Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-06-05, 21:10
  #37
Medlem
firres avatar
Bump! har man råd så varför inte?
Citera
2015-06-06, 01:11
  #38
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firre
Bump! har man råd så varför inte?

För min del hade jag inte ens vågat -prova- en straight pull utan roterande slutstyckshuvud! Men det är min åsikt; faktum att det gått helt fint för tusentals skytter lugnar mig dessvärre inte.
Citera
2015-06-09, 20:44
  #39
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Sen när skjuter en plaststock bättre än en i trä?

/capmac
När det är väldigt fuktigt ute i jaktstugan och man har en pipa som är precis på gränsen till friliggande och kolven vrider sig pga fukten och tar i pipan.

Men det är väl mest hypotetiskt. Har aldrig hört någon som faktiskt råkat ut för det, men då är alla jägare i mitt lag ganska vapenglada och tar hand om och har koll på sina vapen.


För övrigt anser jag att det är lite fel att deklarera att något är bäst för en specifik skytt med tanke på att hur stocken passar är individuellt. Däremot finns det ett gäng bössor som är bra och prisvärda och som man bör ha i bakhuvudet när man ska köpa sin första bössa. Och jag skulle säga att Blaser R93 ingår där även om jag inte alls gillar den själv.

Som Tikka T3, Sako 75/85, Blaser R93/R8, Sauer 202, vissa modeller av Remington 700, Browning X-Bolt är väl de jag skulle kollat upp först. Bereoende på hur mycket pengar man vill lägga och vad som är viktigt.
__________________
Senast redigerad av Accubond 2015-06-09 kl. 20:52.
Citera
2015-06-09, 21:07
  #40
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profanum-vulgus
lazycowboy:

Men det är ju inte en lämplig första bil. En lämplig första bil är en gammal häck som precis gått igenom besiktningen för 3500kr (En bekant till mig köpte en BMW för 110 000 kr till sin dotter som precis tagit körkort, hon körde den i tre månader utan att fylla på olja och sen skar den han hade råd men det var inte lämpligt för det).

De flesta krypskyttar använder inte 308, däremot är det nog den mest använda iaf för några år sedan. Detta beror enbart på NATO-standard och inte på att den skulle vara särskilt lämplig. Många modernare prickskyttekalibrar liknar 6,5 mer än 308.

Vad gäller kulbanan så kan du gå in på http://www.norma.cc och klicka på ballistik uppe i hörnet.

Själv jagar jag gris med 30-06, men det är bara för att jag är feg. När jag kommer över det så kommer jag köra 6,5x55 på allt. Men vill man nu ha skillnad i kraft så är det ju bättre att köra på 30-06, förvisso lite mer rekyl men märkbar skillnad i anslagskraft och bättre kulbana.
Var har du fått ifrån att 6.5x55 skulle ha bättre kulbana med de klass 1-patroner som finns i handeln idag? Med normas Kassa kulor, ja, men inte med kulor från andra välrenommerade tillverkare som inte har luftmotstånd som ett kastad sten.

Du kan omöjligt få en bättre kulbana med 6.5x55-ammo som har en utgångshastighet på ca 780 m/s och en BC på 0.3 (G1) än med en .308 som har en utgångshastighet på 795 m/s och en BC på 0.475 (G1), när dessutom 6.5x55 är känsligare för kortare piplängder och kommer tappa mer i utgångshastighet än .308 när pipan blir kortare än CIP-standard somär 24" för båda patronerna. Det fungerar bara inte så i verkligeheten.

Handladdar du är det en helt annan sak, då kan du få en kulbana som är betydligt mycket flackare med en 6.5x55 genom att använda 140 gr kulor med mycket lågt luftmostånd typ Hornady SST med BC på 0.525 (G1) eller Berger VLD Hunting med BC på ca 0.615 (G1) och ha en lång pipa, typ minst 24", så du får upp dem i ca 820-830 m/s (Så du klarar klass 1-kraven).
Citera
2015-06-09, 21:30
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Förvisso, men .308W har helt klart bättre förutsättningar för att vara en harmonisk patron.


En reflektion, efter att under åtskilliga år tillbringat sensommrarna på älgbanor, så är min erfarenhet att, om än ovanligt, så krånglar någon bössa så är det en Blaser och just i .308.
Tydligen någon spärr i magasinet för den korta patronen som spökar.
Men kanske är fixat på den nya modellen?


för mig är det Browning bar, tror fan aldrig jag har sett en som funkar som den ska över flera skott

sen alla gubber med sako, de betalade dyra pengar för 30 år sedan för att ha nåt bättre än husqvarna men inte gjort åt med dem sen dess och nu krånglar de, utdragare eller tändnål

för att inte snacka om all olja ner i kolvhalsen
Citera
2015-06-09, 22:48
  #42
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
När det är väldigt fuktigt ute i jaktstugan och man har en pipa som är precis på gränsen till friliggande och kolven vrider sig pga fukten och tar i pipan.

Men det är väl mest hypotetiskt. Har aldrig hört någon som faktiskt råkat ut för det, men då är alla jägare i mitt lag ganska vapenglada och tar hand om och har koll på sina vapen.


För övrigt anser jag att det är lite fel att deklarera att något är bäst för en specifik skytt med tanke på att hur stocken passar är individuellt. Däremot finns det ett gäng bössor som är bra och prisvärda och som man bör ha i bakhuvudet när man ska köpa sin första bössa. Och jag skulle säga att Blaser R93 ingår där även om jag inte alls gillar den själv.

Som Tikka T3, Sako 75/85, Blaser R93/R8, Sauer 202, vissa modeller av Remington 700, Browning X-Bolt är väl de jag skulle kollat upp först. Bereoende på hur mycket pengar man vill lägga och vad som är viktigt.

Krag-Joergensgevär slår 20 cm högt vänster när det regnar, men sådana har jag inte sett på vår sida gränsen. Talar man illa om dessa hos broderfolket i väster riskerar man att åka på stryk.

Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
för mig är det Browning bar, tror fan aldrig jag har sett en som funkar som den ska över flera skott

sen alla gubber med sako, de betalade dyra pengar för 30 år sedan för att ha nåt bättre än husqvarna men inte gjort åt med dem sen dess och nu krånglar de, utdragare eller tändnål

för att inte snacka om all olja ner i kolvhalsen

Jag har gjort observationen att några år efter 70-års dagen slutar dessvärre många med vapenvård, alternativt börjar överdosera kronans vapenfett.

Personligen tycker jag att man ska börja med en Husqvarna 1640 i kaliber 30-06 (eller något liknande) tills dess att man själv har den erfarenheten att man vet vad man vilket vapen som passar för ens specifika behov.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback