2011-01-26, 19:00
Medlem
Forbliranonyms avatar
Passat cc är ju som sagt en otroligt fin bil, men det som gör mig lite orolig är att rutan går ner ca 2cm varje gång du ska öppna dörren, sen när du stänger den går den upp igen. Ni som haft en cc under en vinter då det varit kallt, har ni haft problem med denna funktion? Finns det några andra "svaga punkter" man bör kolla på innan man köper en?

Om det finns nån som haft en egen så berätta gärna lite om dina egna erfarenheter av den vintertid.
Citera
2011-01-26, 19:20
Medlem
club01s avatar
Har aldrig ägt någon men jobbar med dom. Kan för egen räkning säga att detta troligvis inte är ett stort problem. Har ingen vetskap om att vi någonsin åtgärdat något fel angående detta på grund av is eller liknande. Väldigt många cupe modeller har ju denna funktionen med rutorna. Ialla fall dem jag har provkört. Så skulle inte tro det är något att oroa sig över. Fast o andra sidan så har nog dem flesta som äger en sådan bil ett varmgarage att ställa den i över natten så vem vet.

För övrigt en riktig fin bil. Se bara till att skaffa med 4-motion annars är det helt bortkastade pengar på en sådan bil:P
Citera
2011-01-26, 19:32
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Har aldrig ägt någon men jobbar med dom. Kan för egen räkning säga att detta troligvis inte är ett stort problem. Har ingen vetskap om att vi någonsin åtgärdat något fel angående detta på grund av is eller liknande. Väldigt många cupe modeller har ju denna funktionen med rutorna. Ialla fall dem jag har provkört. Så skulle inte tro det är något att oroa sig över. Fast o andra sidan så har nog dem flesta som äger en sådan bil ett varmgarage att ställa den i över natten så vem vet.

För övrigt en riktig fin bil. Se bara till att skaffa med 4-motion annars är det helt bortkastade pengar på en sådan bil:P

Det är ju just det som är grejen jag har inget garage. Men är det inte risk att rutan sliter med sig listen när den går ner? Alternativt att rutan inte rör sig alls vid extrema väder?
Citera
2011-01-26, 19:48
Medlem
Pytons avatar
Grejen med Passat CC är att dörrarna saknar ram och därför kan rutan bara frysa fast på ett ställe, antar att VW löst detta smidigt.
Citera
2011-01-26, 20:50
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyton
Grejen med Passat CC är att dörrarna saknar ram och därför kan rutan bara frysa fast på ett ställe, antar att VW löst detta smidigt.

Precis. Detta har ju flera cupe modeller som har denna funktion med att rutan går ned en bit. Det är ju en säkerhetsfunktion så att man inte sliter sönder rutan när den saknar ram. Men genom att den saknar ram så kan den ju som max frysa fast nere i dörren. Sen har ju alla bilar idag en spärr så du kan inte köra rutan fullt ut så den sliter sönder saker. Spärren slår i innan och rutan slutar att gå. Så tror det är ett mindre problem faktiskt.
Citera
2011-01-28, 16:49
Medlem
Kan bara prata rent allmänt om bilar med denna konstruktion. Detta fungerar väldigt bra tills den dagen bilen står med urladdat batteri då brukar den inte fungera så bra. Men annars funkar det bra.

Och jag vet inte hur ofta du sliter upp dörren för annars lär du känna att det går trögare att öppna samt förmodligen om det är helt dött har du mer än bara rutproblemet.
Citera
2011-01-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Passat cc är ju som sagt en otroligt fin bil, men det som gör mig lite orolig är att rutan går ner ca 2cm varje gång du ska öppna dörren, sen när du stänger den går den upp igen. Ni som haft en cc under en vinter då det varit kallt, har ni haft problem med denna funktion? Finns det några andra "svaga punkter" man bör kolla på innan man köper en?

Om det finns nån som haft en egen så berätta gärna lite om dina egna erfarenheter av den vintertid.

Jag har ägt min CC sedan Augusti och kan säga att ja, du kan få problem.

Första gången det blev riktigt kallt så vägrade rutorna att gå ner...efter en del skrapande för att få bort det värsta runt kanterna så gick rutan till slut ner. De andra rutorna ville dock inte gå ner.

Man måste ha en flaska de-icer liggandes i bagaget som du sprayar runt kanterna..annars går det åt h-vete.

Du bör dessutom smörja listerna med silikon...då minskar risken att rutorna fryser fast.

Kommer du att köra bilen mycket själv så kan man i färddatorn ställa in så att endast förardörren låses upp när du trycker på nyckeldosan (1 knapptryckning, 2 knapptryckningar för att resterande dörrar skall låsas upp)

Skaffar du parkeringsvärmare till bilen (vilket jag aldrig hädanefter kommer att välja bort på en bil) så kommer du förmodligen inte ha problemet...
Citera
2011-01-31, 08:00
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epplekid
Jag har ägt min CC sedan Augusti och kan säga att ja, du kan få problem.

Första gången det blev riktigt kallt så vägrade rutorna att gå ner...efter en del skrapande för att få bort det värsta runt kanterna så gick rutan till slut ner. De andra rutorna ville dock inte gå ner.

Man måste ha en flaska de-icer liggandes i bagaget som du sprayar runt kanterna..annars går det åt h-vete.

Du bör dessutom smörja listerna med silikon...då minskar risken att rutorna fryser fast.

Kommer du att köra bilen mycket själv så kan man i färddatorn ställa in så att endast förardörren låses upp när du trycker på nyckeldosan (1 knapptryckning, 2 knapptryckningar för att resterande dörrar skall låsas upp)

Skaffar du parkeringsvärmare till bilen (vilket jag aldrig hädanefter kommer att välja bort på en bil) så kommer du förmodligen inte ha problemet...

Okej tack för ditt svar, som tur är ska jag ha parkvärmare på bilen, så då kanske det inte är några större problem?
Citera
2011-01-31, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Okej tack för ditt svar, som tur är ska jag ha parkvärmare på bilen, så då kanske det inte är några större problem?

Vi har haft våran i två vintrar nu och har ej haft några problem med detta överhuvudtaget. Den är ganska låg så inte den perfekta vinterbilen men inga problem med fönsterna.
Citera
2015-06-29, 02:32
Medlem
Passat CC 2009, 1.8 eller 2.0 vilken föredras? Bensinförbrukningen är i princip likadan.
Citera
2015-06-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Passat CC 2009, 1.8 eller 2.0 vilken föredras? Bensinförbrukningen är i princip likadan.

Någon?
Citera
2015-06-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow

Vad tror du själv? 2,0 ger ju mer hästar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in