Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-02, 17:18
  #1309
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att Ingvar Kamprad betalar lite skatt är inte huvudproblemet, problemet är att han inte gör tillräckligt bra saker med sina pengar. I alla fall det man känner till. Han kanske eventuellt håller på med gigantisk filantropi i smyg. Eller så kanske han ligger i en pengabinge likt Joakim von Anka.


Om han vore intresserad av att göra saker så skulle Småland kunna få Sveriges högsta skyskrapa ett pampigt slott och ett toppmodernt sjukhus. (Nej jag är inte smålänning).



Och SD skulle kunna få en slant.

Fast det kanske skulle riskera IKEA:s image. Han får göra det anonymt.

__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-06-02 kl. 17:37.
Citera
2017-06-02, 17:32
  #1310
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att utrota koleran som nu sprids i Jemen vore ett bra projekt för Kamprad.
Citera
2017-06-07, 20:49
  #1311
Medlem
Brassenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Ingvars barnbarn kanske inte har en i huvudsak svensk identitet eller barnens fruar men jag hoppas att i alla fall barnen känner sig i huvudsak svenska. Jag nämner i min post att de bor utomlands som du också påpekar.

Vad vill du förresten att Kamprad skall göra med sina pengar?
Stiftelsemodellen är väl bra? IKEA är stiftelsernas mästare från Luxemburg till nederländska antillerna.

Det innebär att pengahögen ligger kvar utan arvsskatt när han går bort och att familjen kan fortsätta att ha kontroll över företaget via stiftelserna.
Citera
2017-06-08, 00:17
  #1312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brassens
Stiftelsemodellen är väl bra? IKEA är stiftelsernas mästare från Luxemburg till nederländska antillerna.

Det innebär att pengahögen ligger kvar utan arvsskatt när han går bort och att familjen kan fortsätta att ha kontroll över företaget via stiftelserna.
Genomtänkt inlägg. Mycket genomtänkt.
Nu tycker jag att du ska googla, arvs samt gåvoskatt. Sedan kommer du känna dig dum.
Nog för att tråden är gammal. Men arvsskatten försvann långt innan tråden skapades.
Citera
2017-06-10, 08:06
  #1313
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Att utrota koleran som nu sprids i Jemen vore ett bra projekt för Kamprad.

Förstår inte alls varför???? Han kan hellre sänka priserna på möblerna till oss svenskar. Han säljer inte en pinnstol i Jemen. Dessutom har Kungarna i landet intill mycket mycket mer pengar.

Dessutom finns det alldeles för många jemeniter i det karga landet. Det har kungarna förstått, men som en svensk aldrig verkar förstår.

Alltid Sverige och svenskarna som ska betala för hela världen även i okända avkrokar ingen svensk någonsin varit. Hur förklarar man det olidligt korkade humanistiska synsättet?
Citera
2017-06-10, 15:07
  #1314
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att sjukdomar sprids i andra delar av välden är ett hot mot Sverige också.
Citera
2017-12-17, 19:41
  #1315
Medlem
Brassenss avatar
Tja,då kommer han snart att kastas i en fuktig fängelsehåla där han kommer att avlida i TBC om han inte hinner skölja ner lite cyanid som juggen i Haag.

Låt oss hoppas att alla svenska politiker, som hade tillskansat sig ännu högre ersättningar om hans pengar funnits tillgängliga på moder sveas skattekonto, äntligen får upprättelse i domstol
Citat:
Nu tänker EU ta ett reellt steg i fråga om att granska om Ikea på ett oriktigt sätt undvikit att betala minst en miljard euro (nära 10 miljarder kronor) i skatt 2009–2014.
https://www.svd.se/fi-eu-kommissionen-ska-utreda-ikea
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback