Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-01-31, 19:44
Medlem
AldoRaines avatar
Jag tänkte improvisera ihop en viltsås till helgen. Kom gärna med tips på andra varianter.

Charlottenlök
Rödvin/ Madeira
Buljong
Cognac
Grädde
Lingon
Steksky från viltköttet

Vad tror ni?
Citera
2011-01-31, 20:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
1. Jag tänkte improvisera ihop en viltsås till helgen.

2.
Charlottenlök
Rödvin/ Madeira
Buljong
Cognac
Grädde
Lingon
Steksky från viltköttet

Vad tror ni?
1. Att improvisera helt och hållet brukar sällan vara bra . En bra hjälp på vägen är oftast att utgå från erkänt pålitliga recept och tweaka dem enligt eget huvud.

2. Ser bra ut förutom all denna sprit. Om du skall ha i rödvin så kan du hoppa över cognacen och madeiran eftersom de kommer att försvinna i den övergripande vinmängden. I stället för lingon skulle du kunna köra på svartvinbärsgelé.

En viltsås kan men behöver inte innehålla grädde. Avgör först på slutet när såsen är i stort sett färdig. Personligen undviker jag grädden.

Steksky på vilt kan ibland ha en knepig, liksom metallisk smak.

Vilka kryddor hade du tänkt dig att använda? De klassiska i samband med vilt är ju vitlök, stött svarpeppar, lagerblad, rosmarin, timjan och enbär. Gärna på en bädd av lök och rostade rotsaker.

Glöm heller inte att blanka av såsen, smaka av och eventuellt lägga in ytterligare en klick svartvinbärsgelé samt toppa alltsammans med färsk persilja.

~Paul~
Citera
2011-01-31, 20:50
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Att improvisera helt och hållet brukar sällan vara bra . En bra hjälp på vägen är oftast att utgå från erkänt pålitliga recept och tweaka dem enligt eget huvud.

2. Ser bra ut förutom all denna sprit. Om du skall ha i rödvin så kan du hoppa över cognacen och madeiran eftersom de kommer att försvinna i den övergripande vinmängden. I stället för lingon skulle du kunna köra på svartvinbärsgelé.

En viltsås kan men behöver inte innehålla grädde. Avgör först på slutet när såsen är i stort sett färdig. Personligen undviker jag grädden.

Steksky på vilt kan ibland ha en knepig, liksom metallisk smak.

Vilka kryddor hade du tänkt dig att använda? De klassiska i samband med vilt är ju vitlök, stött svarpeppar, lagerblad, rosmarin, timjan och enbär. Gärna på en bädd av lök och rostade rotsaker.

Glöm heller inte att blanka av såsen, smaka av och eventuellt lägga in ytterligare en klick svartvinbärsgelé samt toppa alltsammans med färsk persilja.

~Paul~

Om jag får säga det själv är jag ganska bra på att improvisera, och så kommer det också bli

Jag hade lite planer på att ev. skippa en av spritsorterna, det får bli rödvinet denna gång i så fall. Man kanske ska strunta i lingon i själva såsen och köra på gelé istället. Men lingonen ska med på tallriken, på ett eller annat sätt. Lika så grädden.

Vad gäller kryddningen hade jag tänkt salt, peppar, rosmarin och vitlök.

Min plan är att göra vildsvinsfilé med denna sås, till detta serveras en västerbottenpuré i filodeg. Även fast det inte är svampsäsong tänkte jag smörsteka den svamp jag hittar och servera som tillbehör, man kanske kan slänga med lite lingon i svampkompotten?
Citera
2011-02-01, 00:07
Medlem
I en gräddig steksås skulle jag definitivt skippa rödvinet för lite starkvin eller cognac istället. Ger god smak och trevligare färg enligt mig.
Improvisera är bra, och kul. Jag gillar att laga mat.
Citera
2011-02-01, 21:46
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Om jag får säga det själv är jag ganska bra på att improvisera, och så kommer det också bli

Jag hade lite planer på att ev. skippa en av spritsorterna, det får bli rödvinet denna gång i så fall. Man kanske ska strunta i lingon i själva såsen och köra på gelé istället. Men lingonen ska med på tallriken, på ett eller annat sätt. Lika så grädden.

Vad gäller kryddningen hade jag tänkt salt, peppar, rosmarin och vitlök.

Min plan är att göra vildsvinsfilé med denna sås, till detta serveras en västerbottenpuré i filodeg. Även fast det inte är svampsäsong tänkte jag smörsteka den svamp jag hittar och servera som tillbehör, man kanske kan slänga med lite lingon i svampkompotten?
Lägg till litet timjan i såsen och bjud över mig på middag. Vildsvin är riktigt gott
Citera
2011-02-01, 21:48
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Jag tänkte improvisera ihop en viltsås till helgen. Kom gärna med tips på andra varianter.

Charlottenlök
Rödvin/ Madeira
Buljong
Cognac
Grädde
Lingon
Steksky från viltköttet

Vad tror ni?

Låter duktigt överarbetat!
använd skyn från steken, häll i grädde och torkade trattkantareller.

Godare än min sås är inte din
Citera
2011-02-01, 22:01
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Låter duktigt överarbetat!
använd skyn från steken, häll i grädde och torkade trattkantareller.

Godare än min sås är inte din

Tack för din åsikt.
Citera
2011-02-01, 22:02
Medlem
erlgs avatar
Du är helt rätt ute med madeirasås och vilt tycker jag - i synnerhet till älg. deglasera pannan med 1 dl madeira och en dl (hemmagjord) viltfond och låt koka ner. Tillsätt en nypa smulad grönpeppar och 2 dl creme fraiche - Mycket enkelt och passar perfekt till en traditionell söndagsstek på älgkalv.
Citera
2011-02-01, 22:05
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Lägg till litet timjan i såsen och bjud över mig på middag. Vildsvin är riktigt gott

Ödmjuk tjej mellan 25-35, långt svalligt hår med stor och naturlig byst, sommarställe på Möja och stuga i ÅRE, årsinkomst på över 700 000kr och oumbärlig vad gäller disk,tvätt och städning? Då är du hjärtligt välkommen, annars inte
Citera
2011-02-01, 22:07
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Du är helt rätt ute med madeirasås och vilt tycker jag - i synnerhet till älg. deglasera pannan med 1 dl madeira och en dl (hemmagjord) viltfond och låt koka ner. Tillsätt en nypa smulad grönpeppar och 2 dl creme fraiche - Mycket enkelt och passar perfekt till en traditionell söndagsstek på älgkalv.

Tyvärr har jag inte tid att göra egen vilt fond, det är både förrätt och dessert som ska förberedas också. Men tack för tipset!
Citera
2011-02-02, 11:24
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ödmjuk tjej mellan 25-35, långt svalligt hår med stor och naturlig byst, sommarställe på Möja och stuga i ÅRE, årsinkomst på över 700 000kr och oumbärlig vad gäller disk,tvätt och städning? Då är du hjärtligt välkommen, annars inte
Citera
2011-02-02, 13:38
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
~Paul~

Jag brukar ibland använda 2/3 rödvin och 1/3 portvin. Tycker att sötman från portvinet framträder ganska tydligt och angenämt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in