För det första så finns det redan en samlad tråd om dj:ing :
https://www.flashback.org/t1021095p76
För det andra så är ju inte mixtape något man står och spelar upp när man är ute, eller ja i teorin kan man ju göra det men syftet med ett mixtape är primärt att visa upp för folk/klubbar/promoteors vad man kan och vilken musik man sysslar med.
Du verkar vilja vara en crowd-pleaserdj och då handlar det primärt om att gå hem och titta vad som spelas på mtv. Detta gäller ofta för residenta dj's på småklubbar och de mest kända dj'sen gör inte på detta sätt.
Dj'ande är inte speciellt svårt, finns många hemma i stugorna som kan det samtidigt som de är väldigt kunniga inom musik. Vill du komma någonvart med ditt dj:ande bör du producera musik eller utveckla något nytt koncept. Ett annat alternativ är att starta en klubb där du själv spelar musik.
Du ställde en fråga angående mixtapes, nej man gör inte officiella remixer på alla låtar utan själva blandningen av flera låtar/loopar med effekter gör att du får en liten men ny tvist på de låtar du spelar.
Förövrigt är själva syftet med DJ:ande att spela upp musik/beats och det tekniska kunnandet är ju en bit i det hela men det är ganska marginellt. Det handlar mycket om att ligga före med musiken och veta vad nästa stor grej är, musikkunskap är den stora biten av dj:ande.
Jag skulle inte heller ha SHM som mina husgudar eftersom de har inte speciellt bra anseende i den genre de verkar i, just för att de är okunniga om såväl dj:ande som musikproduktion och deras mixar är oftast rätt lame. 2 many dj's var intressanta när de kom för de återupplivade mixtapes och gjorde djing mer intressant och nu skulle jag säga att du bör ta dig en titt på exempelvis Mustard Pimp om du vill lära dig mer om den elektroniska genren