Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-24, 11:22
  #1
Medlem
frankie16s avatar
Jag hoppas någon kan hjälpa mig här. Jag har ärvt 50% av en fastighet och löst ut min släkting från den andra halvan. När jag ringer Lantmäteriverket säger det att vi måste göra ett arvsskifte på någon form av blankett. Är det möjligtvis någon här på Flashback som har en sådan blankett eller vet var man kan hitta en sådan på nätet (gärna gratis) ?

Mvh
2011-01-24, 12:12
  #2
Medlem
Dunhams avatar
Det duger egentligen med ett vanligt papper där ni skriver Arvsskifte längst upp och sen skriver med vad som ingått i boet. I det här fallet en fastighet med kommun och beteckning. Sen skall det stå att den övergår i den enes ägo och så skall båda underteckna.

Jag har inte sett att det finns några färdiga blanketter för det och det kostar omkring 3-4000 kr att få en jurist att ordna det. Skulle nog rekommendera att låta någon göra det för att inte ärendet skall skickas tillbaka från inskrivningmyndigheten.
2011-01-24, 12:44
  #3
Avstängd
micro113s avatar
Så här svarar Lawline på frågan

Citat:
Då det gäller arvsskiftet så är det inte en formell handling som måste registreras så som bouppteckningen. Det finns därför inte heller någon särskild blankett för genomförandet. Om Du och Din bror är överens om att dela upp tillgångarna är Ni fria att göra det när som helst. Dock brukar banken kräva att båda intygar att tillgångarna ska delas, lättast är att Ni båda skriver till, eller besöker, banken och bifogar en kopia på bouppteckningen som bevis på att Ni är enda dödsbodelägare. Mig veterligen så brukar detta räcka för att dela på tillgångarna.
http://lawline.se/answers/3653

Ett intyg med underskrift från er båda och kopia på bouppteckningen alltså.
2011-01-28, 09:32
  #4
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så här svarar Lawline på frågan


http://lawline.se/answers/3653

Ett intyg med underskrift från er båda och kopia på bouppteckningen alltså.

Tack båda för svar. Tror ni det behöver bevittnas? Kan man tänka sig lite så här då.

Fastighetens namn.
Att den ska tillfalla mig.

Undertecknat av mig och min släkting med persnr och bevittnat av två vittnen.


Borde det funka?
2011-01-28, 12:32
  #5
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Tack båda för svar. Tror ni det behöver bevittnas? Kan man tänka sig lite så här då.

Fastighetens namn.
Att den ska tillfalla mig.

Undertecknat av mig och min släkting med persnr och bevittnat av två vittnen.


Borde det funka?
Ja, samt en kopia på bouppteckningen som visar att din släkting har den rätten att skriva över fastigheten.
2018-06-19, 20:10
  #6
Medlem
SurTrollets avatar
Bump!

Bumpar & kapar tråden lite då jag nästan är i en identisk sits som Ts...

Farsan dog häromåret och jag vill lösa ut mina två systrar från hans tidigare fastighet, bouppteckningen är gjord och jag har fått klartecken från banken för lånet så om någon hade velat hjälpa mig steg för steg så hade det varit toppen! (...ja jag vet, jag är trög som inte redan fattat).

titel; Arvskifte

Gällande egendom: [Huset i byn] (beteckning) [4:55]

...sen då?
Ska tillfalla mig [insert name] då jag med [pengar] löser ut var och en av mina systrar [delad summa pengar] [namn syster1] och [delad summa pengar] [syster2]

Eller är jag helt fel på'et redan nu? och framförallt, vad skriver man sen?
2018-06-19, 20:13
  #7
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Bump!

Bumpar & kapar tråden lite då jag nästan är i en identisk sits som Ts...

Farsan dog häromåret och jag vill lösa ut mina två systrar från hans tidigare fastighet, bouppteckningen är gjord och jag har fått klartecken från banken för lånet så om någon hade velat hjälpa mig steg för steg så hade det varit toppen! (...ja jag vet, jag är trög som inte redan fattat).

titel; Arvskifte

Gällande egendom: [Huset i byn] (beteckning) [4:55]

...sen då?
Ska tillfalla mig [insert name] då jag med [pengar] löser ut var och en av mina systrar [delad summa pengar] [namn syster1] och [delad summa pengar] [syster2]

Eller är jag helt fel på'et redan nu? och framförallt, vad skriver man sen?
Sen tar dy det i vår samlingstråd för arvsfrågor istället

Tråd låst
/mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback