Roligt att så många har skrivit och delat med sig av sina tankar. Det är ju påfallande hur lika vi alla är på många sätt. Känns bra att veta att det finns andra, för ibland så känner man sig verkligen ensammanst i hela världen med sina depressiva och alldeles för djupt reflekterande personlighet.
Citat:
Tänk dock på att "sånna som vi" faktiskt behövs. Även om det inte märks på människorna i omgivningen, så lär de ha respekt för de som tänker på riktigt. Och skulle någon aldrig tänka efter på riktigt så skulle det ganska snart gå utför. De finns smarta människor som också är ytliga givetvis, men ofta tror jag de riktiga hjärnorna (om man kan uttrycka det så) väljer att vara i skymundan, och använder de mer sociala personerna till att presentera och lansera idéerna till omvärlden. Alla är bra på olika saker, och det finns egentligen inget som är mer värt att vara bra på än något annat
Det ligger mycket i det du säger. Och även om kanske de som syns och hörs mest får oss mer dämpade att känna oss små och obetydliga i vissa sammanhang, så är det trots allt en ytlig fasad man ser och man vet egentligen inte hur det i själva verket är. Tex kan människor störa sig på folk som hörs för mkt osv. Vi är kanske mer självkritiska bara, men det behöver inte betyda att omgivningen faktiskt är lika kritisk mot oss.
Citat:
Känner mycket igen mig i dig. Speciellt det du säger om tron att det nästan är någon substans som pajjat i hjärnan, att man är fysiskt inkapabel att vara lycklig.
Har man en gång börjat tänka djupare och längre än gemene man så verkar det omöjligt att ta sig tillbaka. Så sitter man fast i olyckan.
Ja jag undrar mycket över det här. Grejen är att när jag har stunder av mitt liv då det ser ut så som jag vill, tex att någon ringer och frågar om jag vill hitta på nåt, så kan jag faktiskt känna mig gladare. Därför undrar jag om det verkligen är så att man är fysiskt förstörd eller om det är bara en lång temporär olycka pga att livet inte ser ut som man vill. Det kanske snarare är så att vi har svårt att hitta vår plats och ett liv vi trivs med i dagens samhälle, men om vi gör det så kan vi bli glada?
Jag har bytt miljö senaste året. Först var det hemskt och jag hade fruktansvärd ångest. Men nu har jag börjat hitta lite vänner som jag hänger med ganska mkt och jag ser en ljusare nyans i svärtan faktiskt. Tyvärr ska jag åka tillbaka till min originalpunkt nu så jag måste lämna allt här just när det börjar bli roligt, men det får mig ändå att tänka att om jag hade stannat lite längre så kanske jag skulle kunna bli något gladare.
Dessutom tycker jag faktiskt att mina kompisrelationer rent generellt har förbättrats under de två senaste åren. Förut var jag superbitter, men nu tänker jag mer på att vara glad mot människor och uppskatta dem trots deras brister. Det är inte helt lätt och jag är ingen mästare på det, men jag har ändå blivit bättre. Fortfarande har jag dock inte lyckats skaffa mig ett liv som gör att jag känner att jag känner någon genuin levnadsglädje, utan det mesta framstår som ganska ihåligt och framför allt upplever jag att det jag ägnar mitt liv åt är fullständigt värdelöst, jag sitter verkligen fast i råttkarriärhjulet... men kanske är det möligt att ändra sin livssituation och då även förändra sitt psykes inställning?
Anvandare463084: Intressant att du delar med dig om partnertankar. För det är just som du säger, att jag har någon idyllisk drömbild av att när jag hittar min drömpartner och har det där perfekta förhållandet, då blir jag lycklig. Det är just sådär idylliskt det ska vara och om det inte är så så är det inget jag vill ha och då kan jag heller inte vara lycklig. det är en ganska konstig tanke, jag vet!!
Jag tycker ändå det är en bra indikation att du har kunnat definiera dig som att du hör ihop med någon, det är ändå ett steg i rätt riktning. Jag tycker också att det är bra att du säger till din flickvän att du älskar henne även om du innerst inne inte vet till vilken grad du menar det. Jag tror att livet tar form efter ens handlingar och det är aldrig fel att dela med sig av kärleksenergi, oavsett om det handlar om en främling på bussen, ens partner, syskon eller klasskamrat. Bitterheten som hänger kvar ändå, kan det inte vara så att du ändå inte riktigt hittat rätt för dig? Ni kanske inte drar varandra åt rätt håll?
Citat:
Jag har också sådär extremt svårt att träffa nån eftersom jag sällan går ut eller umgås i kretsar där man med stor sannolikhet skulle träffa nån. Dessutom känns det som om den känslan jag bär inom mig "läcker ut" och avskräcker andra. Jag är socialt kompetent men har svårt att etablera nån bestående nära relation eftersom jag verkar ha en totalt annorlunda syn på livet än min omgivning, om än en meningslös och mörk syn med det är ju en syn det också.
Klockrent. Det skulle lika gärna kunna ha varit mina ord. Man behöver inte ens prata, det är som en radar av obehag som man sänder ut. ALLA känner dock inte av denna radar, vissa är helt oberörda. Den som känner av den allra starkast är säkerligen man själv. Men är det inte lite så att man antingen klickar jättebra och starkt med någon eller inte alls. Ljuset i mörkret är väl ändå att man har förmågan att ha ganska djupa relationer?
Hur ska man summera det här då?
Vi har uppenbarligen något gemensamt personlighetsdrag. Man kan fråga sig vad det bottnar i, om det är genetiskt eller omständigheter. Det framgår inte om ni alla har haft olycklig uppväxt eller inte. Jag hade ingen jättebra uppväxt, utan den präglades av deprimerade föräldrar men den tillhör inte heller de mest extrema fallen av dålig uppväxt. Jag har syskon men de har inte den här typen av depressiva personlighet trots samma bakgrund.. däremot har min pappa den och han är enligt mig värre.
Tyvärr har hittills inte någon skrivit om att den har blivit botad efter långvarig depression, men en anledning skulle kanske kunna vara att sannolikheten att en sådan människa hänger på ett sådant här forum och läser den här typen av inlägg är mindre än vad den är just för deprimerade människor utan liv?
Eftersom vi är flera med samma personlighetsdrag så kan man tänka sig att trots att vi bara klagar och upplever det som obehagligt, så kanske det finns framsidor och det är just därför människor som vi ändå föds?
Hur mkt tror ni man kan påverka sin egen situation, gör ni det ofta?