2011-01-31, 23:59
Bannlyst
Jag testade nyss Xubuntu. Sen gick jag över till Lubuntu. Vidare till TinyCoreLinux och senare till Microcorelinux. MC är endast 6,4mb stort och kräver 36 mb ram. Men det är textbaserat och då tänkte jag "Varför inte bara köra linux kärnan? Den är på ca 2 mb".

Då undrar jag om det går boota linuxkärnan och installera den?
Laddade ner 2.6 versionen från kernel.org. Jag packade upp tarballen och sedan lade alla filer in i en .uif fil. Fungerar om .iso.

Men sen när jag skulle köra den i WMvare, så hittade den inte systemet? Har jag glömt något eller går det bara inte att boota linuxkärnan? Måste jag ha ett skal?

Tänkte installera kärnan och sedan bygga på. Har kört linux i ca 1 år och tycker det är trevligt och förbannat snabbt. Funderar ha den som Server eller installerar jag bara Xorg på den så jag får GUI.
Citera
2011-02-01, 00:08
Medlem
1. Att enbart ha kärnan laddad gör att datorn blir väldigt effektiv på att göra ingenting.

2. Det man laddar ner från kernel.org är källkoden till kärnan som således måste kompileras.

Vill du bygga ett eget system från scratch så ta en titt på Linux from Scratch
Citera
2011-02-01, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unixmetal
1. Att enbart ha kärnan laddad gör att datorn blir väldigt effektiv på att göra ingenting.

2. Det man laddar ner från kernel.org är källkoden till kärnan som således måste kompileras.

Vill du bygga ett eget system från scratch så ta en titt på Linux from Scratch
haha. word.

ja, och för att kompilera kärnan måste man ha lite program installerade... och lfs är ju ett bra förslag, men det verkar nästan som om du mest är ute efter att köra utan X, och varför inte kolla in arch då?
Citera
2011-02-01, 16:18
Bannlyst
Hmm, trodde att man kunde boota kärnan och sedan installera den
Eller kan man inte komplimera kärnan i windows med något C++ program. Sen göra den till en ISO fil och sen boota och vidare installera?

Annars så får jag väll fortsätta med Micro Core linux eller Lubuntu.
Citera
2011-02-01, 17:25
Medlem
Hemlys avatar
Om du är ute efter att lära dig så är det LFS du ska ha, om du bara vill ha ett så lätt system som möjligt är arch riktigt bra.
Citera
2011-02-02, 10:20
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Hmm, trodde att man kunde boota kärnan och sedan installera den
Eller kan man inte komplimera kärnan i windows med något C++ program. Sen göra den till en ISO fil och sen boota och vidare installera?

Annars så får jag väll fortsätta med Micro Core linux eller Lubuntu.
Jo, visst kan du kompilera den och försöka boota den, men vad väntar du dig att den ska göra? Du behöver ju saker som ett init-system för att styra vad som ska startas eller ett skal för att kunna köra program.

Det är en kärna, inte ett operativsystem. Den hanterar hårdvaran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in