2011-01-25, 12:37
Medlem
Morsning!

Ett par polare drar till Milano om en månad för att plugga italienska, och jag är ju givetvis sugen på att hänga med. Men att plugga italienska intresserar inte mig så mycket så jag tänkte om man kanske skulle kunna dra dit och jobba? Hur ser det ut på jobbfronten där? Jag har en rätt bra restaurang-utbildning på gymnasienivå som man kanske kan ha nytta av? Är det ett måste att man ska kunna snacka italienska eller kommer man långt på bara engelska?

Ska släpa mig in till arbetsförmedlingen imorgon men provar att kasta upp detta och ser om någon kan svara på mina frågor.

Må bäst!
Citera
2011-01-25, 13:49
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Morsning!

Ett par polare drar till Milano om en månad för att plugga italienska, och jag är ju givetvis sugen på att hänga med. Men att plugga italienska intresserar inte mig så mycket så jag tänkte om man kanske skulle kunna dra dit och jobba? Hur ser det ut på jobbfronten där? Jag har en rätt bra restaurang-utbildning på gymnasienivå som man kanske kan ha nytta av? Är det ett måste att man ska kunna snacka italienska eller kommer man långt på bara engelska?

Ska släpa mig in till arbetsförmedlingen imorgon men provar att kasta upp detta och ser om någon kan svara på mina frågor.

Må bäst!

Vi summerar alltså,

- En "rätt bra" gymnasieutbildning
- Inga språkkunskaper i en land som är oerhört egocentristiskt rent språkligt

Utan att sprida en pessimism i tråden tror jag att dina möjligheter är relativt begränsade.
Citera
2011-01-25, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
Vi summerar alltså,

Utan att sprida en pessimism i tråden tror jag att dina möjligheter är relativt begränsade.

Ja fast med "rätt bra" så menar jag, http://www.hog.edu.stockholm.se/ klasas som en av dom bästa i hela europa inom hotell och restaurang på gymnasienivå.

Det jag försöker säga är att det kan väl inte vara så svårt att få jobb på en restaurang där man ska kunna ta emot en beställning på engelska, samt en hovmästare som kan sätta en i arbete på engelska. Annars är man ju ganska självgående som servitör i en restaurang.
Citera
2011-01-25, 14:48
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
[quote=surferdudedude]Ja fast med "rätt bra" så menar jag, http://www.hog.edu.stockholm.se/ klasas som en av dom bästa i hela europa inom hotell och restaurang på gymnasienivå.

Det jag försöker säga är att det kan väl inte vara så svårt att få jobb på en restaurang där man ska kunna ta emot en beställning på engelska, samt en hovmästare som kan sätta en i arbete på engelska. Annars är man ju ganska självgående som servitör i en restaurang.[/
QUOTE]

Varför frågar du ens då?

Om du inte kan prata språket kommer du ha problem med att ta emot beställningar av resturangens gäster. Som jag skrev i det första inlägget är italienare i regel egocentristiska i sitt språkbruk. Förenklat, man är inte särskilt bra på att prata engelska, och man gör det ogärna. Hai capito?
Citera
2011-01-25, 16:57
Medlem
[quote=Gudfadern_Sthlm]
Citat:
Ja fast med "rätt bra" så menar jag, http://www.hog.edu.stockholm.se/ klasas som en av dom bästa i hela europa inom hotell och restaurang på gymnasienivå.

Det jag försöker säga är att det kan väl inte vara så svårt att få jobb på en restaurang där man ska kunna ta emot en beställning på engelska, samt en hovmästare som kan sätta en i arbete på engelska. Annars är man ju ganska självgående som servitör i en restaurang.[/
QUOTE]

Varför frågar du ens då?

Om du inte kan prata språket kommer du ha problem med att ta emot beställningar av resturangens gäster. Som jag skrev i det första inlägget är italienare i regel egocentristiska i sitt språkbruk. Förenklat, man är inte särskilt bra på att prata engelska, och man gör det ogärna. Hai capito?

Jag ska göra det lite lättare för dig eftersom du verkar ha läsförståelse som en sverigedemokrat.

Finns det gott om jobb inom hotell/restaurang-branchen?

Behöver man kunna italienska eller klarar man sig bra på engelska, den svarade väl iofs du på rätt hyffsat.

Men jag tror inte du kan hjälpa mig så mycket inom detta så vik ihop din stiletto och kryp tillbaka är du snäll.
Citera
2011-01-25, 17:39
Medlem
Ja, det finns gott om jobb i Milano. Det är ett välkänt faktum, och inte någon myt. Har du en bra utbildning så lär du få jobb trots krisen.

Folk vill gärna prata engelska i Milano, snarare än hur det är på mindre orter där man i 9 fall av 10 skiter i engelskan.

Sedan är det ju precis som du säger, samt det att du behöver ju inte ta emot beställningarna på engelska utan du kan ju bjussa lite grann på dig själv och lära dig menyn osv.

Sedan är det mycket lättare om du kan språket på alla sätt med tanke på processen att hitta ett jobb, du behöver kommunicera med arbetskamrater, vardagen... m.m.
Citera
2011-01-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Ja, det finns gott om jobb i Milano. Det är ett välkänt faktum, och inte någon myt. Har du en bra utbildning så lär du få jobb trots krisen.

Folk vill gärna prata engelska i Milano, snarare än hur det är på mindre orter där man i 9 fall av 10 skiter i engelskan.

Sedan är det ju precis som du säger, samt det att du behöver ju inte ta emot beställningarna på engelska utan du kan ju bjussa lite grann på dig själv och lära dig menyn osv.

Sedan är det mycket lättare om du kan språket på alla sätt med tanke på processen att hitta ett jobb, du behöver kommunicera med arbetskamrater, vardagen... m.m.

Tack för lite vettiga svar!

Ja men eller hur, det känns ju som att i en stad som Milano måste man väl kunna behärska engelskan någorlunda sådär iaf.

Du råkar inte veta om det finns någon sida liknade ams.se fast i Italien?
Citera
2011-01-25, 19:33
Medlem
Citat:
Tack för lite vettiga svar!

Ja men eller hur, det känns ju som att i en stad som Milano måste man väl kunna behärska engelskan någorlunda sådär iaf.

Du råkar inte veta om det finns någon sida liknade ams.se fast i Italien?

Jodå. Men fan, det finns så mycket. Det är inte som förr i tiden då jag hade tid att sitta här och klistra länkar hela dagarna heller.

Här har du till att börja med: http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=sv. Sök på Google. Kolla bemanningsföretag som Randstad. Åk dit om du kan, det kommer garanterat att ordna sig på något sätt.
Citera
2011-03-20, 13:46
Medlem
Jag bumpar tråden för att påpeka att i Italien talar man italienska. Den stora majoriteten italienare talar inte ett ord engelska, det gäller också i Milano. Visst kan man få jobb utan att tala italienska, men då ska man ha en verklig special kompetens som t.ex. kärnfysiker eller hjärtkirurg.

För att svara kort: det är lika enkelt att bo i Italien utan att tala italienska som att bo i Sverige utan att tala vare sig svenska eller engelska.
Citera
2011-03-20, 14:04
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
Vi summerar alltså,

Håller helt med. Även unga och välutbildade italienare föredrar italienska och talar faktiskt ganska skraltig engelska.

Varför skulle en italiensk krögare anställa en svensk som dels inte kan italienska och dels inte är insatt i den italienska restaurangmiljön?
Citera
2012-11-01, 10:19
Medlem
Vilka av er har bott i italien och vilka av er går på fördomar?

Milano som alla andra storstäder i europa har en stor tursim. Milano är ingen direkt turiststad för italienare utan mest utrikes. Jämför jag med ligurien som jag bott senare åren så är det däremot skillnad i engelska-kunskaper.

Ditt största problem verkar vara att du inte vill lära dig italienska, annars om du skaffar jobb och är intresserad kan du prata bra italienska på 1år.
Citera
2012-11-01, 10:21
Medlem
TS, vad får dig att tro att Italien har en het arbetsmarknad just nu?

Har du levt Azeroth de sensate 4 åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in