• 1
  • 2
2011-01-26, 19:31
Medlem
Hej! Undrar lite om låtar man spelar på klubbar. Säg att jag vill spela på nån klubb, då vill jag ju givetvis spela mina remixar och mina egna låtar (förutsatt att jag gjort bra låtar och inte bara suttit ihop något), men vad jag förstår så spelar du en massa andra låtar också.
Folk som kommer fram och ska önska låtar, men då måste man ju ha med en massa andra låtar man inte gjort och spela dem utan att remixa dem.

Kan någon som spelat ute på klubbar berätta lite mer hur det går till och om ni bara spelar era remixar, låtar eller om ni har med mycket annat som ni spelar? Måste ju bli tråkigt att spela t.ex bulletproof som man själv inte ens har remixat??
Citera
2011-01-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AaaBbbCccDdd
Hej! Undrar lite om låtar man spelar på klubbar. Säg att jag vill spela på nån klubb, då vill jag ju givetvis spela mina remixar och mina egna låtar (förutsatt att jag gjort bra låtar och inte bara suttit ihop något), men vad jag förstår så spelar du en massa andra låtar också.
Folk som kommer fram och ska önska låtar, men då måste man ju ha med en massa andra låtar man inte gjort och spela dem utan att remixa dem.

Kan någon som spelat ute på klubbar berätta lite mer hur det går till och om ni bara spelar era remixar, låtar eller om ni har med mycket annat som ni spelar? Måste ju bli tråkigt att spela t.ex bulletproof som man själv inte ens har remixat??

Varför är det tråkigt? Hur många spelar enbart sina egna remixes/original mixes? Typ ingen förutom enstaka gånger. Poängen är ju att du måste hitta låtar som du kan mixa ihop bra. Spelar du på en klubb eller dylikt så sätter du ju inte igång en låtlista och låter varje låt spela från början till slut.

Är man inte så van/duktig på att mixa så får du sätta ihop en "mix tape" innan, annars kan du mixa ihop låtarna medan du spelar. (Är själv inte DJ så vet egentligen inte, men är relativt säker )
Vad som gör en spelning bra är självklart att varje låt ska vara bra, men även att man hittar snygga övergångar från låt till låt. Ett exempel är Swedish House Mafias spelning på Creamfields 2010, http://www.youtube.com/watch?v=xvzgbeUqTmA
Lyssna från 1.32.15 eller nåt sånt. Och lyssna på övergången från Oliver Twizt – You’re Not Alone (Bingo Players Remix) till Congorock. (Anledning till detta val är att den är väldigt snyggt gjord )

Lyssna på hela mixen om du diggar house. Den är ruskigt bra!
Citera
2011-01-26, 22:40
Medlem
Tack för svar och länken! har lyssnat lite och det var sjukt skönt

Men om du drar ihop ett mixtape och sedan kommer det fram någon som önskar en låt du inte har på mixtapet, ja då blir det ju jobbigt. Antar att man kan säga till dem att man inte spelar deras önskade låt, men då blir du ju inte heller lika omtyckt som dj och får nog svårare att få spelningar i framtiden.

Så jag antar att man isåfall ska köpa eller bränna ner ett x antal låtar som man har som reserver om någon skulle komma och fråga efter en speciell låt?

Kan även tilläga att jag trodde de lite större dj:s körde sina egna låtar bara. Men såg i en video att t.ex avacii spelade one på en av sina spelningar.

Får ursäkta min snåla kunskap om att producera musik. Om man gör ett mixtape på 2 timmar så blir det ju en himla massa låtar. Antar att man ska remixa alla låtar själv också i det mixtapet, men om ni ska göra en så lång mixtape som 2 timmar och remixa alla låtar så lär ni ju inte lägga ner några veckor på en låt precis? Hur gör ni då? remixar ni låtarna lite lätt bara eller?
Senast redigerad av AaaBbbCccDdd 2011-01-26 kl. 22:58.
Citera
2011-01-27, 13:27
Medlem
Apolexs avatar
För det första så finns det redan en samlad tråd om dj:ing : https://www.flashback.org/t1021095p76

För det andra så är ju inte mixtape något man står och spelar upp när man är ute, eller ja i teorin kan man ju göra det men syftet med ett mixtape är primärt att visa upp för folk/klubbar/promoteors vad man kan och vilken musik man sysslar med.

Du verkar vilja vara en crowd-pleaserdj och då handlar det primärt om att gå hem och titta vad som spelas på mtv. Detta gäller ofta för residenta dj's på småklubbar och de mest kända dj'sen gör inte på detta sätt.

Dj'ande är inte speciellt svårt, finns många hemma i stugorna som kan det samtidigt som de är väldigt kunniga inom musik. Vill du komma någonvart med ditt dj:ande bör du producera musik eller utveckla något nytt koncept. Ett annat alternativ är att starta en klubb där du själv spelar musik.

Du ställde en fråga angående mixtapes, nej man gör inte officiella remixer på alla låtar utan själva blandningen av flera låtar/loopar med effekter gör att du får en liten men ny tvist på de låtar du spelar.

Förövrigt är själva syftet med DJ:ande att spela upp musik/beats och det tekniska kunnandet är ju en bit i det hela men det är ganska marginellt. Det handlar mycket om att ligga före med musiken och veta vad nästa stor grej är, musikkunskap är den stora biten av dj:ande.

Jag skulle inte heller ha SHM som mina husgudar eftersom de har inte speciellt bra anseende i den genre de verkar i, just för att de är okunniga om såväl dj:ande som musikproduktion och deras mixar är oftast rätt lame. 2 many dj's var intressanta när de kom för de återupplivade mixtapes och gjorde djing mer intressant och nu skulle jag säga att du bör ta dig en titt på exempelvis Mustard Pimp om du vill lära dig mer om den elektroniska genren
Citera
2011-01-27, 13:55
Medlem
Tack så mycket

Jag vill inte vara en dj som spelar allt som är "inne" just nu. Vill kunna spela bara mitt och få folket att dansa till det
Senast redigerad av AaaBbbCccDdd 2011-01-27 kl. 14:19.
Citera
2011-01-27, 14:37
Medlem
Citat:
Tack så mycket

Jag vill inte vara en dj som spelar allt som är "inne" just nu. Vill kunna spela bara mitt och få folket att dansa till det

Har för mig Tiesto spela sitt egna blandat med annat i början men efterhand som han fick ett större bibliotek av låtar så spelar han nog enbart eller nästintill enbart sitt egna på sina konserter/framträdande. Och du som Dj kan ju inte bara spela ditt eget om du bara har gjort 3 bra låtar, blir ju en väldigt tyst kväll isåfall så du måste ju börja nånstans. Så det du ska göra är att hitta låtar som passar med låtarna du själv gör, ser att dom är samma stil, kanske rentav håller samma BPM så det blir lättmixat. Sen efterhand som du gör fler och fler låtar så kan du ta bort andras låtar eller bara använda dom som eventuell utfyllnad och lite "aha" upplevelse för dom på dansgolvet, kanske använder en viss vocal sektion du mixar in sen kommer din musik ändå och tar över. Det går ju att göra på många sätt bara din fantasi som sätter gränserna.
Citera
2011-01-27, 14:46
Medlem
Tackar Vill ju helst spela mitt eget om jag nu kommer börja spela. Men ska göra som du säger och ta med blandat sen om jag gör några bra låtar så tar jag bort mer av de blandade jag valt ut. Riktigt bra tips, tack!
Citera
2011-01-27, 15:02
Medlem
Jag skulle först vänja mig vid cd spelar eller vinyl spelare innan du försöker lira på en riktig klubb. Visst kan man köra olika program men det är inte alltid alla klubbar har den möjligheten att ha en dator där. Därför är det viktigt att man lär sig lira plattor på hederliga cd/lp spelare. Jag skulle gjort en promo-mix på en sådär 30 min eller något med de bästa låtarna du vet som du mixar in bra och sedan skickar till olika klubbar som du vill lira på. När jag DJar så kör jag mitt eget race med min egen musik och försöker få det att fungera och leda folket som är där att börja dansa så att säga. Om folk kommer fram och försöker önska en låt som jag inte själv gillar så säger jag att jag redan har spelat den alternativt att jag kommer spela den om 5 minuter. Då blir de nöjda och man slipper se dem igen. Oftast är det tjejer som kommer fram och frågar efter dåliga låtar av någon konstig anledning.
Viktigt är också att du inte dödar dansgolvet vid typ 12 eller något sånt utan att du planerar ditt set så att energin byggs upp och sedan exploderar när det är som flest folk där. Så om du kommer på en låt som du älskar men som har för hög energi, spara den till när energin är som högst. Jag har problem med detta för jag är lite otålig :P. Hoppas detta var något nytt, good luck!
Senast redigerad av gObbo 2011-01-27 kl. 15:03. Anledning: glömde hälften av en mening
Citera
2011-01-27, 15:21
Medlem
Tack! Bra ide du har när folk kommer fram och önskar låtar

Men om du har planerat att spela i 3 timmar på en klubb och du har plockat ut låtarna du ska spela. Om någon kommer fram och önskar en låt som du tänkte spela sen, vad gör du då? För om du har planerat 3 timmar och folk önskar låtar du spelar så kommer det ju bli mer än 3 timmar om du inte plockar bort en del av de du tänkte spela.

Hur bär du dig åt då? Lätt att fixa om så att man inte märker när du tar bort låtar?
Citera
2011-01-27, 17:40
Medlem
Det kan vara jobbigt att lägga över all musik på cdskivor och sen sortera dom bra. Det går även att köra via USB vilket en hel del gör nu för tiden.

Tiesto borde inte köra egna låtar, dom suger =)

Förutom Tiesto har dom flesta inte tillräckligt med låtar för att spela en hel kväll. Och om du är ny (vilken min uppfattning är med tanke på alla andra trådar du skapat) så kommer du nog inte kunna spela helt egna låtar en hel kväll. Det tar flera år innan du har sånt förråd av musik (om inte mer, det gäller ju att bli tillräckligt bra för att göra sina låtar först)

Sen att göra en "mix tape" är något som används oftare på större "viktigare" spelningar. T.ex. SHM gör det inför sina spelningar (oftast)
Citera
2011-01-27, 18:29
Medlem
Jo jag är nybörjare Tack för infon

Jag får helt enkelt fortsätta att försöka mig på att göra någon bra låt och även remixa lite andra låtar. Sen får jag lära mig lite mer om hur jag ska gå tillväga för att spela ute. Men tack allihopa för alla tips som är riktigt användbara!
Citera
2011-01-27, 20:45
Medlem
Citat:
Jo jag är nybörjare Tack för infon

Jag får helt enkelt fortsätta att försöka mig på att göra någon bra låt och även remixa lite andra låtar. Sen får jag lära mig lite mer om hur jag ska gå tillväga för att spela ute. Men tack allihopa för alla tips som är riktigt användbara!

JAg är själv inte så duktig, men ett tips är att göra helt egna låtar till att börja med. I alla fall tills du lärt dig programmet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in