• 1
  • 2
2011-01-25, 00:30
Medlem
Fooulzs avatar
Hur lång tror ni att vi i världen hade kommit i gravitationen, om inte Isaac newton hade funnits?
Citera
2011-01-25, 00:40
Medlem
Lika långt eftersom han inte uppfann gravitationen, utan upptäckte den!
Citera
2011-01-25, 00:49
Medlem
Fooulzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adammm5
Lika långt eftersom han inte uppfann gravitationen, utan upptäckte den!

Skrev fel, mitt fel. Om han inte hade upptäckt gravitationen, vart tror du att vi hade legat inom det här då?
Citera
2011-01-25, 01:18
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
Skrev fel, mitt fel. Om han inte hade upptäckt gravitationen, vart tror du att vi hade legat inom det här då?

Einstein kom ju på det senare, fast med en mer korrekt version. Så jag tror att om Isaac inte hade kommit på lagen bakom gravitationen hade någon annan gjort det förr eller senare, och saker och ting hade utvecklats likadant i alla fall.
Citera
2011-01-25, 01:19
Medlem
svartfisks avatar
Vi hade inte haft någon gravitation?
Citera
2011-01-25, 08:05
Medlem
Fooulzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartfisk
Vi hade inte haft någon gravitation?

Så du tror inte att någon annan hade upptäckt den?
Citera
2011-01-25, 10:40
Medlem
Ramaskriets avatar
Citat:
Så du tror inte att någon annan hade upptäckt den?
Precis så menade han och jag tror att vi alla är helt eniga om det.
Citera
2011-01-25, 13:50
Medlem
_-olle-_s avatar
Det är inte helt självklart att någon annan skulle formulerat ett lika enhetligt system för kroppars rörelse. Vissa vetenskapsdicipliner skulle kanske se en aning annorlunda ut.
Citera
2011-01-25, 16:23
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Hur lång tror ni att vi i världen hade kommit i gravitationen, om inte Isaac newton hade funnits?

Gravitationen som sådan hade fortfarande påverkat Jorden, dock hade vi (utan kunskapen om gravitation) fått det svårare att förstå oss på universum.

Personligen tror jag att någon annan istället för Isac Newton hade insett att gravitation måste existera, och vad det skulle resultera i för historiska konsekvenser är allt för vågade spekulationer för mig.
Citera
2011-01-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _-olle-_
Det är inte helt självklart att någon annan skulle formulerat ett lika enhetligt system för kroppars rörelse. Vissa vetenskapsdicipliner skulle kanske se en aning annorlunda ut.

Kan du utveckla det lite? Jag tror ungefär tvärtom, Newtons slutsatser grundar sig på kunskap som många hade och någon annan hade inom kort tid formulerat något i stort sett likadant. Utvecklingen vidare inom naturvetenskap hade fortsatt i ungefär samma banor.

Tittar man i historien finns det massor av exempel på att någon hade precis samma ide men fick inte fört fram den förrän lite för sent. Hur många pysslade med flygförsök samtdigt som bröderna Wright? (uselt exempel, men det får duga så länge...)
Citera
2011-01-25, 22:54
Medlem
_-olle-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Kan du utveckla det lite? Jag tror ungefär tvärtom, Newtons slutsatser grundar sig på kunskap som många hade och någon annan hade inom kort tid formulerat något i stort sett likadant. Utvecklingen vidare inom naturvetenskap hade fortsatt i ungefär samma banor.

Min kommentar byggde på precis det du skriver om, att många ungefär samtidigt som Newton arbetade med ungefär samma problem. Utan Newton är jag helt övertygad om att andra hade arbetat fram liknande modeller, men att dessa kanske inte skulle vara sammanfogade på samma sätt som Newtons och att de kanske skulle bygga på lite olika förhållningssätt. Jag tänker mig att den tidens Fysik skulle få karaktären av ett lapptäcke och att enandet till en mer eller mindre enhetlig modell för kroppars rörelse skulle se en aning annorlunda ut. Inga dramatiska skillnader, men dock.

I slutändan är det en viktig poäng för inte ens vetenskapshistoria är strikt deterministisk.
Citera
2011-01-26, 09:32
Medlem
Vill tipsa om denna tankeväckande och fantastiska dokumentär om Newton. Här tecknas bilden av en religiös galning som bara ägnade en liten del av sin tid på fysiken och desto mer på religionen och alkemin:

http://www.youtube.com/watch?v=DYMTAZrKLcM
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in