Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-24, 17:14
  #1
Medlem
Svaniels avatar
Hej!

Vad jag vet så har ju OPEC ganska stor kontroll över oljepriserna, då de står för en stor del av oljeproduktionen. Men är det någon som vet hur prissättningen fungerar, för vad jag har hört så är det många världsledare runt över i världen som är med och bestämmer oljans pris, att det inte bara är några arabier i Saudiarabien som bestämmer priset helt ut, utan att det även finns några EU snubbar som är med och bestämmer, eller?

Är det någon som vet, för jag har svårt att hitta information om just det?

Tak för svar i förhand!
Citera
2011-01-24, 17:17
  #2
Medlem
Opec bestämmer inte priset utan de som de kan bestämma är hur mycket olja de "producerar" prissättningen bestäms sedan av marknaden. Och där gäller självklart tillgång och efterfråga.
Citera
2011-01-24, 18:26
  #3
Medlem
Svaniels avatar
Opec bestämmer inte priset utan de som de kan bestämma är hur mycket olja de "producerar" prissättningen bestäms sedan av marknaden. Och där gäller självklart tillgång och efterfråga.

Självklart, jag kanske var för hög för att tänka klart. Givetvis bestäms priset på olja ut av marknaden, utbudet och efterfrågan. Trots ett stort oljeutbud och sänkta oljepriser generellt så kan staten ingripa och höja priserna om de så vill. nej, det jag tänkte var förstås produktion - kan andra länder vara med och bestämma hur mycket olja som ska produceras eller är det upp till OPEC själv att avgöra det?

Tack i förhand för svar!
Citera
2011-01-25, 10:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svaniel
Opec bestämmer inte priset utan de som de kan bestämma är hur mycket olja de "producerar" prissättningen bestäms sedan av marknaden. Och där gäller självklart tillgång och efterfråga.

Självklart, jag kanske var för hög för att tänka klart. Givetvis bestäms priset på olja ut av marknaden, utbudet och efterfrågan. Trots ett stort oljeutbud och sänkta oljepriser generellt så kan staten ingripa och höja priserna om de så vill. nej, det jag tänkte var förstås produktion - kan andra länder vara med och bestämma hur mycket olja som ska produceras eller är det upp till OPEC själv att avgöra det?

Tack i förhand för svar!

Det är för många aktörer för att alla oljeproducerande länder ska kunna enas i ett oligopol. Fyra samverkande aktörer är det ultimata men oljeproducerande länder är desto fler än så, de ligger dessutom utspridda i Nord- och Latinamerika, Europa och Asien, så det är inga lysande utsikter för ett oligopol. Härtill kommer konkurrens från el, gas eller andra energikällor, så ett oljeproducerande land har att tjäna på att bryta oligopol och lämna en överenskommelse inom OPEC.
Citera
2018-12-03, 15:16
  #5
Medlem
321js avatar
https://sverigesradio.se/sida/grupps...rtikel=7103755

"Qatar lämnar Opec i januari"

Är detta början till slutet för OPEC?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback