2011-01-30, 17:52
Medlem
Rabulists avatar
Behöver lite hjälp med detta uttrycket. Jag har alltid sett det som ett substitut för "ha en trevlig resa". Men har börjat tvivla då jag hört detta ordet i olika sammanhang. Är det i en positiv eller negativ bemärkelse man använder det? Och i vilka sammanhang?

Ber om ursäkt för min förmodade dumhet.
Citera
2011-01-30, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rabulist
Behöver lite hjälp med detta uttrycket. Jag har alltid sett det som ett substitut för "ha en trevlig resa". Men har börjat tvivla då jag hört detta ordet i olika sammanhang. Är det i en positiv eller negativ bemärkelse man använder det? Och i vilka sammanhang?

Ber om ursäkt för min förmodade dumhet.

Låter konstigt att uttrycka sig så i modern svenska, hör möjligtvis hemma i replik på teatern.
Citera
2011-01-30, 17:56
Medlem
Snöjs avatar
Aldrig hört det förut, men om man säger det till någon som är död (vila i frid) så kan man ju tänka sig att den döde ska fara till himmelen i frid.
Citera
2011-01-30, 17:56
Medlem
Nohs avatar
Om man vill vara formell och mottagaren är en person av den äldre årgången fungerar det, annars känns det nog lite ålderdomligt.
Citera
2011-01-30, 17:59
Medlem
mutations avatar
Känns som att det har samma innebörd som "simma lugnt", ungefär.
Citera
2011-01-30, 18:11
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Det står så ganska många gånger i Bibeln. Det är väl något semiter säger när någon skall gå någonstans. Koreaner gör detsamma (안녕히 가세요).
Citera
2011-01-30, 18:12
Medlem
Egon3s avatar
Mycket hänger (som redan antytts) på om far är livet eller inte. Mycket hänger också på om ordet »far« är verbet »fara« i imperativ eller avser personen »far«.

Om far har avlidit och mor blivit lite av glada änkan och reser upp sparkassan, så kan någon av arvingarna utbrista:

– Far i frid, mor på Sacré-Cœur.

Den mera generösa av arvingarna uttryckte sig annorlunda före resan – Danilo (68) är den nye pojkvännen:

– Mamma, visst ska du resa till Paris. Hälsa Danilo! Far i frid!

Det kan förstås vara en gliring för att fars aska ännu står i garderoben och knappt kallnat.

Frasen »Far i frid!« får draghjälp av allitterationen f-f.

Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Det står så ganska många gånger i Bibeln. Det är väl något semiter säger när någon skall gå någonstans. Koreaner gör detsamma (안녕히 가세요).
Då står det väl i koreanen också?!
Citera
2011-01-30, 22:52
Medlem
Käg Malaxs avatar
Det vore logiskt om "far i frid" och "kör i vind" vore ett motsatspar.

Om det senare skriver Pelle Holm:

Citat:
Kör i vind, egentligen sjöterm, i fråga om svängning av fartyget så att förstäven kommer rakt mot vinden; jfr ordstävet Kör i vind, sa (skeppar) Blomster.
Citera
2011-01-31, 08:52
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det vore logiskt om "far i frid" och "kör i vind" vore ett motsatspar.

Om det senare skriver Pelle Holm:
Citat:
Kör i vind, egentligen sjöterm, i fråga om svängning av fartyget så att förstäven kommer rakt mot vinden; jfr ordstävet Kör i vind, sa (skeppar) Blomster.

Nu är jag förvisso ingen hejare på seglingstermer, men i vardagstal är "kör i vind" ett synonymt uttryck till "kör till", alltså bekräftelse på att vara med på någonting.

"Far i frid" är ett uttryck som använts lite olika. Vissa har tolkat det som att "låt färden mot sista vilan bli värdig". Ursprungligen och ofta i vardagstal är det dock att betrakta som "hälsa och välgång".

Vulgärformen av "far i frid" är "far åt helvete" med otvetydig innebörd.
Citera
2011-01-31, 11:59
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Nu är jag förvisso ingen hejare på seglingstermer, men i vardagstal är "kör i vind" ett synonymt uttryck till "kör till", alltså bekräftelse på att vara med på någonting.

Jodå, jag vet. Det var ett försök till skämt bara. Men jag kanske får acceptera att det bara finns tre Egon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in