Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-31, 14:40
  #1
Medlem
Tänker skärma av alkoven och har kommit fram till att det som blir snyggast är någon slags skärmgardin med skena i taket. Hittat några schyssta på silentgliss men de lär vara svindyra. Någon som vet var man kan köpa såna här lösningar för privatperson? Och gärna nåt företag som erbjuder montering. Kan säkert fixa det själv, men när det gäller att borra i taket i en hyresrätt så tar jag inga chanser.
Citera
2011-01-31, 15:07
  #2
Medlem
razaones avatar
Köp på ikea! Borra i taket kan väl knappast bli nåt problem med? du behöver bara borra några cm.

KOntakta en mindre snickarfirma annars. Dom blir nog glada över att få enkla jobb :P
Citera
2011-01-31, 15:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razaone
Köp på ikea!

Har du nån länk till någon på IKEA...
__________________
Senast redigerad av DanyOne 2011-01-31 kl. 15:58.
Citera
2011-01-31, 16:39
  #4
Medlem
Lugnt. Hittade ett gäng panelgardiner på hemsidan. Perfekt, då kan jag låta ikea gubbarna montera upp hela grejen.

Grymt tips!
Citera
2011-01-31, 20:08
  #5
Medlem
bananrakets avatar
På IKEA finns även stålvajer att spänna upp som man sen hänger ett tygdraperi på. Men det borde gå att hänga en panelgardin oxå på dem
Citera
2011-01-31, 20:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananraket
På IKEA finns även stålvajer att spänna upp som man sen hänger ett tygdraperi på. Men det borde gå att hänga en panelgardin oxå på dem

Gillar stålvajern skarpt. Den kan monteras med väggfästen. Det är viktigt om man bor i HR eftersom borrning i vägg ingår i "normalt slitage" till skillnad från borrning i tak. Vajern har visserligen ingen skena, men panelgardinen lär hänga rätt snyggt ändå.

Dock så är vajern endast 3m. Och min alkov är ca 3.50. Så det blir nog till att bita ihop och köra med takupphängning.
__________________
Senast redigerad av DanyOne 2011-01-31 kl. 20:59.
Citera
2011-02-15, 20:03
  #7
Medlem
Köpte panelgardiner med takskena från IKEA.
La ut monteringen av takskenan på anbudsförfrågan för jag vill få det stabilt och fackmannamässigt monterat i taket. Nästan 6'000 kr ville de ha för att utföra jobbet. Jag bor i HR så kan inte göra ROT avdrag.

Har inga problem med att dega pengarna. Men 6 papp för något som är en kanske 30 min arbete (sätta fast en takskena)känns inte rimligt. Ska det kosta såhär mycket för ett enklare monteringsjobb.....
Citera
2011-02-16, 16:22
  #8
Avstängd
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elv...hammare-850-W/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arb...d/Horselskydd/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Plugg/...ugg-med-skruv/

Sådär, se nu till att göra det själv. Du sparar över 5000 och får en käck maskin på köpet.
Risken att misslyckas torde vara minimal.
Citera
2011-02-17, 18:43
  #9
Medlem
Sådär. Nu är panelgardinerna uppe. Fick hjälp av ett par duktiga gubbar. IKEA skenan har 3 spår. Så jag hängde upp panelgardinerna i lager i spår 1 och 2. Riktig snyggt blev det. Alkoven blev som ett litet sovrum som man "öppnar" genom att skjuta en panelgardin i spår 1 ut till sidan.

Det blev mycket mer stilrent än att bara hänga upp en vanlig gardin över alkoven. Rekommenderas
Citera
2011-02-17, 20:14
  #10
Medlem
PhantomBlots avatar
Jag tror den här fungerar bättre i inredningsforumet.

Bostad -> Inredning

mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback