beror nog lika mycket på vem som ställer den. Svenska folket har nog säkert sin definition på "överklass" medan bratsen på Stureplan har sin definition. Jag är inte säker på att någondera är rättvisande. Att försöka verka rik på Stureplan är ju närmast deklasserande. Och det kan dessutom missförstås. Vill minnas att Bernhard v d O-S t ex köpte sin berömda champagneflaska därför att han just fått höra att han skulle bli pappa.

Det finns nog olika överklasskoder. Är man nyrik kanske man vill visa att man badar i pengar. Och det kan ju vara ganska kul. Livet är kort så varför inte sätta sprätt på en del pengar bara därför att det är roligt?! Har man haft pengar i generationer känner man oftast inget behov av att visa detta därför att alla som räknas ändå vet vem man är. Motsatsen skulle närmast tala för att man är osäker på sin position.. Och då kan man satsa på rationalitet och kvalitet. Varför köpa en dyr SUV om man ändå vet att man riskerar att köra sönder den på ägorna? Och köper man en Landrover ser man till att den är hyfsat många år gammal därför att den annars faller i värde. Och går man på ordenssöllskap som TO eller AC tar man bussen hem av det enkla skälet att det faktiskt är billigast och därför att man kommer direkt hem. Om man inte känner att man måste titta till höger och vänster, samt begrunda vad andra skulle kunna tänka, fattar man helt enkelt de beslut som verkar mest vettiga. Detsamma gäller båtar. Har man en båt som man gillar, men som är gammal, varför skulle man byta?! Minns en god vän som konstaterade att deras arrendatorer alltid hade dyrare bilar än vad han själv var van vid. En sportbil kan vara kul men då köper man för körupplevelsen och inte utifrån vad andra tycker. För den som inte tror mig är det bara att ta några vändor kring Karlavägen en junindag. Då ser man massor av äldre MB eller jaguarer.

Summa summarum tror jag att man kan sammanfatta begreppet överklass som att man har personliga bekantskaper som talar för att man tillhör den. Släkt givetvis eller bara den vänkrets som man befinner sig i. Pengar är alltid ett plus men det är inte det viktigaste. Viktigt är dock att man är en person som står för sin sak och som aldrig sviker sitt ord. Där skiljer sig agnarna från vetet..
Citera
2015-01-18, 04:25
Medlem
MultiBethesdas avatar
.
Senast redigerad av MultiBethesda 2015-01-18 kl. 04:28.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in