Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-26, 12:38
  #1
Medlem
engis avatar
Hej, jag försöker installera Linux Mint utan något vidare bra resultat...

Kör i LiveCD'n och klickar på "Install Linux Mint", får välja mitt land och sen kommer jag till sidan där jag får välja vart jag ska installera Linux Mint, där är allt tomt och det går inte att klicka på något. Via GParted har jag tagit bort alla mina partitioner och har 186.31 GB som unallocated, är det något jag ska ändra där?

Mvh
Citera
2011-01-26, 12:45
  #2
Medlem
EliasAlucards avatar
Testa att installera direkt utan att starta upp i LiveCD läge.
Citera
2011-01-26, 12:56
  #3
Medlem
engis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Testa att installera direkt utan att starta upp i LiveCD läge.

Hm lyckas inte det, den hoppar automatiskt in i LiveCD läge när jag startar den nu... Hur får jag den till att installera direkt?
Citera
2011-01-26, 13:06
  #4
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engi
Hm lyckas inte det, den hoppar automatiskt in i LiveCD läge när jag startar den nu... Hur får jag den till att installera direkt?
Skall gå att välja att installera Mint direkt i början, om du trycker F8 eller något liknande (minns inte, har inte Mint i bootläge).

Vad har du för hårdvara och vilken Mint version använder du? Alltså LMDE, x86-64 osv.
Citera
2011-01-26, 13:17
  #5
Medlem
engis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Skall gå att välja att installera Mint direkt i början, om du trycker F8 eller något liknande (minns inte, har inte Mint i bootläge).

Vad har du för hårdvara och vilken Mint version använder du? Alltså LMDE, x86-64 osv.


Försöker med Linux Mint 10, x86 version.
När jag startar datorn står det "Automatic boot in 10 seconds" och sen går den till Live CD mode...

EDIT: Hittade menyn du menade, får välja mellan:

Start Linux Mint
Start Linux Mint (compatibility mode)
Check the intergrity of the DVD
Memory Test
Boot from local drive

Vad ska jag välja?
__________________
Senast redigerad av engi 2011-01-26 kl. 13:20.
Citera
2011-01-26, 13:33
  #6
Medlem
engis avatar
Nu testade jag att starta i compatibility mode och då fick jag upp ett terminalfönster, kan jag installera via det?
Citera
2011-01-26, 13:37
  #7
Medlem
movsds avatar
Du måste skapa partitoner via Gparted där du tagit bort allt.

Kolla denna länk, http://www.dedoimedo.com/computers/i...nuxmint_2.html.
Citera
2011-01-26, 13:39
  #8
Medlem
engis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Du måste skapa partitoner via Gparted där du tagit bort allt.

Kolla denna länk, http://www.dedoimedo.com/computers/i...nuxmint_2.html.

Jo har sett den länken, men får ej upp den menyn, menar du att jag ska göra motsvarande i GParted?
Citera
2011-01-26, 13:47
  #9
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engi
Jo har sett den länken, men får ej upp den menyn, menar du att jag ska göra motsvarande i GParted?
Ja, du måste skapa en eller flera partitioner. Du kan inte installera på en opartionerad hårddisk. Unallocated space är utrymme som är ledigt att göra något med, du måste partionera för att använda det.
Citera
2011-01-26, 13:53
  #10
Medlem
engis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Ja, du måste skapa en eller flera partitioner. Du kan inte installera på en opartionerad hårddisk. Unallocated space är utrymme som är ledigt att göra något med, du måste partionera för att använda det.

Har skapat 3 partitioner nu, en swap på 500 mb, 2 st ext3 partitioner på 20 resp 160 gb, ändå hittas inget... Vad gör jag för fel?
Citera
2011-01-26, 14:06
  #11
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engi
Har skapat 3 partitioner nu, en swap på 500 mb, 2 st ext3 partitioner på 20 resp 160 gb, ändå hittas inget... Vad gör jag för fel?
Har du satt upp partitionerna som swap, / och /home?
Citera
2011-01-26, 14:29
  #12
Medlem
engis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Har du satt upp partitionerna som swap, / och /home?

Nej det lyckades jag inte göra i GParted, kan bara sätta label som tex swap och /home... är det rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback