Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-26, 17:59
  #1
Medlem
DataSpartas avatar
Kan man skaffa fiber till hus/villa? Och hur gör man det? Har alltid velat ha mer än 24 mbit. Vill gärna ha minst 100/100 mbit. Hört att man kan få sin skattesänkningar genom att dra fiber till sitt hus, gäller det fortfarande?
Citera
2011-01-26, 18:06
  #2
Medlem
Legolasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataSparta
Kan man skaffa fiber till hus/villa? Och hur gör man det? Har alltid velat ha mer än 24 mbit. Vill gärna ha minst 100/100 mbit. Hört att man kan få sin skattesänkningar genom att dra fiber till sitt hus, gäller det fortfarande?
Om inte kablar ligger i ditt område redan måste väl alla göra det gemensamt? Jag vet att det har varit på tapeten där jag bor men aldrig blivit av. Däremot lade de fjärrvärme till ett närliggande område, och passade då på att slänga ned fiber.
Citera
2011-01-26, 18:46
  #3
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataSparta
Kan man skaffa fiber till hus/villa? Och hur gör man det? Har alltid velat ha mer än 24 mbit. Vill gärna ha minst 100/100 mbit. Hört att man kan få sin skattesänkningar genom att dra fiber till sitt hus, gäller det fortfarande?

Här har du lite länkar om det kan vara till någon hjälp

http://www.kilenet.se/projdesc.php

http://www.sweclockers.com/forum/14-...604-dra-fiber/

http://www.99.se/internet-bredband/1...-bredband.html

Remember: Google it before you ask it
Citera
2011-01-27, 01:50
  #4
Medlem
majomannens avatar
Telia har börjat med fiber till villor och privatpersoner. Kolla deras hemsida, annars tror jag det är upp till kommunen ifall de gräver fiber i din gata.
Citera
2011-01-27, 08:49
  #5
Medlem
DataSpartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majomannen
Telia har börjat med fiber till villor och privatpersoner. Kolla deras hemsida, annars tror jag det är upp till kommunen ifall de gräver fiber i din gata.
ok tack
Citera
2011-01-27, 11:30
  #6
Medlem
Jobbat som fibertekniker så jag kan nog hjälpa dig lite.
Allt beror på hur långt det måste grävas för att du ska kopplas in på fibernätet.

har du extremt tur så finns det redan ett fibernät i ditt område och du kanske rent av bara måste gräva till din tomtgräns. Och så kaaaanske kommunen bekostar grävningen fram till närmsta skåp/brunn.

Låt oss säga att fiber inte finns i ditt område och kommunen inte har några planer på att förlägga fiber där heller. Då måste NI de boende visa att ni vill ha det. om tillräckligt många beställer fiber så ser ju kommunen / leverantören att det finns pengar att tjäna.

Den bästa varianten är att göra jobbet själv. Jag har jobbat flera år med fiber här uppe i norrland och ibland jobbat i 10gis nät i byar med typ 50 hushåll, ingen mataffär och 5 mil till närmaste stad. hur fan då?

Jo, byn startade en förening. tex byns internetförening. kontaktade någon som var villig att bygga fibernätet. tex vattenfall, skellefteå kraft, jämtkraft... you name it. Sa så här:
-" ok, vi här i byn gräver ned slang, fiberkabel och gör det mesta grävjobbet om ni står för materialet". medlemmarna i föreningen kommer överrens om att jobba typ 100 timmar ( det gjordes på sommaren då alla hade semester och tid ).
Nätägarna bekostade Slang, kabel, converters, servers m,m och stod för allt material. utbildade byborna så dom kunde utföra jobbet. När sedan all kabel var i backen skickade man dit tekniker som sedan kopplade in skiten.

på detta sätt fick nätägarna en svinigt billigt nät och några sjukt nöjda abonnenter. och villaägarna betalada 4000:- för sin anslutning + arbetstimmarna.

nu kanske detta bara funkar på landsbygden där sammanhållningen är lite bättre och alternativen är sämre. Men fixar du en grupp som är lika sugna på fiber som du så förstår du säkert principen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback